Gadgets

Gadgets zijn fantastisch. Ze zijn het leukst om te kopen, te gebruiken, te hébben gewoon. Gadgets zijn moeilijk te defineren. Wat is een gadget? Hoe omschrijf je dat? Waarom is één item een gadget en een ander dan weer niet? Dit zegt Van Dale:

gad·get (het, de ~ (m.), ~s)
1 klein, min of meer nutteloos voorwerp => snuisterij

“Min of meer nutteloos”. Dat is een nogal problematische interpretatie. Hoezo “min of meer”? Nutteloos, maar eigenlijk ook weer niet zó nutteloos. Enfin, ze zijn er eigenlijk zelf niet zo zeker van.
En “nutteloos” dan. Wat betekent dat? Als een bepaald gadget nu elke dag gebruikt wordt door de eigenaar, is het dan nog een gadget? En wat als datzelfde voorwerp door een andere eigenaar nooit gebruikt wordt? Is het ene dan een gadget en het andere, identieke, voorwerp dat wél gebruikt wordt het dan niet?

Ik zal mijn eigen definitie even geven. Het is redelijk ruim:

Een gadget is een voorwerp dat mensen met zich meedragen om zich te onderscheiden van andere mensen.

Ik denk dat alle gadgets binnen deze omschrijving vallen. Mensen proberen zich inderdaad voortdurend te onderscheiden van de rest, en dat is hun goed recht. Ik doe het, mijn overbuur doet het en u doet het ook beste lezer, ookal bent u zich daar misschien niet zo van bewust. Er wordt daar soms nogal denigrerend over gedaan:

“Dikke nek, hij wil opvallen, ze moet weer anders doen, zo’n raren, freak,…”

De sociale controle is het dorp ontgroeid en neemt nu al deel aan de globalisering. Iedereen heeft een mening over iedereen, en die mening dient meestal om zichzelf te paaien.

Ik herinner me mijn eigen reactie nog in het derde middelbaar toen een meisje uit mijn klas een gsm bleek te hebben, toen nog hoogst uitzonderlijk (9 jaar geleden): “waarvoor heeft die dat nu nodig?” Om zich te onderscheiden tiens, en omdat het ook een beetje praktisch is, vooral als iedereen er één heeft. Dat is ook het moment dat het ónpraktisch wordt voor wie er géén heeft.

Maar wat dan nog? Wie heeft daar last van? Ik denk zelfs dat in deze maatschappij van keuzes en mogelijkheden de zoektocht naar originaliteit een spel is. Een leuk spel zelfs dat je dagen kleur geeft.
Ontken maar niet dat je toch wel genoot van de eerste dag dat je een gsm had en hem overal te pas en te onpas uithaalde om te kijken of je geen gemiste berichtjes of oproepen had.
Of de eerste dag dat je met een nieuw horloge kon rondlopen en voortdurend keek hoe laat het was en even controleerde of hij toevallig niet onder de mouw van je trui verstopt zat.
Of de eerste dag met een nieuwe fiets, waarbij je ’s ochtends voor één keer blij was dat het ochtend was en je met je fiets door de ochtendspits mocht laveren. En samen met jou de lustige fietsers met een nieuwe fietsburka bogot, die voor één keer kinderlijk blij waren dat het regende.
En herinner je je de dag dat je een nieuwe camera kocht en je niet kon ophouden eraan te sleutelen en er foto’s van je huisgenoten mee te maken tot grote ergernis van die laatsten? Héérlijk was dat!
Of de dag dat je een nieuwe, of nog sterker: je eerste, laptop kocht, en je de talloze daaropvolgende dagen en sociale contacten opofferde om hem te “ontdekken” en te personaliseren. Man, ik heb daar mááltijden voor overgeslaan!

Er staat nog één en ander op stapel. Welke stapel? Dat moet je maar in een andere post lezen, hier ergens voor of na of zo.
Enfin, om het hier af te ronden: hoe denkt u eigenlijk over gadgets? ‘Weg ermee’, of ‘laat maar komen’?

Powered by ScribeFire.

2 Reacties

  1. Gadgets zijn hip! Behalve als ze te duur zijn.

    Een gsm beschouw ik in deze tijden niet echt meer als een gadget, een fiets en laptop ook niet, dat zijn meer gebruiksvoorwerpen die (bijna) iedereen (wel eens) nodig heeft. Een fietsburka is dan weer wel een gadget (zei het een heel cool gadget :p).

  2. Idd, ze mogen niet te duur zijn. De fiets en zo gaf ik gewoon ter illustratie van hoe leuk het wel niet is eens iets nieuws te hebben. Een laptop en een gsm vind ik persoonlijk wel gadgets. Ik zie een gadget dan ook niet per se als iets nutteloos.

Geef een reactie

