De keuze van de camera: almost there

De keuze van de camera is bijna afgerond. Na de financiële injectie ten gevolge van mijn job deze eerste 2 weken van september heb ik het pad der goedkope modellen verlaten. Gelukkig maar want ik zei al hardop dat geen enkele camera in die prijsklasse me kon bekoren. Ik was zelfs al plannen aan het smeden om de verkoop uit te stellen tot er een eventuele “Nikon D60” zou uitkomen die positie zou kiezen tussen de D40 en de D80.
Momenteel gaat het tussen 2 schoonheden. En het is een bittere strijd: de ene dag draagt de ene mijn voorkeur weg, de dag erop de andere. Mensen zeggen me dat ik de keuze van mijn gevoel moet volgen, omdat ik anders spijt ga krijgen van mijn aankoop (“had ik toch niet beter….”). Het probleem is dat dat gevoel te snel verandert. Goed, over welke machines spreken we hier? Korte voorstelling:

PENTAX K10D

pentax_k10d_300.jpg
De uitdager als het ware. Want dit is een heel bijzondere camera waar je ongelooflijk veel mee kunt doen. Eén voorwaarde: je moet wel wat in fotografie geïnteresseerd zijn want hij is echt wel op maat gemaakt van de ambitieuze amateur. Niet voor postkaartprentjes dus. Je moet ook wat met de instellingen foefelen voor je hem op zijn volle potentieel kunt gebruiken. De K10D heeft veel eigenschappen die andere camera’s van zijn prijsklasse niet hebben,waaronder waterdichte en stofdichte afsluitingen. Geen stof dus dat je batterij- of geheugenkaartcompartiment binnendringt. Ook een beetje regen kan geen kwaad. Hij is eigenlijk gebouwd als een tank. Voelt stevig aan, is groot genoeg, kan tegen een stootje. Camera met karakter dus. Prijs? 1250 euro met een 18-55mm lens. Een prikje voor een camera van dat allure.

NIKON D80

Say hi to Mr. Perfect. Deze camera heeft alles wat ik verlang van mijn toekomstige investering. Hij heeft wel geen waterdichte afsluitingen en zo, maar is toch heel erg stevig gebouwd. Hij ligt perfect in mijn hand en hij voelt geweldig aan. De presentatie van de instellingen en het menu op het scherm achteraan zijn zoals bij de andere Nikons: beter kun je niet vinden. De kitlens die eraan vasthangt is eigenlijk geen echte kitlens: een 18-135mm objectief dat apart 400 euro kost. De body van de D80 kost 1000 euro. Het geheel kost 1250. Reken zelf maar uit welk voordeel je doet. Nikon heeft heel veel ervaring op het gebied van digitale reflexcamera’s. Ze weten hoe ze hun menu’s moeten opstellen, hoe ze hun knoppen moeten zetten om het de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk te maken, enzovoort. Als je hiermee een willekeurige foto trekt dan zal dat hoogstwaarschijnlijk een mooie foto zijn. Minder een uitdaging dus, minder gefoefel nodig, meer geschikt voor toeristen. En zo komen we bij, in mijn ogen, het pijnpunt: het is een Nikon. De Canon- en Nikondichtheid in Brugge is nu al heel groot. Willen we daar nog een extra Nikon bij? Op dat vlak slaat de balans naar de Pentax.

Ik ben intussen al 2 keer opnieuw naar Tuyttens geweest en ben – jammergenoeg – 2 maal op dezelfde verkoper gestoten. Niet de vrouw, maar een jongere man. Hij kent er erg veel van en hij is heel vriendelijk en behulpzaam, dat is het probleem niet. Het probleem is dat hij alles kent over die Nikon, en hem bijgevolg ook echt goed uit de verf laat komen. Het is een echte “Nikonian”, en dat heeft hij zelf ook toegegeven. Over de Pentax kon hij me veel minder vertellen. De vrouw die me de eerste keer holp, was een “Pentaxian”. Ze is veel meer Pentax-gericht, wat ook door die verkoper bevestigd werd:
“Ah ja, dat klopt. Zij is echt heel Pentax en Canon-minded terwijl ikzelf Nikon en Sony-minded ben”.
Rivaliteit zowaar onder de verkopers bij Tuyttens.
Ik moet toegeven dat de balans momenteel lichtjes naar de Nikon overhelt omdat ik wéét dat het een goede aankoop wordt. De Pentax is meer een risico: een minder bekend merk, dus ook minder mensen die je kunnen helpen als je in de problemen komt, minder keuze van lenzen en ander materiaal, grotere uitdaging om er de beste foto’s uit te halen. Zo’n uitdaging heeft wel een zekere aantrekkingskracht en in andere gevallen zou ik resoluut voor die uitdaging kiezen. Maar hier gaat het wel om een hoop geld, dus de keuze is heel wat moeilijker.
Ik zou graag nog eens die vrouwelijke verkoopster treffen. Ze kon me veel vertellen over de K100D, maar nog niet over de K10D omdat die toen nog geen optie was. Dan zou ik eigenlijk op goed geluk opnieuw op een woensdagnamiddag bij Tuyttens moeten binnenlopen. Maar als die andere verkoper er dan opnieuw is, dan kan het wel eens awkward worden, ookal is die verkoopster er ook. Misschien moet ik mijn camera kopen op woensdagnamiddag. Dan kan ik nog wat twijfel vijnzen en zo extra informatie eruit krijgen over de Pentax. Want dat is wat ik zoek: iemand die er ervaring mee heeft en me er meer over kan vertellen voor ik blindelings naar Nikon loop. Want eens je je merk gekozen hebt blijf je erbij, want al je materiaal is in functie van dat merk gekocht. Als je na x aantal jaar opeens overstapt, dan wordt de helft van je lenzen onbruikbaar, mag je een nieuwe externe flitser kopen, nieuwe geheugenkaarten misschien ook, en wat weet ik nog allemaal.
Tot slot nog even erop wijzen dat Pentax een pionier is in de geschiedenis van de fotografie en dat het merk, na enige terugdringing door Nikon en Canon die heel agressief op de digitale-cameramarkt gesprongen zijn, nu met rasse schreden aan een inhaalbeweging bezig is, o.m. door camera’s als de K10D uit te brengen met features die op geen enkele concurrent terug te vonden zijn. Op dat vlak is de D80 eerder conservatief.

Powered by ScribeFire.

10 Reacties

  1. Ik hoopte toch dat deze blog me ging overtuigen een voordeliger toestel aan te kopen dan de D80… niet dus PUH.. ^^

  2. Ik heb m’n D80 ook gekocht bij Tuyttens en ik heb een heel deskundige uitleg gekregen van die vrouw. Ze kent enorm veel van fotografie en ze kan gewoon (juist) antwoorden op elke vraag die je hebt.

    Ze had bij mij 3 camera’s voorgesteld: Sony alpha, Canon 400 en de Nikon D80. Bij alle 3 heeft de voor en nadelen overlopen en we kwamen uiteindelijk uit op de D80. Ookal wist ik dat ik die wou kopen 😉

    De lens die erbij zit, 18-135mm, is ne zeer goeie lens. Vooral omdat het eigenlijk 2 in 1 is. Een kleine groothoek en toch al een degelijke ‘telelens’. Je kan er al veel mee trekken zonder van lens te moeten veranderen!

    Ondertussen heb ik hem al een maand of 3 in m’n bezit, er zijn al een heleboel foto’s m’n lens gepasseerd. Maandag start ik met m’n avondschool fotografie. Eindelijk! Want het toestel heeft zeer veel functies en een deskundige uitleg erbij zou handig zijn 🙂

  3. Hoe zag die vrouw eruit? Als het de “pentax-vrouw” was, dan is het vreemd dat ze de pentax niet heeft voorgesteld…. Niet dat dat een drama is, want de D80 is sowieso een fantastisch toestel. Anders zou ik niet zo lang twijfelen.
    Over die lens: ik knap er wat op af. Mijn vader maakte een redelijk nuchtere opmerking: “je bent dan verplicht om altijd met dezelfde grote, zware lens rond te lopen. Ook voor gewone simpele kiekjes.”
    En als hij defect raakt (bv autofocus werkt niet meer) en je zit in het buitenland of zo, dan is je camera volkomen onbruikbaar geworden. Ik zou dan toch opteren voor 2 lenzen aan dezelfde prijs. Ook om op die manier het verschil tussen lenzen te leren aanvoelen.
    Toen ik vandaag op mijn fiets zat en naar huis reed dacht ik ook aan één of andere cursus digitale fotografie. Ik zou alleen niet weten wanneer ik dat zou moeten doen.

  4. Big_Apple zei_ Toen ik vandaag op mijn fiets zat en naar huis reed dacht ik ook aan één of andere cursus digitale fotografie. Ik zou alleen niet weten wanneer ik dat zou moeten doen.

    Nu begint het toch wel heel freaky te worden… 😉

  5. Wat is freaky? Ik of het feit dat ik daaraan zat te denken? 🙂

    Ik ga het voorlopig niet doen hoor. Maar ik kan me voorstellen dat zo’n cursus heel leerrijk is. De handleiding is theorie op papier, maar een cursus is de praktijk.
    In het begin wordt het onvermijdelijk trial&error. Dat gaat weliswaar trager, maar het kan ook leuk zijn zelf iets te ontdekken.

  6. Ik zou zelf de Nikon aanraden om de simpele reden dat het toekomstperspectief daar nu eenmaal veel groter is. Als extra lenzen, flitsen … wil dan ga je vroeg of laat bij Pentax tegen de muur lopen. Zeker gezien je ook de Nikon ergonomie lijkt te lusten (net een van de grootste Nikon troeven) is ’t zeker een aanrader.

    Qua lenzen heeft je vader overigens totaal ongelijk en wel om verscheidene redenen:
    – Die 18-135 zwaar en groot beschouwen is een beetje absurd, dat is qua grootte en gewicht toch nog steeds een best bescheiden lens
    – Een Nikon lens gaat niet stuk tenzij je er zelf wat mee uithaalt
    – Vaak wisselen met 2 lenzen daar zie je snel tegenop, in ’t begin zal je snakken naar een universele lens waarmee je kan rondlopen en experimenteren
    – 2 lenzen aan dezelfde prijs in die prijsklasse staat meestal gelijk aan 2 stukken brol ipv 1 degelijke

    De enige goedkope extra lens die een aanrader is als je wil leren werken met lenzen, is de 50mm/F1.8. Die is effectief spotgoedkoop, gezien zijn kwaliteit, en leert je werken met een lichtsterke lens. Je leert er ook mee dat je ipv aan de zoom te draaien ook gewoon even je voeten kan gebruiken.

  7. De muur van Nikon is hoger dan verwacht. De prijs van de lenzen met VR scheelt toch heel wat met vergelijkbare Pentax-lenzen. Het aanbod van die Pentax-lenzen is best wel uitgebreid. Zeker voor een beginner zoals ik. Pentax is momenteel aan een inhaalbeweging bezig dus ik vertrouw erop dat ze hun assortiment zullen uitgebreid hebben tegen de tijd dat ik genoeg geld en kennis heb om gericht lenzen aan te kopen. En anders is er ook nog Tamron en Sigma.
    Voorlopig kies ik voor de Pentax 18-55mm 3,5-5,6 en de Pentax 55-200 mm 4-5,6. 2 lenzen betekenen ook minder vervorming op de uitersten. Dat ik van lens moet wisselen vind ik niet erg. Ik wil niet lui zijn ;).
    Nikon gaat NIET stuk? Dat lijkt me nogal een ongenuanceerde manier om te zeggen dat het goeie kwaliteit is. Ik hoor her en der dat de Pentax-lenzen dat ook zijn. En goeie beeldkwaliteit ook.
    Pentax krijgt momenteel de voorkeur.

  8. Ik heb vrij veel redenen waarom ik Nikon zou verkiezen. Toegegeven niet in de klasse van een D80 dus ik heb er sowieso een andere (te dure) kijk op. Laten we’t dus gewoon even bij de Pentax houden.

    De K10D zeker een mooi toestel. Addertje onder ’t gras is mogelijks wel de nogal zwakke JPEG kwaliteit. In RAW daarentegen is hij beter dan de D80 maar nabewerken is voor een beginner ook niet vaak de eerste optie doch hou er rekening mee dat ’t nodig is om echt resultaat te boeken.

    Alvast een hele goeie review, die je misschien al gelezen hebt, vind je hier: http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/
    Daar zie je dan ook meteen dat ’t vooral de kwaliteit in JPEG is die de score nog een beetje onderuit haalt.

    Qua lenzen zou ik je alvast aanraden om vooraf goed na te denken. Op middellange termijn en zeker lange termijn zijn lenzen de grootste kost. Voordeel is dat een goeie lens zijn waarde behoudt (DSLR daarentegen allesbehalve). Als je merkt dat je plots nood hebt aan een lens in ‘tzelfde bereik dan weet je dat je eerste lens een beetje een “miskoop” was.

    Beginnerslenzen zijn dus leuk maar soms niet lang. Pentax heeft lenzen die tussen instap en pro liggen en misschien zijn die bij nader inzien een betere keuze? Persoonlijk zou ik voor een starter aanraden te beginnen met:
    Pentax K10D + 16-45mm F 4.0 ED
    Dat kost je weliswaar ongeveer evenveel als de K10D met de 2 lensen die je eerst verkiest maar geen van die 2 lenzen moet je hoog inschatten.
    Binnenkort brengt Pentax de 60-250 mm F4 ED uit en dat zou de ideale lens zijn om er bij te voegen. De prijs is nog niet aangekondigd maar dat moet toch aanvaardbaar worden op vlak van prijs/kwaliteitsverhouding.

    Hou er ook rekening mee dat prijzen soms verschrikkelijk verschillen per winkel. Voor zowel jouw combo als die die ik voorstel betaal je in België bij foto konijnenberg 1011EUR.

  9. Waw, bedankt voor de uitleg!

    Ik ben al zowat anderhalf jaar bezig met opzoeking en het vergaren van informatie zowel over camera’s als over de technische begrippen. Dpreview is een site die ik daarbij heel vaak kruis. Ik vond het wat vreemd dat dpreview de enige reviewer is die de jpeg-kwaliteit van de K10D aan de kaak stelt. Op het forum van Belgiumdigital heb ik gelezen dat dat komt doordat ze op dpreview de camera’s in hun default-instelling testen. De K10D staat standaard op “natural” terwijl de K100D op “bright” ingesteld staat met wat extra contrast en verscherping. Als je dat wat tweakt bij de K10D kom je op gelijke hoogte van de K100D wat kwaliteit van de jpegs betreft. Maar, zeggen ze, het is niet meer dan logisch dat je raw schiet want dat doet toch iedere ambitieuze fotograaf….

    Ik zal die lens die je voorstelt eens nader bekijken. Met één (goeie) lens heb je misschien wel betere foto’s maar je creativiteit wordt wat begrensd natuurlijk. Met twee lenzen “leer” je al wat meer en kan je beter bepalen welke richting je uitwil met je volgende lenzen. Ze hebben mij ook verzekerd dat die twee lenzen van een goeie kwaliteit zijn….

    Voor mijn combo betaal ik 1330 euro, incl statief, tas en 2Gb kaart. Dat pakket kan ik niet combineren met een andere lens tenzij ik de 18-55mm erbij neem want die zit er standaard in. De 55-200 zou ik erbij gekocht hebben.

  10. Sorry Dirk, ik vrees dat ik op je reactie gereageerd heb onder de meest recente camerakeuzetopic :).

Geef een reactie

