Fietsen vs Joggen: wat is beter?

Ik doe het ondertussen elke dag sinds ruim 2,5 weken. Van hier naar Sluis en terug. Dat is pakweg 28 km, steeds rechtdoor langs de Damse Vaart. Ik ben nu pas terug thuis, zo lam als wat, maar toch tevreden want het gemiddelde lag om 30,2 km/u terwijl het gisteren 30,1 was. Jammer dat Evy Gruyaert hier geen podcasts voor maakt. Maar lopen is nu eenmaal niet aan mij besteed om tal van redenen. Omdat ik geen eer wil afdoen aan de favoriete hobby van al die duizenden joggers ga ik enkel zeggen waarom ik per fiets aan mijn conditie werk, liever dan te voet.
Voordelen:
– Je houdt het langer uit
– Je gaat sneller
– Je ziet meer
– Je krijgt geen last van je knieën
– In groep heb je tenminste de adem om met mekaar te praten
– Tegenwind zorgt voor verkoeling, rugwind voor snelheid
– Geen voordurende schokken van je voeten die in contact komen met de grond
– Je wordt er bruin van (dat is geen reden om te gaan koersen, maar je merkt het zelf achteraf wel. Ik ben geen strandjeannet ;))
– Je zit op een koersfiets en om één of andere reden zien die er altijd veel beter uit dan gewone fietsen, die de naam “Magneet” of “Locomotief” moeten torsen.

Het heeft natuurlijk ook nadelen:
– Je moet jezelf in zo’n apenpakje wringen en dat ziet er heel belachelijk uit tot op het moment dat je op je fiets zit. Dat is het moment dat je een “coureur” wordt en die hebben het recht dat te dragen. Als ik daarmee door Brugge zou lopen dan zou iedereen me uitlachen van “hey, zie die daar eens met zijn spannend broekske!”. Als ik op mijn koersfiets door Brugge zou dokkeren zou niemand een opmerking maken. Ah, nee: dan ben ik een coureur en voor hen is dat normaal🙂.
– Een fiets kost al veel geld (maar dat valt nog redelijk mee. De mijne is ca. 750 euro)
– De uitrusting kost ook veel geld: truitje (65€), broek (65€),truitje met lange mouwen (75€), broek met lange broekspijpen (75€), schoenen (100€), klikpedalen als die niet standaard op de fiets inbegrepen zijn (100€), helm (50€), handschoentjes (20€). Hopelijk kun je nog ergens een drinkbus vinden, een zadeltasje en een sportieve zonnebril anders kun je die er ook nog bijrekenen. We gaan het nog niet over een kilometerteller en hartslagmeter hebben. Lopen kost daarentegen niks. Nu ik er even bij stil sta: dat is wel een sterk argument tegen het koersen en voor het lopen.
– Je wordt uitgescholden voor wielerterrorist als je het waagt meer dan één keer je fietsbel te laten klinken.
– Zadelpijn in het begin
– Ketting onderhouden is zwaar werk

Tijd voor een geïmproviseerde spaghetti nu.

2 Reacties

  1. Wat ga je deze winter doen…. ik ben ooit eens langs de vaart gaan rijden toen het donker was. Een unieke ervaring moet ik zeggen, ook voor die verdwaalde wandelaars die ik een paar meter voor mijn stuurwiel opmerkte…
    Dus als ge daar in het donker gaat fietsen… wat echt wel zot is vind ik… probeer niet al teveel langs de kant te rijden !

  2. In de winter trek ik zo’n onderhemd aan met korte mouwkes, daarboven een t-shirt met lange mouwen, daarboven een winddichte koerstrui met lange mouwen, en daarboven een koerstrui met korte mouwen (in die volgorde omdat die met lange mouwen spuuglelijk is). Ik trek mijn korte koersbroek aan (met bretels) en mijn lange koersbroek (ook met bretels, en die komt zo hoog als een overal). Ik doe twee paar kousen aan, warme koershandschoenen en ik trek een muts over mijn kop. Maar eerlijkgezegd ga ik in winter veel minder fietsen dan in de zomer.

    De Damse Vaart in het donker. Dat ken ik goed genoeg aangezien ik er woon. De wandelaars gaan steevast aan de verkeerde kant van de weg. Soms word je verrast door een visser die daar de hele nacht zit. Ook het proberen waard: de Damse Vaart bij storm. Dan moet je proberen vallende takken te ontwijken.

    ps: je bent er wel erg snel bij

Geef een reactie

