De keuze van de camera: showtime

Vandaag was ik de voorlaatste keer bij Tuyttens. Na een korte verrassing door de ontdekking dat de pentaxverkoopster uit mijn vorige keuzevandecamerapost deze ook daadwerkelijk gelezen had en mij dus min of meer verwachtte (en ik was al bang dat de aanwezigheid van meneer Nikon awkward zou geweest zijn), heb ik toch weer zeer bruikbare informatie gekregen. Hierbij groet ik u, mevrouw Tuyttens (ik noem u maar zo voor het gemak).
Deze was vooral van financiële aard. De Pentax is voordeliger. Het verschil met Nikon bedraagt ca 60 euro bij de aankoop, met het verschil dat ik dan met 2 Pentax-lenzen zit die alles bij mekaar een groter zoombereik hebben dan de Nikon-combinatielens (18-55mm en 55-200mm tov 18-135mm), terwijl ze alledrie ongeveer even lichtsterk zijn. Een toekomstige lens van Nikkor (de Nikkonlens) met beeldstabilisatie is veel duurder dan een gelijkaardige Pentaxlens zonder beeldstabilisatie (die zit immers in de camera zelf).

Algemeen gezien hel ik dus over naar Pentax. Maar telkens ik aan de Nikonvoordelen denk dan ga ik weer aan het twijfelen. Zijn die belangrijker dan de nadelen? Wat met Pentax-nadelen? Overstemmen die de voordelen?

Over de ergonomie: beide camera’s liggen heel goed in de hand, met een licht voordeel voor de Nikon. Daarmee zeg ik dus NIET de de Pentax niet goed in de hand ligt. Hij krijgt bij wijze van spreken 90% op dat vlak terwijl de Nikon 95% krijgt. De Canon 350D krijgt van mij slechts 65%.
Het verschil zit in de camerahoogte: de Nikon is iets hoger waardoor ook mijn pink zich nog rond het handvat kan klemmen terwijl die bij de Pentax al half onder de camera gaat.

Vrijdag, in de late namiddag. Dan is de deadline van de keuze. Alles is nog mogelijk.

Powered by ScribeFire.

9 Reacties

  1. Mevr. Tuyttens kan misschien een bescheiden korting voorzien voor de onbewuste reclame die je voor hen maakt! Ik heb daar toch ook mijn camera gekocht omdat ik hier bij jouw las dat ze een deftige uitleg gaven…😉 Dat zal hier samen een aankoop van zo’n 2500 euro maken… héhé !!

    Je zit nu op een punt waar ge zelf de knoop zult moeten doorhakken. Laat het denkmatige eventjes rusten en voel eventjes aan waar jij je het beste bij voelt.. alléé zo doe ik toch altijd mijn aankopen en ik mijn gevoel liet me zelden al in de steek.

    Succes, ik ben al zeker benieuwd !

  2. daar heb ik ook al aan gedacht.🙂
    Mevr Tuyttens, ik zat zo te denken dat die Pentax-fototas uit het studentenpakket misschien niet voorzien is op 2 lenzen. Wat dacht u van een iets grotere tas voor een schappelijke prijs?😉

  3. Hou er rekening mee dat beeldstabilisatie in de camera of in de lens eigenlijk niet zo vergelijkbaar zijn. In de lens is ’t duurder, zeker als je meerekent dat je’t per lens betaalt, maar beter. Dat heeft meerdere technische en praktische redenen maar dat is natuurlijk ook echt maar weer van tel als je binnen enkele jaren een paar stappen verder staat. Anderzijds maakt men al jaren prachtige foto’s zonder beeldstabilisatie dus zo belangrijk is ’t nu ook weer niet.

    En qua prijzen heb ik geen idee wat ze daar vragen maar kijk eerst eens rond voor je achteraf merkt dat je veel te veel betaald hebt (sorry mevrouw tuyttens voor de wantrouw😉 )

  4. komkomkom, niet te zacht zijn e! De grote tas in je studentenpakket, lijkt me doenbaar…
    Twijfelde je niet om nog ergens anders te kopen waar de prijs iets lager was? [666]

  5. ik zou kunnen wachten op die Fnac en die Mediamarkt die eraan komen natuurlijk😉. En in Brussel zijn er ook heel wat aanbieders :p *grijns*

  6. Waw, bedankt voor de uitleg!

    Ik ben al zowat anderhalf jaar bezig met opzoeking en het vergaren van informatie zowel over camera’s als over de technische begrippen. Dpreview is een site die ik daarbij heel vaak kruis. Ik vond het wat vreemd dat dpreview de enige reviewer is die de jpeg-kwaliteit van de K10D aan de kaak stelt. Op het forum van Belgiumdigital heb ik gelezen dat dat komt doordat ze op dpreview de camera’s in hun default-instelling testen. De K10D staat standaard op “natural” terwijl de K100D op “bright” ingesteld staat met wat extra contrast en verscherping. Als je dat wat tweakt bij de K10D kom je op gelijke hoogte van de K100D wat kwaliteit van de jpegs betreft. Maar, zeggen ze, het is niet meer dan logisch dat je raw schiet want dat doet toch iedere ambitieuze fotograaf….

    Ik zal die lens die je voorstelt eens nader bekijken. Met één (goeie) lens heb je misschien wel betere foto’s maar je creativiteit wordt wat begrensd natuurlijk. Met twee lenzen “leer” je al wat meer en kan je beter bepalen welke richting je uitwil met je volgende lenzen. Ze hebben mij ook verzekerd dat die twee lenzen van een goeie kwaliteit zijn….

    Voor mijn combo betaal ik 1330 euro, incl statief, tas en 2Gb kaart. Dat pakket kan ik niet combineren met een andere lens tenzij ik de 18-55mm erbij neem want die zit er standaard in. De 55-200 zou ik erbij gekocht hebben.

  7. Als je de lenzen wil vergelijken:
    http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/pentax_1855_3556/index.htm
    http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/pentax_1645_4/index.htm

    De 16-45 is enkel op vlak van CA niet zo goed maar wel significant beter voor vignetting en resolutie. En ze is natuurlijk ook lichtsterker.

    Je moet ook geen rekening houden met ’t gat tussen die 16-45 en de 60-250. Je kan jezelf ook gewoon even verplaatsen. Als je met 45 tekort komt en met 50 niet dan zet je gewoon een paar stappen vooruit🙂

  8. O ja, qua prijs vind ik ’t niet meteen spectaculair. Naar Turnhout heen en terug (voor Foto Konijnenberg) mag ver lijken maar zal je 30€ of minder aan benzine kosten. Da’s dus 1300 die je daar kan spenderen en daarmee koop je een equivalent pakket met kwalitatievere onderdelen (betere rugzak, statief, kaart …) dan wat men meestal in zo’n student pack stopt.

  9. Ik heb de K10D met 16-45mm besteld. Ook een geheugenkaart van 2GB is gereserveerd. Dat moet een voorlopige kaart zijn om later over te schakelen naar 4GB. Dan kan ik die van 2GB als reserve gebruiken.
    Voor verdere accesoires en lenzen kan ik dan nog altijd bij Konijnenberg bestellen (verzendingskost is 12,5 euro).
    Bedankt voor je tips. Jij hebt het voorstel van de 16-45mm aangebracht.

Geef een reactie

