Studeermuziek

Ik studeer altijd met muziek. Waarom? Omdat het zo al saai genoeg is, en om alle achtergrondgeluiden te filteren. De voorwaarde voor goeie blokmuziek is dat het niet de aandacht mag trekken, een kalmerend effect moet hebben, en je moet ze al een paar keer op voorhand beluisterd hebben zodat er niks nieuws meer aan is. Je zet een cd of een afspeellijst in “repeat” en laat dat maar de hele dag bollen. Je zal er wel mee in je kop zitten maar dat is dan maar het probleem van je huisgenoten. Aanraders zijn:

Calexico: goed voor de eindexamens vanwege het zomers tintje
Moby – Hotel ambient: de tweede cd van de dubbelaar. Het is eigenlijk één groot klanktapijt maar echt heerlijk. Best niet ’s avonds beluisteren want dan val je in slaap.

Gotan Project: net zoals Calexico een beetje zuiders, maar door het ritme blijf je bij de zaak en gaat het blokken vooruit.
Massive Attack – 100th window: Topper
Massive Attack – Mezzanine: goed voor in de winter als de regen tegen je ruit slaat. Je kunt er ook goed tegelijkertijd koffie bij drinken en chocolade eten. Op die manier heb ik eens een dikke cursus aardrijkskunde gestudeerd.
Radiohead – Amnesiac: niiiiiiice 🙂

Als het vooruit moet gaan dan kun je voor wat meer up-tempo kiezen. Let wel: je houdt dat niet zo lang vol. Maar stel dat je nog 15 pagina’s te gaan hebt en het wordt al wat laat, dan kan wat snellere muziek wonderen doen:
Layo&Bushwacka! : ideaal. Het werkt niet op je zenuwen, heeft een constant ritme en zwengelt je motor aan.
– Alles van de Buddha Bar-collectie: werkt goed als je met één been of een voet op het ritme meebeweegt. Luchtdrummen met je schrijfgerei is ook goed.
Shpongle: zal me voor de rest van mijn leven aan de Belgische geschiedenis herinneren.
Soulwax – The Nite Versions: als je nood hebt aan een turbo.

Wat moet je vooral niet afspelen:

– De radio: er wordt teveel gepraat en het nieuws herinnert je er telkens weer aan hoe snel de tijd voorbij gaat.
Muse: je wil altijd meezingen. Kies dan eerder voor Radiohead, want je begrijpt de tekst toch niet.
– De Peppers: Anthony zijn stem gaat na een tijd voor meer stress zorgen dan je cursus.
Pink Floyd: “we don’t need no education” is een slechte motivator.
Beasty Boys: “you gotta fight for your right to paaaaaartyy” doet je te snel naar de vakantie verlangen.
Nederlandstalig: dat begrijp je te goed en leidt dus af.

Als je een taal studeert, zorg er dan voor dat je muziek in dezelfde taal is! Tenzij bij Nederlands. Dan kies je misschien beter voor iets zonder zang.

Succes!

Zie ook: Studeermuziek (bis)

6 Reacties

  1. je kan ook de “garden gnome sessions” proberen… (hiermee verklaar ik het garden gnome mysterie voor geopend)… ik kom je richting uit… toneel/café avondje te bruhhe hepland!
    toedelkoe! en toch ook blok-en examensucces van mijnentwege

  2. De harden hnome sessions? mmm wilde gok: geluiden uit de tuin? 🙂 zou niks voor mij zijn aangezien ik die geluiden precies probeer te maskeren door muziek ;). Nu word ik bijvoorbeeld geplaagd door een grasmaaier. :s

    uw wensen zijn dankbaar in ontvangst genomen!

  3. U zat er compleet naast met uw wilde hok! Ik zei dan ook ” Ik verklaar het garden gnome mysterie voor geopend” :-p … Volgens mij is Brussel een inspirerende stad om zulke mysteries uit te klaren 😉
    greetz…

  4. met een paar zoektermen in google weet ik het zo ;). maar voorlopig doe ik het niet omdat het me te makkelijk lijkt. 🙂

  5. hihi uit nieuwsgierigheid heb ik google zelf uitgeprobeerd… google helpt je enkel verder op een dwaalspoor… een beetje zoals de kruimeltjes van klein duimpje… zet je raampje woensdag en donderdag open voor de duif, boodschapper der tuinkabouters…

  6. […] toch boeiende ambientmuziek. Zeg je al op voorhand dat het al koud genoeg is, dan verwijs ik naar één van mijn vorige artikels. Ik weet zelf niet meer wat erin staat maar misschien is het wel […]

Geef een reactie

