Oproep aan Dhr. Frank Deboosere

Beste Frank,

Het valt waarschijnlijk niet mee, weerman te zijn in een land als dit. In de VS volstaat het hier en daar wat handgebaren te maken over die reusachtige kaart om te zeggen waar het zo ongeveer zal regenen. 100km ernaast? Geen probleem, voor de Amerikanen is 100km nog altijd next door. Op de kaart van België moet je al verschillende symbolen zien te plakken op Brussel en de Kempen, en die liggen vlak bij mekaar. En die ene graad celsius verschil tussen Brussel en de Kempen, die moet natuurlijk vermeld worden. En owee, als je ernaast zit!

Maar weet je beste Frank, het kan mij eigenlijk niet zoveel schelen dat je er eens naast zit. Ik hoef niet te weten op welk moment van de dag er misschien en kans is op een bui. Het enigste wat ik wil weten is of deze vakantie vroeg of laat nog iets zal voorstellen of niet. En als zelfs een geboren optimist als jij daar niks over zegt, dan begin ik mij zorgen te maken. Ik merk het wel hoor: je vermijdt zorgvuldig die langetermijnvoorspellingen, en in plaats daarvan hou je je vast en trek je je krampachtig op aan hopeloos optimistische maar oninteressante berichtjes over de huidige toestand.

Ik heb het gevoel dat ik nu niet alleen voor mezelf ga spreken maar ook voor een groot deel van mijn medeburgers. Ik heb namelijk een paar vraagjes voor je. Het zijn er niet zoveel, en ze zijn niet zo moeilijk. Ik verwacht geen antwoord van je want je leest dit toch niet en bovendien zijn het retorische vragen.

Maar vertel mij eens, beste Frank, ga jij soms midden in de nacht op wandel? Neen, natuurlijk niet. En je bent geen uitzondering, maak je maar geen zorgen. De meeste mensen liggen dan in hun bed. Het kan ons bijgevolg geen bal schelen of er deze nacht al dan niet een sterrenhemel is. Het kan ons ook niet schelen hoe warm het zal zijn en of er opklaringen zullen zijn want we liggen te slapen!! En wat heb je aan een opklaring als het DONKER is?

Ik heb nog een vraagje Frank. Ga jij soms in de plenzende regen door de straten met de gedachte “hm, lekker warm vandaag!”? Neen, natuurlijk niet. Hou er dus aub mee op, Frank, om tijdens een door regen gedomineerd weerbericht melding te maken van de “toch wel zachte temperaturen”. Het maakt niet uit!!! Het regent!! Als je in de McDonalds een fluim tussen je hamburger terugvindt ga je die toch ook niet smakelijk opeten omdat de kaas lekker is en hij nog warm heeft?? Er ligt een fluim tussen, dus dat eet je niet meer. Het regent, dus de temperatuur waarin je zuipende nat wordt hoef ik echt niet te weten.

Niet weglopen Frank, ik ben nog niet klaar. Beste Frank, het is al goed dat je eindelijk overtuigd bent van de opwarming van de aarde maar je moet nu ook niet gaan overdrijven he. Ik hoorde je gisteren zeggen dat er een positieve kant is aan dit weer, nl. de luchtkwaliteit is toch wel veel beter dan vorig jaar. Frank jongen, je hebt gelijk: vorig jaar zal het voor bepaalde mensen niet bepaald gezond geweest zijn. Maar ozonconcentraties geven je geen verkoudheden en longontstekingen. Ze zorgen er ook niet voor dat mensen zich voor de trein gooien. Ze veroorzaken bovendien geen modderstromen die je woonkamer met een laag blubber bedekken. Ga eens naar Engeland Frank, en vraag er de mensen die toevlucht hebben gevonden op het dak van hun huis wat ze van de luchtkwaliteit vinden. Opgepast voor de reactie!

Hier blijven, Frank! We zijn er nog niet! Heb jij soms last van hooikoorts? Ik wel. Maar weet je wat? Als ik een pilletje neem merk ik daar niks meer van. Er zijn geen pilletjes tegen slecht weer daarentegen. Dus ik betwijfel dat er één hooikoorspatiënt zit te hopen op een regenachtige zomer. Noem dat dus aub nóóit meer een voordeel van het regenweer Frank! Nooit meer! Het is geen excuus.
En bespaar ons ook maar die UV-index want behalve mijn buurman in zijn veranda, ligt er niemand te zonnen in dergelijke omstandigheden. (echt waar, hij ligt in zijn ligstoel in zijn veranda gekleed in een hawaïhemd alsof het Benidorm is).

En nog één iets Frank, je hoeft niet telkens opnieuw te zeggen dat de temperaturen koud zijn voor de tijd van het jaar. We zijn misschien geen meteorologen, maar we merken dat zelf best ook wel. We hebben echt niet jóu nodig….om dat óns……t-e-l-k-e-n-s weer opnieuw in het gezicht te wrijven. Dankuwel.

Kom op, Frank! Je kunt het!

Dag Frank!
mvg,
Maarten

2 Reacties

  1. […] het jaar. Ik ben blij dat anderen het ook opmerken! Frank heeft duidelijk niet mijn persoonlijke brief aan hem niet […]

  2. […] uiten! En dan komt de ware aard natuurlijk boven. Waarover heb ik hier al zitten zagen?- Wikipedia- Frank Deboosere- Eén-programmatie- Stubru- CD&V- Ergernissen (veel erger dan zo’n post kan niet)- Het […]

Geef een reactie

