Zou ik… – de keuze van de camera

Dit is het ding:

Daarmee trek maak ik al mijn foto’s. Het is ergens tussen de 4 en de 5 jaar oud. Indertijd was het miniscuul, nu is het gigantisch. Het heeft een klein scherm, 3,2 megapixels en een geheugenkaart van ocharme 64mb. Soms voel ik me wat beperkt met dat gerief.

Dit is het andere ding:

Nikon D40. Nikon lijkt de enige fabrikant te zijn die per nieuw model een downgrading doorvoert. Steeds goedkoper, steeds meer de ambitieuze amateur met camera’s zoals de mijne ervan te proberen te overtuigen de overstap te maken.
Waarom wel: de prijs, de kwaliteit, de positieve reviews.
Waarom niet: het is toegeven aan een marketingstrategie, het is de kleinste reflexcamera op de markt terwijl ik grote handen heb.

Of wat dacht je van deze:

De Olympus E400. Nog zo’n goedkoop instapmodel voor mensen zoals ik. Olympus maakt naar het schijnt degelijk gerief. Probleem is het volgende: hier bij ons thuis liggen een 3-tal waardevolle lenzen die mijn pa vroeger gebruikte op zijn analoge camera toen fotografie nog zíjn hobby was. Het is dus de bedoeling dat die lenzen op de nieuwe body passen en aangezien op die van olympus nogal exclusief zijn op dat vlak vrees ik dat het een ijdele hoop is.

Deze ken je misschien:

De Eos 350D van Canon. Hij is intussen al geüpgrade naar de 400D. Het is een grote hit bij rijke toeristen die graag wat duurder spul willen om hun familiekiekjes te nemen. Waarom deze precies? Omdat het een Canon is en dat is nog altijd een merk dat er staat. En daarbij kun je ook de publiciteitscampagne tellen. Met deze camera heb ik vorige week zondag de hele dag foto’s gemaakt van het jubileumfeest van mijn ouders. Het ding trekt goeie foto’s, is makkelijk te bedienen MAAR is te klein voor mijn hand en zijn LCD-scherm is te klein. Daarbij heb ik hem niet uitgebreid kunnen testen wegens het ontbreken van een handleiding. Je hoort het: deze wordt het niet.

Als het toch een model moet zijn dat ondertussen al voorbijgestreefd is dan kies ik liever deze:

De Olympus E500. Wat meer uit de kluiten gewassen, toen de race nog ging om het aantal pixels en niet om de omvang en het gewicht. Zie dat huge handvat. Daar zou ik mijn vingers wel rond kunnen leggen. Denk ik. Ik moet het eens testen. Prijs-kwaliteit is dit de eerste van de klas. En je krijgt er 2 lenzen bij. Maar je kent het verhaal: lenzen heb ik al.

Ik weet het: de body is van ondergeschikt belang. Het zijn de lenzen die tellen. Ik moet nog veel leren. Ik heb al veel gelezen maar vorige week zondag heb ik ingezien dat je helemaal niks leert zonder praktijk.
De Nikon D50 dan maar? Waar verkopen ze die eigenlijk nog?

Weet je: tips zijn altijd welkom.

3 Reacties

  1. Een fiets waarvan ik denk ‘hm dat zadel staat vrij hoog’ en nu ‘grote handen’, mijn beeld over de schrijver achter deze blog moet ik dringend wat bijstellen me dunkt 🙂

    Echt tips kan ik je niet geven, ik zit zelf al maanden te twijfelen of ik zo’n toestel wel zou kopen. Persoonlijk ging ik eigenlijk naar Nikon gaan, maar mijn keuzes zijn meestal gebaseerd op gevoel… en merknamen 😉

    Misschien kunt ge hier ne keer uw grote-handen-probleem voorleggen
    http://www.belgiumdigital.com/ 🙂

  2. Daar heb ik al een account :). Op woophy.com zijn ze ook altijd heel behulpzaam. Maar de grote handen zijn niet echt een “probleem”. Er zijn mensen met grotere handen dan ik. Maar dat ding moet wel goed in je hand liggen als je er zoveel geld voor geeft.
    Ik twijfelde eerst ook, maar nu ben ik het zeker. Ik twijfelde voornamelijk tussen een reflex en een bridge (ik ben hier weer met die bridge). Maar overal lees ik dat die eigenlijk niet veel minder kosten dan een reflex en voor die 200 euro die je meer betaalt krijg je wel een camera met véél meer mogelijkheden en véél betere kwaliteit.

    Om je beeld van mij nog wat bij te schaven: mijn schoenmaat is 46, mijn broeklengte is 36 en ik eet kinderen als ontbijt.

  3. Mn pappie had vroeger een Nikon en was daar wel content van..

Geef een reactie

