Stubru anno 2007-2008

Wat lees ik deze morgen in De Morgen (weer een flauwe woordspeling)? “Stubru schuift met zijn pionnen”. Er zit goed en slecht nieuws in. Het goede nieuws is dat er opnieuw een middagprogramma komt: ‘De goeiemiddag show’ met Heidi Lenaerts. En het slechte nieuws…… ja, dat is nogal duidelijk. Laat ons de inhoud eens bekijken van het nieuwe programma: “een licht verteerbaar actua- en meningenprogramma”. Als ik het me goed herinner waren Republica en Brussel Midi dat ook. Ik moet toegeven: ik was nogal een fan van Brussel Midi. Ik hou van de stem van Dave Peeters, ik hield van de continuïteit van één gast en als je je boterhammen verorbert hoor je al liever eens een gesprek op de radio dan gewoon muziek. Met weemoed denk ik terug aan de snelle vragenronde en hilarische passages zoals die van Gunter Lamoot. En daarbij: is “Brussel midi” niet de meest catchy en originele programmatitel ooit? Schitterend gevonden toch? Het slaat op de middag, op het bekende station én het sluit aan bij de naam van de radiozender. Maar nee, gedaan ermee. Er worden wel meer discutabele beslissingen genomen bij Stubru maar wat the point is van een totaal nieuw programma in plaats van het alom geliefde Brussel midi, dat dan nog eens de afschuwelijke naam “De goeiemiddag show” draagt, en gepresenteerd wordt door Heidi – rollende ‘r’- Lenaerts…. nee dat gaat er bij mij niet in.
Niettemin laaide de hoop even bij me op. Als Lenaerts de Goeiemiddag show (ik heb echt moeite om deze titel neer te schrijven) presenteert, dan gaat ze die vreselijke Hit 50 niet meer presenteren. Dit is dus het moment om de Hit 50 af te voeren, of zouden ze werkelijk een vervanging voor haar zoeken op die vermaledijde zaterdagmorgen? Inderdaad: nieuw radiotalent Sam De Bruyn mag de vernedering ondergaan. Noem het maar een soort van ontgroening. Siska Schoeters is blijkbaar het slachtoffer van haar talrijke versprekingen geworden en is gedegradeerd tot nieuwsmeisje van Tomas de Soete. Dit mag je gerust een afrekening noemen. Weer een flauwe woordspeling.
Verder staat er te lezen dat Stijn Vandevoorde indruk heeft gemaakt op zijn bazen met Lineup. Daarom mag hij nu op vrijdagavond Café Local presenteren. Laat dit even bezinken.
Ondertussen maken we ons ongerust over de exacte programmatie van die vrijdagavond want als Mish Mash verdwijnt dan ga ik Stubru anthraxbrieven sturen.
Terug naar Café Local. Stel je voor: je maakt een ongelooflijk succesvol programma op weekdagavonden. Je haalt veel luisteraars en er ontstaat een hele community. Niet moeilijk ook: studenten luisteren nu eenmaal vaak naar de radio als ze ’s avonds op hun kot zitten. Als “dank” geven ze hem nu een programma op……vrijdagavond. Wie luistert er nu in godsnaam naar de radio op een vrijdagavond? Na Mish Mash houdt het bij mij alvast op. Maar ik weet de exacte programmatie dus niet. Ofwel komt het in de plaats van Mish Mash en worden het dus de anthraxbrieven, ofwel komt het na Mish Mash en luistert er geen hond.

Ik heb wel meer utopische eisen van Stubru, waaronder deze:
– Afrekening weer op zondag
– Weg met de Hit 50
– Terugkeer van Cuisine X op woensdagnamiddag
– Terugkeer van de Sample Minds op zondagvoormiddag (voor of na de afrekening)
– De Maxx is de max en omdat we nog te jong zijn voor middagdutjes is er geen nood aan Lazy Sunday.
– De Hotlist is totaal overbodig. Waarom de meestgedraaide nummers nóg maar eens extra draaien?? IEDEREEN IS DO IT AGAIN VAN DE CHEMICAL BROTHERS BEUGEHOORD!

Maar ik ben niet één en al negatief. Ik ben bijvoorbeeld blij met Peter Van de Veire in de ochtend, ik ben ook blij dat ik Juice al lang niet meer gehoord heb en ik moet eerlijk bekennen dat in Life is Music verdomd goeie muziek gedraaid wordt.

Powered by ScribeFire.

2 Reacties

  1. Ik was ook fan van Brussel Midi, maar ik vrees dat dit programma ondergaat wat ook de Humo enzo overkomt: beperkt aantal gasten. Daarmee bedoel ik niet dat er te weinig interessante Nederlandssprekende mensen zijn, maar dat er steeds uit dezelfde vijver wordt gevist. Ik wil niet nog eens Lien van de Kelder horen, ik zie ze tweewekelijks in de Humo. Ik wil Roos van Acker (voormalig tweewekelijks in de Humo, als lievelingetje van Guy) haar mening niet horen over pakweg de communitaire problemen of zweetvoeten (ik vergeef haar die belachelijke conversaties nooit die ze per se tussen vier en zeven wou voeren op stubru: goddank werd haar programma afgevoerd!). In fact: Who gives a fuck what she says? Ze slaat alleen maar gibberish uit (take that Eeklo, enkel Martin Heylen en Jo de Meyere mogen jullie op uw conto zetten van Aangename Eeklonaren). Oké oké, ik leg me bij de meerderheid neer als ze zeggen dat ze een aangename stem heeft, maar ik luister naar WAT gezegd wordt, niet hoe het verpakt is. Terug Brussel Midi! Kijk even bij de buren van Radio 1 en jullie vinden daar vast een andere vijver gesprekspartner, Stubru!

    En nee, ik ben geen verzuurde mens 😀

  2. Hm, eigenlijk vind ik de stem van Roos van Acker niet zo aangenaam. Het gaat niet om haar stemgeluid maar haar manier van spreken. Ze heeft zo’n overdreven articulatie! En ook voortdurend hetzelfde toontje. Ik stel me haar altijd extreem enthousiast voor achter haar micro en bij het spreken gaan haar wenkbrauwen op en neer als een tilt geslagen lift terwijl de verschillende gezichtsuitdrukkingen elkaar afwisselen als op een fotoshoot.

    Tekort aan gasten, idd. Stubruluisteraars en Humolezers, dat ligt dicht bij mekaar. Het is ook het probleem van de Laatste Show en van Zomer 2007 (Axl Peleman, iemand? Of nog een shot van Arno? Of heeft nog iemand zin in de opgetrokken wenkbrauw van Rik Torfs?). Misschien moeten ze eens een lading Hollanders aanboren. Of nee, toch maar liever niet. Ik denk overigens dat het probleem van de kleine vijver gewoon zal overslaan op het nieuwe programma van Heidi Lenaerts.

Plaats een reactie