Kotleven: intro

Omdat gisteren mijn schoolse week alweer voorbij was na amper 1 les, is het voor mij vandaag praktisch zaterdag. De eerste “week” op den unief is de op één na speciaalste (de laatste is nog specialer). Op mijn kot zit er nieuw volk. Veel nieuw volk zelfs, zodat ik in mijn tweede jaar al “ancien” genoemd wordt. En de “anciens” moeten dringend de frigo’s eens opruimen, zo stond in de mail die ik gisteren kreeg van een medekotbewoner die zichzelf onderschreef als Cedric. Ik heb niks tegen mensen die het heft in handen nemen en al direct een leidersrol gaan vervullen.  (normaal verwacht je hier een ‘maar’, maar die komt er niet).
Om direct al een eerste draad aan te leggen op het nieuw aan te maken kotnetwerk, heb ik Cedric persoonlijk beantwoord en daarbij doelbewust de sympathieke peer uitgehangen door enthousiast te doen over het frigo-opkuisidee en tussen de regels wat info over mezelf te geven die op het eerste gezicht irrelevant is, maar de inhoud doet er niet toe. Het was het contact dat telde deze keer, iets wat normaalgezien voorbehouden is voor vrouwen. Concreet: ik vertelde hem dat het goed was dat er nog niemand aangekomen was in het kot boven mij omdat ik die de hele nacht zou wakker gehouden hebben met mijn kinkhoest (niet echt kinkhoest, maar die “kink” past om één of andere reden goed bij de hoest die ik dezer dagen uitstoot).
En ja hoor: het draadje dat ik uitgegooid had naar een kot ergens anders in het huis (God weet waar), werd meteen beantwoord met een draadje dat mijn richting uitgegooid werd in de vorm van een reply, die ik weer beantwoorde met een nieuwe reply, en hij dan weer met nog een nieuwe reply. Daarna had ik geen zin meer. Ze noemen dat ‘netwerken’ geloof ik he? Kan altijd nuttig zijn. Ik ben heel wat te weten gekomen. Voor een nieuweling wist hij verbazend veel over de gang van zaken bij ons. Hij wist wie mijn nieuwe bovenbuur zou zijn, wanneer die zou aankomen, waarom het internet zo traag ging en wat daarvoor de oplossing zal zijn, welke anciens gebleven zijn (met naam en al), en welke kamers vrij of bezet waren. Hij weet van aanpakken want vorig jaar heb ik maanden dat trage internet zitten verdragen en probeerde ik vruchteloos op eigen houtje uit te vissen waar het probleem zat. En de namen van wie op het derde verdiep zit, daar had ik geen gedacht van.

Na die mail van Cedric kwam er meer emailverkeer op gang. Andere kotgenoten begonnen zich te melden. Ik maakte in levende lijve kennis met mijn nieuwe bovenbuur die gisterenmiddag is toegekomen (en niet deze morgen zoals Cedric zei). Hij stelde zich voor als Jo (en dus niet Jochen, zoals Cedric zei). Nee, het is ook geen afkorting of zo. Sympathieke gast. Direct contact zoeken en geen onwennig kunstmatig gedoe of zo. Hij volgde mij gewoon toen ik mijn kamer instapte en hij keek eens rond, terwijl anderen misschien bescheiden op de drempel zouden blijven staan zijn.

Na de ervaring met Mevrouw Tuyttens ga ik me nu wat indekken. Dus: als kotgenoten van mij dit toevallig lezen: ik denk altijd het beste van mijn medemens dus ook van jullie. En ik ben gastvrijer dan de locatie van mijn kamer doet vermoeden (kelder).

Ik ging eigenlijk over iets anders schrijven. Oja, juist: de camera. Ja, ik heb hem dus he. Ik zou er een uitgebreider verhaal over kunnen ophangen en misschien doe ik dat ook, maar dat past niet meer in deze post. Ik kan alvast zeggen dat ik er al toffe dingen mee gedaan heb in Brugge en Brussel. Als je geïnteresseerd bent, hou Flickr dan maar in de gaten.

Powered by ScribeFire.

Eén reactie

  1. Gisteren en vandaag kwam ik hier pas echt de andere kotbewoners tegen. De dagen ervoor had ik amper iemand gezien, ofwel ontweken ze mij systematisch 🙂 .

    Andere mogelijkheid: mijn uren van vertoon passen totaal niet in het kotleven.

Geef een reactie

