Hooverphonic

Nu het officiële gedoe achter de rug is , tijd voor de eerste echte post.

Gisteren zat ik op mijn koersfiets mijn wekelijks ritje af te werken. Alleen. Maar toch in het gezelschap van Stubru dmv mijn mp3-speler. Het was namiddag, het programma Music@work. Ik weet niet waarom maar in de namiddag klinkt radio veel saaier dan in de voormiddag. Komt het doordat Lambrecht aangenamer klinkt dan Ayco Duyster? Komt het doordat Ayco geen praatje doet met Filip Joos? Of is de muziek gewoon slechter? Terwijl ik aan het rijden was heb ik eens speciaal op de muziek gelet. Ik herinner het me nog goed:

Manic Street Preachers – Your love alone is not enough : Mainstream rock (beetje saai)
Krezip – Plug it in and turn me on: zie boven
Vive la fete – Touche pas: grijsgedraaid
Justin Timberlake – What goes aroun….comes around: R&B (beetje saai)
Sheryl Crow – All I wanna do: Evergreen en dus grijsgedraaid
Editors – Smokers outside the hospital doors: niet slecht hoewel sterk gelijkend op Interpol
Hooverphonic – The world is mine: slechtste Hooverphonic nummer, grijsgedraaid
Regina Spektor – Samson: mooi maar slaapverwekkend
Common – I have a dream: R&B (beetje saai)
The Rakes – We danced together (grijsgedraaid)
Björk – My juvenile: Björk = horror
Good Charlotte – Lifestyles of the rich and famous: kinderachtige pseudo-punk.

Wat speelde Christophe Lambrecht die ochtend (ik lag toen nog in mijn bed)

Een snelle copy-paste van de playlist:

04/05/2007 09 – 10 uur
THE BUGGLES Video killed the radio star
04/05/2007 09 – 10 uur
KINGS OF LEON On call
04/05/2007 09 – 10 uur
MOBY Find my baby
04/05/2007 09 – 10 uur
VIVE LA FETE La route
04/05/2007 09 – 10 uur
U2 The unforgettable fire
04/05/2007 09 – 10 uur
TORI AMOS Bouncing off clouds
04/05/2007 09 – 10 uur
JAMIROQUAI Little L
04/05/2007 09 – 10 uur
ADMIRAL FREEBEE Out with the boys
04/05/2007 09 – 10 uur
HOOVERPHONIC Eden
04/05/2007 09 – 10 uur
JIMI HENDRIX Hey Joe
04/05/2007 09 – 10 uur
FISCHERSPOONER Emerge
04/05/2007 09 – 10 uur
DELAVEGA Little clouds

Interessant: de goeie nummers zijn hier (volgens mijn bescheiden mening): Moby – Find my baby; U2 – The Unforgettable Fire; Hooverphonic – Eden en Fisherspooner – Emerge. Dat zijn er toch 4 in de eerste 12 nummers. Het kunnen er meer zijn want niet alle titels zeggen me wat. Wie bepaalt die playlist eigenlijk? Is dat iemand anders in de voormiddag dan in de namiddag? Iemand die meer mijn smaak van muziek heeft? Ik heb er geen idee van. En eigenlijk ben ik wie deze blog ook leest aan het lijntje aan het houden want dit is maar een inleiding op mijn eigenlijke onderwerp: Hooverphonic.

Terwijl ik dus aan het rijden was, wachtend op een goed nummer dat me wat extra energie zou geven, kwam er een aankondiging van de 10de verjaardag van het eerste album van Hooverphonic dat de fantastische naam “A new stereophonic sound spectacular” heeft. Even flakkerde de hoop op. “Speel iets van dat eerste album” zei ik voortdurend hardop. De eerste twee albums van Hooverphonic vind ik de beste. Toen klonken ze nog als de Belgische versie van Massive Attack of Portishead met een experimentele trip-hop sound. Toen het puntje bij het paaltje kwam draaiden ze…… The world is mine. Niks geen experimentele trip-hop sound, maar een klassiek vervelend popdeuntje met trompetten en al. Ik vind het nog steeds hun zwakste single ooit. En waarschijnlijk is het ook de meestgedraaide. Dat is dan de ironie veronderstel ik. Hoe kun je nu in godsnaam het eerste album promoten om daarna The world is mine te draaien? Leg dat eens uit!! Bij Christophe was het nog Eden, uit hun tweede (en beste) album. Vergelijk die nummers eens! Ik zal een beetje helpen: http://www.last.fm/music/Hooverphonic/Blue+Wonder+Power+Milk

3 Reacties

  1. software heet “selector”.
    muziekprofiel zender wordt aangemaakt.
    nieuwe platen worden gescreend en getagd.
    input -> selector. en de rendered een playlist die dan vaak nog door een muziekredacteur nagekeken wordt.
    (ik heb het hier over de dagprogramma’s. ’s avonds: manuele menselijke samenstelling)

  2. Toch liever ayco op een slechte dag dan lambrecht! Die kerel moet zowat het irritantste zijn sinds Hallo Hautekiet op woensdagnamiddag.

  3. Kom kom, wat kun je mogelijk tegen Lambrecht hebben? Rustgevend, aangename stem, vlot, geen stopwoordjes of zo, liefde voor muziek.

Geef een reactie

