Lijstjesman

Ik vrees ervoor. Ik ben een lijstjesman. Verdorie, ik ben een freak. Nog nooit bij stilgestaan eigenlijk, maar ik houd van rangschikkingen en klassementen. Al van kleinsaf trouwens. Ik heb één keer in mijn leven heel hoog gescoord voor wiskunde, en dat was bij het berekenen van het gemiddelde, de mediaan, en allerhande andere zaken met rangschikkingen en lijsten.
Het schept een soort van orde in chaos. Het geeft vorm aan een competitie die anders onzichtbaar zou zijn, en ik houd van competitie. Neem nu de album-100. Zouden Thom York en zijn radiohoofden bij het maken van OK Computer één keer aan Cobain en zijn zelfhulpgroep voor drugsverslaafden gedacht hebben, die jaren voordien Nevermind gemaakt hadden? Natuurlijk niet. Maar die vormen meestal de top-2 van de album-100: een competitie die we zelf gecreëerd hebben en die uitmondt in een prachtige lijst die een tastbaar overzicht geeft van de populairste albums in de geschiedenis.
En zo probeert een mens zoals ik dat ook op zichzelf toe te passen. Voor elk jaar houd ik bij wat ik het beste nummer vond. Het heeft ook met nostalgie te maken, want muziek houdt mijn herinneringen levendig. Ik kan die nummers meestal verbinden met gebeurtenissen of dingen die ik dat jaar gedaan heb. Ik ga niet uit de doeken doen hoeveel soorten playlists wel niet in mijn iTunes staan, dat wil je echt niet weten.

Overzichtje?
– 2001: Muse – Newborn
– 2002: Tool – Parabola
– 2003: Radiohead – 2+2=5
– 2004: Franz Ferdinand – Take me out
– 2005: Coldplay – Fix you
– 2006: Tool – Vicarious

Niet alle lijstjes interesseren me. De Afrekening volg ik bijvoorbeeld nauwelijks. Waarschijnlijk omdat die me te tijdelijk is. Volgende week is er al een nieuwe, dus welke betekenis heeft die van deze week? De Hotlist vind ik al helemaal belachelijk, van Arriba begrijp ik de selectie niet, Humo’s Top 20 blijft te lang dezelfde omdat je moet selecteren uit een beperkte lijst en uiteindelijk zullen dEUS en Admiral Freebee toch overwinnen.

Zo, bij deze heb ik het opgeschreven waarna een heleboel mensen mij therapie zullen aanraden. Ik zal de rest van de dag doorbrengen met proberen uit te maken of ik al dan niet een autist ben.

Powered by ScribeFire.

Geef een reactie

