één-programmatie

Na een slordige 2 maanden Belgische zomer begint er mij iets op te vallen. Elke avond kijk ik naar het VRT-journaal en daarna naar het weerbericht. Gewoonlijk verschijnt er dan een omroepster in beeld (dat verschijnen is letterlijk te nemen want ze wandelen echt het beeld binnen, vermoedelijk om het spontaan te doen lijken: “Yasmine kwam toevallig voorbij en besloot tussendoor de programma’s van die avond wat toe te lichten”. Daardoor wordt het natuurlijk heel erg kunstmatig en geforceerd. Spijtig dat alleen de mensen die zo’n dingen gestudeerd hebben, zijnde de televisiemakers, dat weer niet doorhebben), en die omroepster vertelt dan vol passie en enthousiasme over de één-avond. Normaal let ik daar nooit op. Ik hoor het wel maar ik luister niet. Ik zie het wel maar ik kijk niet. Maar na 2 maanden begint het toch onvermijdelijk wat door te dringen, en dat komt door de voortdurende herhaling. Dat is dus mijn punt: ze vertellen telkens precies hetzelfde, of toch bijna hetzelfde. Ik heb er even de Humo op nageslagen en inderdaad: één zendt elke avond zowat hetzelfde uit. En dus vallen Katja en co steeds weer in herhaling.

“Welkom beste kijkers op deze dinsdagavond. Maak het u gemakkelijk en kijk samen met mij naar wat één u deze avond te bieden heeft. In de Kampioenen blablabla Doortje blabla maar Boma vindt blablablablabla. Daarna zijn de Gentse Flikken aan de beurt waarin blablabla een ruzie heeft met blablabla wat zwaar uit de hand loopt. Ondertussen is blabla zwanger van blablabla en blablabla,… enfin je kent het vervolg wel want je hebt deze aflevering toch al 2 of 3 keer gezien. In Koppen gaat het vanavond over blablablablabla en in Zomer 2007 ontvangt Marcel Vanthilt blabla en blabla die gaan praten over blablablablabla. Maar beginnen (en t-e-l-k-e-n-s weer opnieuw die nadruk op ‘begínnen’) doen we met Duizend zonnen en garnalen blablablablabla.

Zo gaat het steeds weer opnieuw. Het is niet helemáál hetzelfde want Flikken en Baantjer wisselen elkaar af: dag A Flikken, dag B Baantjer, dag C Flikken, etc.  Ook Cruiseline en Koppen wisselen elkaar op die manier af. Gemakkelijk he? Baantjer, Flikken en de Kampioenen zijn herhalingen, en Cruiseline is gekocht. En je geeft de indruk dat elke avond anders is. Ik zie de vergadering waarop hierover beslist is zo voor me:
-“Waarmee gaan we het gat tussen 1000 zonnen en Zomer 2007 opvullen?”
-“Iets waarmee de kijker blijft plakken. Iets aangenaams, iets zomers!!”
-“Ja dat klinkt fantastisch! Doe eens een voorstel!”
– … (onaangename stilte, iemand kucht)
– (iemand buigt zich schuchter naar voor)”Iets met Bart Peeters misschien?”
-“Em, laat ons maar gewoon een serie uitzenden, dat is het gemakkelijkste”
-“Nieuw of oud?”
-“Er zijn geen nieuwe”
-“Oud dus. En welke nemen we dan? Wat hebben we al een tijdje niet meer uitgezonden?”
– … (opnieuw onaangename stilte. Iemand worstelt met de verpakking van een suikerklontje, iemand anders geeuwt heel luid)
-“Ok, Flikken en Baantjer dan maar. Iedereen akkoord?”
– (hier en daar wat instemmend gebrom)

En wat me ook zo vreselijk tegensteekt is dat die omroepsters het allemaal voorstellen alsof het iets veelbelovends is. Ze gaan er zelfs van uit dat we de hele avond braaf zullen blijven zitten en hun programma’s ook één voor één zullen bekijken (let op de flauwe woordspeling).

Wat met het weekend? Wel, op vrijdag hebben we zoals gewoonlijk 1000 zonnen en de Kampioenen. Daarna krijgen we een goedkope film te zien (vorige week Bringing down the house en vandaag Les misérables, hoeveel keer is die laatste al niet uitgezonden?). Vorige week was de film blijkbaar niet lang genoeg dus hebben ze er nog een herhaling van de Bovenste Plank tussen gegooid voor Studio 1 begon. Vandaag is de film blijkbaar wél lang genoeg want daarna krijgen we het Journaal laat. Zaterdag idem: een goedkope film (Shanghai Knights met Jackie Chan) en zondag Fata Morgana. Daarna komt Witse (heruitzending, alweer) en In de gloria (heruitzending, alweer).

VTM maakt misschien wel kl*teprogramma’s maar je moet het ze toch meegeven dat ze veel gevarieerder zijn. Kan ook moeilijk anders anders trapten hun adverteerders het af.

2 Reacties

  1. “De mens stamt af van de aap.”
    Antwoord van De Standaard: waar.
    Mijn antwoord: niet waar, want de mens en de aap hebben een gemeenschappelijke voorouder.
    Dang, geen wonder dat ik meer fouten dan jou heb (maar die over software had ik wél 😉 )

    groetjes!

  2. damn, je hebt gelijk!! 😀 maar je reactie staat wel niet bij het juiste artikel. gelukkig vind ik dat niet erg ;).

Geef een reactie

