Ergernissen

Tijd voor een ergernissen-post. Het is nogal lang geleden en ik heb ze opgespaard in een kladblok op mijn bureaublad. Tijd om die lijst eens te wissen en een nieuwe te beginnen. Publiceertijd dus!

  1. Het missen van de entertoets
    Dit vraagt enige verduidelijking. Iedereen heeft dit wel eens voor: je typt een url in waarna je met je pink op de entertoets (aka de returntoets) wilt drukken. Je MIST die entertoets echter en komt meestal op µ of $ terecht, samen met die entertoets. De url wordt dan zoiets: http://www.ditisgeenblog.wordpress.comµ. Dan wil je dat corrigeren vóórdat je browser komt zagen dat het adres niet gevonden kon worden. Je klikt opnieuw in dat navigatievenster waardoor automatisch de volledige url geselecteerd wordt. ERGERNIS! Vooral als je automatisch al op de backspace hebt gedrukt, daarbij de url ongewild hebt verwijderd, en je het adres opnieuw moet invullen. Terwijl je daarmee bezig bent komt dan die ergerlijke pagina-niet-gevonden-pagina waardoor je wéér opnieuw moet beginnen dat adres in te typen waarbij je wéér eerst die url moet verwijderen. Een gelijkaardig probleem is dit: http://www.google.ocm, of is dat alleen bij mij zo? Bestaat er geen firefox-addon die dergelijke fouten automatisch herstelt? Zoniet: grijp uw kans en maak er één. De kans dat u een standbeeld krijgt is niet klein.
  2. Dropdownmenu in google met vorige zoektermen die automatisch blauw worden als je erover gaat met de cursor en de actuele zoekterm vervangen bij het drukken op enter.
    Ingewikkeld? Een klein screenshot zal misschien helpen (klikje maakt groter).google.jpg
    Gisteren heb ik iets opgezocht op de Gracenote database, waarvan ik de url heb gevonden via Google. Stel: ik wil vandaag iets opzoeken over “Grace” omdat ik dat een mooi nummer vind van U2 (ja, dan zou ik “grace U2” invoeren als zoektermen, maar ik bedoel het maar als voorbeeld). Ik tik dus “grace” in en automatisch verschijnt dat dropdownmenu daar. Als je cursor dan toevallig op het veld van dat dropdownmenu stond dan wordt één van de zoektermen die verschijnen automatisch geselecteerd. Als ik dan op enter druk na het invoeren van mijn zoekterm, dan wordt “grace” automatisch vervangen door de zoekterm die op dat moment geselecteerd stond, zijnde “gracenote database”. Pffff, wat een uitleg! Maar ik ERGER me er enorm aan! En het gebeurt heel vaak! Bijvoorbeeld als je te weinig zoekresultaten hebt en je je zoekterm wat algemener maakt (je zoekt eerst op “grootste veldslagen in de Eerste Wereldoorlog na 1916”, wat weinig resultaat oplevert, dus zoek je vervolgens op “grootste veldslagen in de Eerste Wereldoorlog”. Ook dit is een fictief voorbeeld).
  3. De manier waarop radiopresentatoren “Loppem” uitspreken in het verkeersoverzicht.
    Ze zeggen steeds [loppum] i.p.v. [loppEm]. En sinds Ruddervoorde de grootste hit van dat verkeersoverzicht is geworden weet ik niet meer of het nu Rúddervoorde of Ruddervóorde is.
  4. Op “Bewaar” klikken i.p.v. op “Publiceer”
    Deze gaat over WordPress. Onder dit venster staan namelijk 3 knoppen: van links naar rechts zijn dat “Bewaar en ga door met bewerken”, “Bewaar” en “Publiceer”. Ik weet niet waarom, maar “Bewaar” staat daarbij in het vet en de twee andere niet. Ik heb dus telkens de neiging om op “Bewaar” te klikken na het afwerken van mijn artikel i.p.v. op “Publiceer”. Woedeaanvallen!!!!
  5. Oog van de storm
    We hebben het nog niet over de analfabeten gehad in deze wereld. Ken je de uitdrukking “in het oog van de storm staan”? Je hoort dat voortdurend opduiken als het gaat om iemand die in het middelpunt van de belangstelling staat, of gewoon algemeen om iemand waarrond een hele heisa is. Vb: “Michael Rasmussen stond in het oog van de storm toen hij gelogen bleek te hebben over zijn whereabouts”. Misschien zijn de mensen die dit gebruiken geen analfabeten maar gewoon geografische nitwits. Het is toch redelijk bekend dat het oog van een orkaan (een storm met een oog dus) volledig windstil is? Het oog is RUSTIG. Je kunt je uitdrukking zodoende alleen gebruiken als het gaat om iemand die in de belangstelling staat maar die zich daar eigenlijk geen lor van aantrekt of zich totaal afzijdig houdt. Zoals Bush tijdens de zoveelste vredesbetoging. Voor de zekerheid heb ik eens gecontroleerd of het wel degelijk een taalfout is. Misschien kennen de taalkundigen niks van aardrijkskunde. Een blik op de site van de VRT toont het tegendeel aan. Je mag ze niet onderschatten, die taalpuristen. Ze weten wél iets van de wereld. Sommigen dan toch.
  6. De reclamespot van Aquarius
    Ik zap al als ik het volgende hoor: “dit heb ik nog nooit gezien…”
  7. Orkaan Dean
    Ergernis!!!! Ik heb dat blijkbaar opgeschreven omdat er een ergernis aan verbonden is, maar ik ben compleet vergeten wat ik ermee bedoelde!! Stomme Appel! Schrijf eens specifieker!!
  8. Ijzerwake
    Die herinner ik me wel nog, hoewel het ook niet erg specifiek is. Het gaat om het onderschrift bij een foto in De Morgen. Het was een foto van jonge mannekes in uniform op de Ijzerwake.
    de-morgen.jpg
    Lees die laatste zin nog eens opnieuw (klik maakt groter, jawel) en stel je de volgende vragen:
    – Is dit relevante informatie?
    – Is dit objectief?Het antwoord op beide vragen is natuurlijk “neen”. Stel je voor dat ze zouden schrijven over Jazz Middelheim: “er waren x aantal bezoekers. Op Werchter, Pukkelpop, Marktrock, Dranouter en tal van andere festivals was er veel meer volk”. De Jazzliefhebbers zouden het graag lezen! Voor alle duidelijkheid: ik ben géén Vlaams-nationalist. Ik ben zelfs geabonneerd op De Morgen. En hoewel ik weet dat De Morgen redelijk links is, of toch mikt op een links publiek, verlang ik toch wat meer objectiviteit.
  9. You guys
    Ik erger me blauw aan radiopresentatoren of VJ’s, die in een interview met een bepaalde band de leden ervan aanspreken met “you guys”. Welcome you guys to the studio. Aren’t you guys nervous before coming on stage? How do you guys prepare for a gig? Het hele interview lang! GUYS!
    Wat ook genant is: als er een Britse band geïnterviewd wordt, en de bandleden de presentator of interviewer begroeten met “how do you do”, de interviewer antwoordt met “I’m fine, thank you”, vereerd in de veronderstelling dat ze echt geïnteresseerd zijn hoe het met hem of haar gaat (voor wie niet zo vertrouwd is met Engels: “How do you do” dien je gewoon te beantwoorden met “how do you do”).
  10. Competitiestand midden in speeldag
    Gisteravond nog na Charleroi-Bergen: in een interview met de voorzitter of de manager van Charleroi maakte de interviewer de opmerking “jullie staan voorlopig tweede, dat is Champions League-voetbal!” (in de Belgische competitie mogen de eerste twee in de eindrangschikking naar de voorrondes van de Champions League, nvdr). Ik viel bijna van de zitbank toen ik dat hoorde.
    Ten eerste: de competitie is nog maar pas begonnen.
    Ten tweede: ze staan gedééld tweede met 4 andere teams.
    En ten derde: alle andere teams moeten nog spelen dit weekend!
    Als ik de opmerking van de journalist “voorbarig” noem dan is het nog steeds een kanjer van een understatement. Maar wat me het meeste ergert, is dat de stand in de hoogste klasse wordt opgemaakt nog voor alle wedstrijden gespeeld zijn. En dan zeggen ze doodleuk: “Gent is de nieuwe leider in Eerste klasse, gevolgd door…..”. Na het overzicht van de rangschikking zeggen ze dan nog even terloops: “Club Brugge en Standard spelen wel zondag nog hun wedstrijd van deze speeldag en kunnen dus over Gent springen bij winst”.
    Maak aub die rangschikking op als ALLE ploegen gespeeld hebben! Zo kun je bij een tijdrit in de Tour ook zeggen: “Leif Hoste is de winnaar van de tijdrit. Hij reed de sterkste tijd. Contador, Leipheimer en Evans moeten wel nog vertrekken”.
  11. Djemeica
    Dit misbaksel dook op in het Nieuws en het Journaal ten tijde van orkaan Dean (nee, dat is niet wat ik over Dean kwijt wilde). Het eiland Jamaica werd voortdurend uitgesproken als [djemeica], op z’n Amerikaans dus. Ik hou van consequentie dus stel ik voor dat we voortaan ook [kjuwba], [Hewaï] en [Burmjuwda] zeggen. Leve Jan Becaus!! Deze taalpurist naar mijn hart zegt wél Jamaica. Net zoals hij ook altijd [Tewni Blèah] zegt, en niet [Toony Blairrr], met Amerikaanse rollende rrr zoals de rest (Birgit Van Mol op kop).
  12. Birgit Van Mol
    God, wat erger ik me aan dat mens.
  13. Stemgeluid oasis
    Daarmee bedoel ik natuurlijk Liam Gallagher. Soms hoor je het verschil niet met een blèèrend schaap.
    Because maybèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèè
    You’re gonna be the one who saves mèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèèè
    Halal slachten zeg ik!
  14. Mensen die geen alcohol drinken en in plaats daarvan uitsluitend water
    Dat je geen alcohol drinkt, akkoord! It’s your life. Maar is het echt nodig om dat nog eens duidelijk in de verf te zetten door uitsluitend water te gaan drinken op fuiven, in cafés, enfin, op alle sociale gelegenheden? Voor alle zielepoten: ooit al eens overwogen Ice Tea, Cola, Fruitsap of, godbeterd, tomatensap te drinken?
  15. Rockzone
    Dat is een programma op Mtv, ’s avonds laat uitgezonden, en volledig gewijd aan “rock”muziek. Tenminste: dat denken ze. Man, wat een verouderd clichéprogramma. Het is zelfs zo cliché dat de clichés die erin opgerakeld worden zelf al achterhaald zijn. Wat was vroeger in onze jonge jaren het clichébeeld van een rocker? Lang haar? Gescheurde jeans? Veel gebrul en geheadbang? Inderdaad. Wel, op dat cliché drijft Rockzone. Je ziet er uitsluitend heavy metalbands die enorm kwaad lijken en hun agressie proberen kwijt te raken. Waarop ze zo kwaad zijn is een raadsel want hetgeen ze brullen is onverstaanbaar. Het is wel lachwekkend. Zo met hun gitaar ter hoogte van hun knieën, voorovergebogen, en maar zwaaien met dat haar!!
  16. Clichés
    Nu we er toch over bezig zijn. Ik erger me ongelooflijk aan clichés. O man, ik kan daar lijsten van neerschrijven. Nu zal ik me moeten beperken tot deze die me te binnen schieten.
    – Ik heb zoiets van…
    – Een hapje en een drankje
    – “Het leer” i.p.v. “de bal”
    – Big Brother is watching you
    – “Zonder erg” en “geen erg”
    – Het was een prestatie van het hele team
    – Ik dank vooral mijn familie, mijn coach en mijn supporters
    – Tot in de late uurtjes
    – …en dan weet je dat het moeilijk wordt
    – Wij zijn bereid constructief mee te werken
    – Het Franse “non”
    – Zeg nooit nooit
    – De prijzen worden pas in mei uitgedeeld
    – Een belletje geven
    – Het is mijn ding niet
    – Ik vind dat echt niet kunnen
    – Voor jong en oud
    – De allerkleinsten (we zeggen toch ook niet de alleroudsten? Ofwel ben je de kleinste, ofwel ben je het niet. Je kan niet meer de kleinste zijn dan een ander dus de allerkleinsten zijn gewoon de kleinsten.)
    – enal (heel populair bij bloggers tegenwoordig. Zo achter alles enal zeggen. Eén toevallige blik op het laatste artikel bij Mr. Vuylsteke Mr. Vuijlsteke geeft me weer gelijk. Zwaar gelijk zou ik zelfs durven stellen en al)
  17. Taalfouten
    Het is allemaal de schuld van Debrabandere, leraar Nederlands aan de KHBO. Met zijn drilmethodes blijft hij gewoon hangen. Alle fouten vallen op, ook omdat ze zoveel gemaakt worden. Dit is de hitlijst (links de fouten):
    – Contacteren –> contact opnemen
    – Iets graag lusten –> ofwel eet je iets graag, ofwel lust je iets. Maar niet allebei tegelijk. Tenzij je het leuk vindt iets te lusten.
    – Verwisselen van ‘dit’ en ‘dat’
    – Verwisselen van ‘weer’ en ‘terug’
    – Werken –> werkzaamheden
    – Animatie –> entertainment (of iets dergelijks)
    – Monitor –> begeleider
  18. Opdringerig Microsoft
    Als je een programma opent van Microsoft, dan eist dat direct de prioriteit boven alle andere vensters die geopend zijn. Het opent zich boven alle andere en als je het direct weer minimaliseert, nog voor het helemaal geladen is, dan begint de knop op je taakbalk oranje te flikkeren.
  19. Mensen die schrijven over ergernissen en hun lijst eindigen met te schrijven dat ze zich ergeren aan mensen die schrijven over ergernissen.
    Ik pleit onschuldig.
15 Reacties

  1. 20. Achternamen die misschien niet evident zijn maar toch ook niet zó moeilijk zijn, toch nog verkeerd schrijven. Weetwel.

    😀

  2. Damned! Mijn gevoel zegt me dat het waarschijnlijk niet over Birgit Van Mol gaat.

  3. Tjaha, ik heb dan zoiets van “dat vind ik echt niet kunnen”, toch wel. Ergens. Naar de burger toe.

  4. Mijn grootste ergernis in gesprekken is: “dan heb ik zoiets van”. Daar kan je me echt mee de kast op jagen.

    Het feit dat mensen geen witregel tussen hun alinea’s laten, is ook vaak een ergernis voor mij 🙂 .

    Mooi lijstje trouwens… misschien moet ik ook alles maar eens opschrijven wat er onder mijn hersenpan opborrelt.

  5. en mag ik me veroorloven thuis te leven van water… op restaurant varieer ik namelijk met spuitwater… ik drink zelden frisdrank want dat lest mijn dorst niet en daar krijg ik zo’n plakkerig gevoel van in mijn mond en zo… een fruitsapje op café kan wel nog… mag ik? :-p

  6. ______ “Verwisselen van ‘dit’ en ‘dat’”

    Oei…. 😆

  7. @Thomas: “ik heb zoiets van” staat bij mij genoteerd als nr.1 van irritantste clichés. Hoewel het misschien niet echt een cliché is. Of wat dacht je van deze nog irritantere variant: “ik heb zoieT van”?

    @frambloos: bah! ergernis!!!!! 😉

    @Outro: het is een foutje van mijn kant. Ik bedoelde eigenlijk het verwisselen van ‘die’ en ‘dat’.

  8. @ Big_Apple: wist ik, maar bij mij staat het ook bovenaan het lijstje. Bij ons word ‘zoiet’ niet gezegd, denk ik. “Dan denk ik van”, is trouwens ook nog een leuke variant 😉 .

  9. In mijn huidige situatie mag een mens dergelijke ergernissen wel eens opzij zetten :-p … Ik mag niet te veel suiker (cola! ice tea! gini! limonade! …), niet te veel zout, geen rauw vlees (carpaccio, een steak of zo’n lamskoteletje dat halfdoorbakken is!), rauwe groenten enkel als ik weet dat ze goed gewassen zijn, geen rauwe eieren (sabayon, advocado en tiramisu!)… en dat allemaal in functie van het nageslacht… dus ik heb er niet eens veel moeite mee 😉 Maar toch had ik graag wat begrip :-p

  10. p.s.: een steak die en een lamskoteletje dat … wat kies je als je over beiden hetzelfde wil zeggen? of moet je dan ff in herhaling vallen?

  11. Amai, jij bent ook wel hard voor jezelf! Nuja, ik eet ook geen rauwe groenten die slecht gewassen zijn; eerlijkgezegd drink ik niet graag frisdrank; advocaat en tiramisu ben ik ook geen grote fan van.
    Begrip kun je krijgen! Als je dat niet opzij mag zetten tenminste :).

    Een steak en een lamskoteletje zijn meervoud, dus “die”. De steak en het lamskoteletje die ik heb laten aanbakken zijn niet meer voor consumptie vatbaar.

  12. 21. Dt-fouten, de meest ergerlijke onder de taalfouten.
    (Dat is een subtiele hint, ja :P)

  13. Aaaah mijn ergernis is groot! Ik heb me voor de zoveelste keer vergist tussen advocaat en advocado!! Ik kom dat iedere keer opnieuw tegen terwijl ik zo goed weet dat advocado een vrucht is en advocaat rauwe eierdooier met suiker en alcochol is… En dat dan nog in een commentaar op een stukje over ergernissen! (Ik ben trouwens niet hard voor mezelf… ik ben gewoon nergens imuun voor en ik zou liefst een baby zonder afwijkingen op de wereld zetten 😉 )

  14. @Greet: het blijft onder ons he 😉

  15. @Frambloos: ik vergis me eerlijkgezegd nooit tussen advocaat en dat ander ding, omdat ik een advocado alleen ken van horen zeggen. Ik zou niet weten hoe het eruit ziet, laat staan hoe het smaakt.

Geef een reactie

