Let Down

Gisteravond heb ik in een opwelling nog eens naar OK Computer van Radiohead geluisterd. Wat mij opviel is het hoge gehalte van droevige nummers op dat album, en ik bedoel dit niet negatief. Je hebt verschillende soorten droevige nummers:

  • De melancholische nummers waar je je tegelijk goed of slecht kunt door voelen. (vb. No Surprises)
  • De klaagzangen waar het overheersende gevoel, afhankelijk van de kwaliteit van de uitvoerder, ofwel medelijden met de zanger ofwel ergernis kan zijn. (Starsailor)
  • Nummers die ondanks hun emogehalte een sterke adrenalinestoot kunnen teweegbrengen en het haar op je armen gaat rechtstaan (Street Spirit (Fade out))
  • En dan de hoogste klasse: de hartverscheurders waarin je jezelf kunt erkennen of je heel goed kan inleven, met een heel krachtige tekst, en die je een ellendig gevoel kunnen geven.

En tot die laatste categorie behoort “Let Down”. Het prachtige aan dit nummer is de opbouw, de tekst en de finale met 2 stemmen. Hier krijg je de muziek en de tekst.
Zou iemand trouwens eens bevestiging kunnen geven dat de video werkt? Youtube werkt hier niet (niet met Firefox en niet met IE) en WordPress.com ziet er ook maar primitief uit. Ik kan dus mijn eigen post niet controleren.

Transport, motorways and tram lines
Starting and then stopping
Taking off and landing
The emptiest of feelings
Disappointed people, clinging on to bottles
And when it comes it’s so, so, disappointing

Let down and hanging around
Crushed like a bug in the ground
Let down and hanging around

Shell smashed, juices flowing
Wings twitch, legs are going
Don’t get sentimental
It always ends up drivel
One day, I am gonna grow wings
A chemical reaction
Hysterical and useless
Hysterical and

Let down and hanging around
Crushed like a bug in the ground
Let down and hanging around

Let down
Let down
Let down

You know, you know where you are with
You know where you are with
Floor collapsing, falling, bouncing back
And one day, I am gonna grow wings
A chemical reaction (you know where you are)
Hysterical and useless (you know where you are)
Hysterical and (you know where you are)

Let down and hanging around
Crushed like a bug in the ground
Let down and hanging around

5 Reacties

  1. het filmpje werkt 😉

  2. laatste categorie : Alanis Morissette – Uninvited

  3. Er is nog een categorie! Die van de instumentale nummers die zoveel gevoel, emoties, … opwekken zodat een tekst helemaal overbodig wordt. En natuurlijk heb ik ook daar een voorbeeld van: Ed Alleyne & Johnson: Oxford Suite. (Bij gelegenheid dis ik het cd’tje wel eens op uit onze collectie en deel ik dat nummer wel eens met je 😉 – Die cd is trouwens de eerste cd die ik ooit zelf kocht, iedereen verklaarde me voor gek maar ik vind hem nog steeds schitterend, wat ik niet over alle aankopen uit die tijd kan zeggen)

  4. Radiohead – neem één lied en die omvat meesta alle emoties. Ik volg je op het punt dat je er zowel goed als slecht kunt bijvoelen… dat maakt ze zo goed denk ik. Benieuwd naar nieuwe cd die – als ik me niet vergis – binnen enkele maanden naar ons toekomt.

  5. Die nieuwe cd komt al een paar maanden binnen enkele maanden naar ons toe ;). Maar meestal is het zo dat hoe langer het duurt hoe beter hij is. Met uitzondering van Amnesiac dan….. Die is mss hun beste cd terwijl we er niet lang op hebben moeten wachten.

Geef een reactie

