Koersfiets wassen

Mijn koersfiets was echt smerig. Mijn ketting was een draaiend stuk vet en zand. Ik illustreer het even met wat foto’s die ik nam voor ik eraan begon:

koersfiets voor koersfiets voorkoersfiets voorkoersfiets voorkoersfiets voorkoersfiets voor

Nadat ik hem eerst met een zeemvel en dreft had bewerkt bleef het lastigste karwei over: de ketting, tandwielen en trap-as. Ketting eraf gehaald, in een oude bidon gedeponeerd gevuld met water en dreft, minuutje geschud, ketting er weer uit en de vaststelling dat hij nog steeds even smerig was. En de bidon was natuurlijk onbruikbaar geworden.

Een dag lang heb ik me bezind over hoe ik die ketting zou proper krijgen. Ondertussen lag hij op een opengevouwen krant op het terras. Na een bezoek aan de fietsenmaker kwam ik thuis met een kettingontvetter. Je kent misschien die idiote reclamespots op televisie waarin ze een druppel afwasmiddel latenvallen in een vettige pan of zo waarna het vet als bij wonder “verdwijnt”. Dat is natuurlijk zever. Maar ik zweer het je, dat product dat ik toen in handen had, dat was echt heeeeeel krachtig. De fietsenmaker had me gezecht een paar schakels per keer een klein beetje te bespuiten (het was een spray) en daarna met een droge doek of een droge borstel te schrobben, opnieuw wat te spuiten, etc.
“Dus ik heb geen water nodig?”
-“Nee, geen water, dat helpt niks”.
Ok, ik zou dus een ontzettend vettig en smerig stuk metaal schoonmaken met een oud marcelleke en een spuitbus. Ik bespoot een paar schakels van de ketting en, o wonder, ik zag plots metaalkleur opduiken. Ja, in het echt is zo’n ketting dus niet zwart he! Het zwart verdween gewoon. Ik pakte dat marcelleke en begon schakel voor schakel het vuil weg te wrijven. Je moet begrijpen dat dat zand en die vuiligheid tussen die schakels zit he. En je kunt daar eigenlijk alleen met een tandenstoker bij. De spray ontvette en zorgde dat het vuil losliet, ik moest op één of andere manier het ervantussen krijgen. Oplossing: tandenborstel.

Ook de volgende dag heb ik op mijn knieën in het gras doorgebracht met mijn krantenpapier, marcelleke, tandenborstel, spuitbus en ketting. Maar het resultaat mag gezien worden! Achteraf heb ik met diezelfde spuitbus mijn tandwielen, etc. afgespoten.

Dit is de koersfiets ná:

koersfiets nakoersfiets nakoersfiets nakoersfiets nakoersfiets nakoersfiets na

Netjes he? Toen ik achteraf een uurtje ging rijden kreeg ik al direct complimenten te horen.

7 Reacties

  1. En jij vond dat Rasmussen overdreven bezig was met zijn holle vijzen 😀
    Gelukkig kan mijn sport/ontspanningsgerief makkelijk gekuist worden… in de door jouw geliefde wasmachine :p

  2. Mij noopt enige verduidelijking: als er zand en andere vuiligheid zit tussen de schakels en het radarwerk van je fiets, dan zorgt dat voor wrijving die je ketting aantast. Dat verkort de levensduur van je tandwielen en van je ketting en op korte termijn voor meer technische problemen zoals je versnellingen die niet meer naar behoren werken of je ketting die gemakkelijk eraf vliegt. En ook niet te vergeten: vet aan je kieten en je schoenen. Vandaar dat je dat regelmatig moet kuisen. Ik heb er 4 jaar mee gewacht dus heb ik er ook meer werk aan gehad 🙂
    Btw: over Rasmussen: Als je het mij vraagt had hij ook veel losse vijzen 😉

  3. hm, ik dacht dat mijn tandwielen gewoon zwart waren 🙂

    Misschien moet ik maar eens beginnen sparen voor een soort van hybride fiets…

  4. Wees gerust: de tandwielen en ketting van mijn gewone fiets zijn pikzwart en de versnellingen werken al lang niet meer naar behoren :).
    Hybride fietsen zijn een commerciële uitvinding, bedoeld om een vermeend gat in de markt op te vangen, nl dat van de mensen die twijfelen tussen een racefiets en een gewone fiets. Vergelijkbaar met bridge-camera’s. 😉

  5. Wel ik zit ergens in dat gat 😉 Ik race graag, maar ik heb de fiets ook nodig om naar de winkel te rijden. En hier op mijn appartement heb ik maar plaats voor één fiets.
    Commerciele uitvinding begod, dat klinkt wel alsof ze een halve fiets ontworpen hebben voor dutskes als ik 😛

  6. éla niks tegen de hybridefiets hé! die van mij doet al jààren super dienst! hij heeft noord-frankrijk doorkruist en tegenwoordig helpt hij me de heuvels hier te trotseren… en ik kan er tenminste fietszakken aanhangen… leve wat ooit een gat was in de markt!

  7. kan je mij de naam van dat busje kettingontvetter doormailen? Mijn adres 1967felooken@live.be

Geef een reactie

