Deze blog: een antwoord op al uw vragen (of toch bijna)

Deze blog wordt soms op vreemde manieren bereikt. De zoekmachinetermen die ingegeven worden, en die onder andere deze blog als resultaat geven zijn meestal vragen. Omdat ik vandaag een goed examen gedaan heb en dus “in mijn goeie” ben zal ik ze speciaal voor de googlende medemens eens beantwoorden.

  • “Wanneer was Amsterdam de grootste stad ter wereld”?
    Toen de dieren nog praatten
  • “Wat is de hoogste gebouw”
    De Taipei 101 in Taiwan. En dit ik hoop -wat zeg ik- ik bíd dat die “de” een tikfout was.
  • “Hoeveel inwoners heeft Jakarta”?
    Een hele hoop. Stuk of 10 miljoen. En als ik een tip mag geven: de zoekterm “jakarta” zal betere resultaten opleveren. De eerste waarschijnlijk wikipedia waar je een volledig artikel kunt vinden over de bevolking van Jakarta: met voorsteden, zonder voorsteden, met de overledenen van de maand mei, zonder de overledenen van de maand mei, enz.
  • “Wat is het hoogste gebouw van Europa”?
    Geen idee
  • “In welk jaar werd Massive Attack opgericht?”
    1987
  • “Hoeveel inwoners in tokio?”
    Scroll naar beneden
  • “Wat is de hoogste toren?”
    Dat is de toren waarvan de afstand tussen de basis en de top het grootst is. Of de toren al dan niet in het water gebouwd is, speelt in de verste verte geen rol. Je kunt wel gaan discussiëren over wat een “toren” is. Als er ooit een kubus gebouwd wordt die hoger is dan de Taipei 101 (die 101 staat trouwens voor het aantal verdiepingen (het zijn er eigenlijk 100 want de lafaards durven niet de 13de verdieping de 13de verdieping te noemen)), is dat dan de hoogste toren ter wereld? Eigenlijk lijkt het niet op een toren he. En vanaf wanneer spreek je over een toren? Wikipedia schiet mij hier te hulp (geloof me, ik doe dit niet om hier een soort wikipedia-bis post van te maken. Soms heb ik die stomme site gewoon nódig).“Een toren is een hoog bouwwerk dat boven andere gebouwen uitsteekt. Over het algemeen worden alleen bouwwerken zonder reguliere verdiepingen als toren gezien, hoewel de benaming er soms wel voor gebruikt wordt (torenflat, kantoortoren, etc.).”

    Interessant. Blijkbaar moet het boven andere gebouwen uitsteken. Dat betekent dus dat vanaf er een gebouw zonder verdiepingen in de omgeving van een toren opduikt, dat ook hoger is dan die toren, die toren eigenlijk geen toren meer is want hij steekt niet meer boven de rest uit….. Hier moet ik eens een nachtje over slapen.

  • “Amsterdam grootste stad ter wereld”
    Deze is van een week geleden. Die andere van Amsterdam was vandaag. Wat is dat toch met die obsessie voor Amsterdam zijnde de grootste stad ter wereld? Neem uw caravan en ga eens naar gelijk welke stad in China en je zal zien dat hij groter is dan Amsterdam. Amsterdam is een gamma-stad. Misschien kun je met die gedachte alweer een paar weken langer trippen.

Om af te sluiten nog een grappig beeld. Stel je het volgende voor: ik zit in de trein op donderdagmorgen 28 juli, met mijn boek internationale betrekkingen en herhalend voor het examen. Vervolgens komt de trein aan in Gent waar het perron verzadigd is met Werchtergangers. De 35 minuten tussen Gent en Brussel zat ik, mijn mijn boek, gekneld tussen de rugzakjongeren die zaten te praten over de artiesten die ze die dag zouden zien. Hou dat beeld vast en voel met mij mee. Danku.

2 Reacties

  1. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_de_hoogste_gebouwen_van_Europa (of lijst van fallussymbolen van Europa, naar gelang de intepretatie). De Moskovieten hebben overigens al weer een nieuw projectje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Federatietoren Mat 360 meter natuurlijk maar een klein torentje (ze zouden overigens beter eens naar de grond kunnen kijken waar het verkeer 24 uur per dag vaststaat en waar de metro overvol is, maar goed). Als je de skyline van Taipei (http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Night_view_of_Taipei_City_edit.jpg) bekijkt is het ook wel duidelijk wat het nut is van zo’n enorme toren tussen al die lage gebouwen. Hetzelfde nut dat de Martinitoren heeft voor Groningen; je kunt het op een plaatje zetten als symbool voor citymarketing.

  2. does anyone knows if there is any other information about this subject in other languages?

Plaats een reactie