Flashback: stage

Even gerakeld in mijn oude blogpost (van anderhalf jaar geleden). Dit schreef ik in november 2005. Toen deed ik nog lerarenopleiding (nu godzijdank afgestudeerd). Toen was ik blijkbaar een nog grotere zaag dan nu. En ik had nog kuren ook.

TOEVAL

Toeval? HA! Ik geloof al lang niet meer in dergelijke onzin. Volgens mij ligt alles al op voorhand vast en gebeurt alles voor een reden. Maar dat wil niet zeggen dat je zelf geen inbreng hebt in je eigen toekomst. Verwarrend? Ik zal het eens uitleggen. Stel je voor: je rijdt op je fiets. Er is tegenwind, het regent, je gaat bergop en je hebt net 3 rode lichten en een gedraaide brug getrotseerd. Je bent op weg naar iets heel belangrijks. Laat ons zeggen…een mondeling examen. Je begint een beetje te mijmeren, gefrustreerd ben je al lang niet meer (echt waar! hoe meer tegenslag je hebt hoe minder gefrustreerd je wordt
want op den duur wordt de situatie gewoon belachelijk. Vergelijk het met het
voetbal: wanneer je favoriete team een eerste tegengoal krijgt ben je meer gefrustreerd dan bij de 6de tegengoal want bij die 6de tegengoal is het al gewoon te belachelijk voor woorden en kan het je geen fluit meer schelen. Hier dus ook: je hebt al zoveel tegenslag gehad dat het je gewoon niet meer kan schelen)… Waar was ik nu? (get on with it!!) O ja: je bent dus aan het mijmeren en je denkt aan hoe het mogelijk is dat je zoveel tegenslag hebt. Hoe groot was eigenlijk de mathematische kans op zoveel tegenslag? Je komt tot de conclusie dat je nog meer kans hebt om over 5 minuten slachtoffer te worden van de dode hoek dan op al de tegenslag waarop je tot dan toe getrakteerd bent. Dan komt natuurlijk de onvermijdelijke gedachte “dat kan toch geen toeval zijn? wat heb ik verkeerd gedaan?” Je besluit eens te testen of je zelf nog wel inspraak hebt in je eigen toekomst. Je besluit om
over 100 meter rechtsaf te slaan (de wind zal natuurlijk gewoon meedraaien) en een omweg te maken. Dat zal dan een beslissing van jezelf zijn, iets dat je zelf gekozen hebt, iets dat dus niet onder de noemer “toeval” kan geklasseerd worden. Ok dan, 100m verder sla je rechts af. De wind draait mee en al duwend en trekkend kom je na een omweg veel te laat aan op je bestemming. “Maar ik heb tenminste zelf ook nog steeds iets over mijn
toekomst te zeggen”, zeg je tegen jezelf. “Ik heb volledig uit vrije wil ervoor gezorgd dat ik nog later ben toegekomen”! Maar daar gaat het de verkeerde kant op! Denk eens na: wat stond er in de toekomst? In de toekomst stond dat jij heel veel tegenslag zou hebben en dat je op de koop toe nog eens vrijwillig een omweg zou nemen ook. Heb je die toekomst
veranderd? Ah nee, natuurlijk niet want het is precies zo gebeurd! Zo zie je maar: hoe je het ook draait of keert, de toekomst ligt muurvast verankerd aan een dikke stalen kabel in een granieten ondergrond. Denk maar niet dat je er iets aan kunt veranderen. Dat niet, maar je kunt er wel iets aan doen. Horoscopen zijn daarentegen wel flauwekul. Hoe verklaar je anders dat bij mij de voorspellingen van een Leeuw kloppen? Ik ben Schorpioen! Trouwens: ze kloppen allemaal hoor. Van de eerste tot de laatste kan ik ze
op mij toepassen. Bastards….

Ik zeg dit maar als inleiding hoor. Ik zal eens iets vertellen over vrijdagavond 28 oktober. De avond van de Proms. Om kwart na vier had ik een afspraak met mijn stagementor voor Engels. Allemaal goed en wel, we bespreken mijn lesonderwerp en ze vraagt of ik aan het boek kan raken anders zou ze kopies gaan nemen. Ik ben natuurlijk veel te vriendelijk en zeg dat hij in de bibliotheek staat van mijn school. Mr. Leys (docent Engels) had het zelfs nog uitdrukkelijk gezegd: ze zijn nieuw aangekocht en ze staan ter beschikking! Naam van het boek: Inside Out intermediate. Ik hobbel (met de fiets door Brugge weet je wel) terug naar school (heel erg gehaast want om 6u zou die bus voor de Proms vertrekken en het was al kwart voor vijf) om kopies te nemen. In de bibliotheek aangekomen snel ik naar het rek waar de Engelse boeken staan. En ja hoor: daar staan ze op een rij: Inside Out elementery: workbook, teacher’s book, student’s book, resource book ; Inside Out pre-intermediate: workbook, teacher’s book, student’s book, resource book ; Inside Out intermediate (die moest ik hebben): workbook (had ik niet nodig), teacher’s book (had ik gekregen van mentor), resource book (niet nodig), ???? Dat was het. ALLES stond er BEHALVE dat ene pietluttige boek dat ik nodig had. Ik ben heel die bibliotheek gaan afzoeken naar dat vermaledijde boek maar zonder succes. Ik ben naar die bibliothecaris gegaan maar die kon me ook niet helpen. Ik had geen tijd om nog langer te zoeken dus ben ik naar Leys gaan zoeken. Die was natuurlijk al vertrokken. Dan ben ik maar naar De Slegte gehobbeld en toen had ik geluk: het boek stond er (16EUR!!). Ik heb ondertussen ook voor aardrijkskunde Wereldvisie 3 TSO meegenomen want ik had nog steeds geen lesonderwerp doorgemaild gekregen door die mentor (en nu nog steeds niet trouwens ondanks een herinnering). Ik wist alleen welk boek ik moest hebben zodus….
Toeval? Zever mensen! Ik ga overmorgen een mail krijgen van de mentor aardrijkskunde (dat ligt nu al vast). Dan heb ik nog 1 dag om voor te bereiden want hij wil dat ik de voorbereiding 4 dagen voor de les doormail. Ethisch vind ik dat niet verantwoord. Sommige mensen mogen eens manieren leren. Een beetje respect is blijkbaar al teveel gevraagd. Screw him! Ik ga beter staken.

B.A.

 

nog iets: schuimwijn is lekker.

Geef een reactie

