Nokia-bashing

Op gadgetgebied was het voor mij de laatste weken weliswaar zo ongeveer galabal.
Toch is het ook een beetje kinneklop want ik zit zonder gsm. Enfin, er zit wel iets in mijn broekzak dat af en toe trilt en lawaai maakt, maar daarmee zit het nog maar op 10% van wat ik verlang van een gsm.

“Maar 10%???” hoor ik u al denken. Jawel, mijn gsm moet méér kunnen dan trillen en lawaai maken. Als ik een gsm koop let ik op de volgende criteria (in volgorde van belang):

– Gebruiksvriendelijk
– Mooi
– Features

Prijs speelt ook wel een rol, maar niet als apart criterium. Eerder als factor in elk criterium afzonderlijk. Ik weeg ieder criterium dus af tegen de prijs.

Als apart criterium had ik nog kunnen toevoegen: ‘Geen Nokia’, maar dat is in zekere zin toch al inbegrepen in het eerste criterium van gebruiksvriendelijkheid, dat me al automatisch naar Sony-Ericsson doet lopen. Die joystick: geniaal. Dat menu: supereenvoudig. Die looks: prachtig. Ik heb nog geen Nokia gezien die ik het bekijken waard vind. Even zag de N80 er niet slecht uit, tot ik hem in profiel zag en het een dikzak bleek te zijn.

Tweede criterium dan: mooi. Wat is mooi? Alvast geen kleptelefoon, ook geen vreemd-uitschuifbaar-en-dan-rond-zijn-as-draaibaar geval zoals de N93. (Allez komaan, zie dat eens. Het is precies een zijspiegel van een auto). Uitschuifbaar, ok, maar dan alleen naar beneden of naar boven.
Het liefst van al heb ik een klassieke bar. Dat is ook gebruiksvriendelijker. De rest is natuurlijk moeilijk in woorden te zeggen. Hij moet een mooi “gezicht” hebben: de combinatie scherm-knoppen. Vergelijk:

 

   

Links: lelijk, rechts: mooi. Vraag me niet waarom.

Respect trouwens voor die rechtse (SE T610), omdat hij zo fantastisch is, omdat hij zo mooi is, omdat hij zo’n pionier is, omdat hij zo sympathiek is, en omdat hij het 2,5 jaar in mijn rechterbroekzak heeft uitgehouden tot de batterij besloot dat hij aan zijn laatste oplaadbeurt toe was, deel ook wat gepusht door mezelf nadat ik hem per ongeluk niet onzacht met het asfalt in aanraking heb laten komen. De telefoon is ok, dus ik hoop dat ik er nog 20 euro voor krijg. Tenzij de batterij straks in de winkel beslist dat zelfs die éne allerlaatste stroomstoot teveel gevraagd is.

Om misverstanden uit de weg te gaan: ik ben hier púúr subjectief bezig he. Het kan goed zijn dat u een Nokia heeft, misschien zelfs deze hierboven, en dat u die véél mooier vindt dan die brol van Sony-Ericsson ernaast.

Voor één keer heeft het feit dat Nokia marktleider is, er weinig mee te maken. SE is de tweede dus erg origineel ben ik daar niet mee. Ik vind ze gewoon stuk voor stuk mooi en efficiënt. De kruising tussen het design van Ericsson en de know-how van Sony: briljant gewoon. Wat je krijgt zijn design-gsm’s, uitgerust met walkmans en cybershot-camera’s.
En daarmee ben ik bij de features aanbeland. Very simple: hij moet een camera hebben van minstens 3 megapixels, en hij moet MP3’s kunnen afspelen. Neenee, laat me uitspreken. Dat is géén weggegooid geld, en camera’s in gsm’s zijn géén onzin, en gsm’s zijn niet louter draagbare telefoons.
Kijk eens achter u: de Nokia 3310 is dood en begraven. Wat je nu hebt zijn über-gsm’s: radio, telefoon, camera, mp3-speler, zakagenda, email, wekker, etc. Dat je ermee kan bellen, dat is maar één van de zovele dingen die je ermee kunt doen. De ultieme gadget, alles in één. Veel geld, ja klopt, maar wat krijg je ervoor?

– Basic gsm: 100,-
– Basic camera: 120,-
– Basic mp3-speler: 80,-
Totaal: 300,-
Prijs van een gsm die al het voorgaande omvat: 250,- (dit zijn ruwe schattingen)

Je komt altijd goedkoper uit, je bespaart plaats en je krijgt er nog heel wat bovenop. Enigste nadeel: het is misschien riskant om alle eieren in één schaal te leggen. Als hij kapot is ben je het allemaal kwijt. Tenzij je je oude mp3-speler netjes bewaart in de onderste la van je kast natuurlijk, naast die oude Canon Powershot.

Dit alles gezegd zijnde blijven er 2 over. Tenzij ik alsnog van merk verander wat natuurlijk nooit uitgesloten is.

Links: SE K800i: niet direct de schoonheidsprijs want hij ziet er gewoontjes uit. Hij is wel heel degelijk: camera van 3,2 MP’s, radio, mp3-speler, video

Rechts: SE K770i: gloednieuw, nog maar pas verkrijgbaar geloof ik. Maar bekijk die eens.

Nee écht bekijken. Ik meen het: KIJK ERNAAR!

Nog wat langer en beter.

Ik zal wat helpen met een ander kleurke:

Is dat niet één van de mooiste gsm’s….ever? Kijk naar die toetsen, naar die slanke lijn. Het scherm ziet er klein uit maar het is even groot als dat van de K800i. Hij heeft ook dezelfde features, maar de prijs is nog onbekend. Op de website van Fnac stond hij aan 290,- maar dat vind ik niet zo betrouwbaar aangezien de K800i er ook aan die prijs stond terwijl hij bij Belcompany slechts 220,- moet kosten.

Eigenlijk heb ik geen geld voor nieuwe gadgets na de aankoop van zo’n ding dat je ogen probeert te imiteren en meer geld kost naargelang het erin slaagt die te benaderen. Maar tegelijk krijg ik ook huiduitslag van die Nokia waarmee ik in een huwelijk gedwongen ben.

This is the cunning plan: als ik de batterij van mijn geliefde T610 tegen een schappelijke prijs vervangbaar is, dan ga ik die nog wat langer in dienst houden en intussen spaar ik voor de Venus van Milo hierboven.
Maar als de batterij alleen tegen een te hoge prijs vervangbaar is, of als hij helemaal níet vervangbaar is, of als er niks met de batterij scheelt en het integendeel een vitaal orgaan van de telefoon zélf is dat in twee ligt, dan ga ik mijn naaste familieleden vragen mij geen geschenken te geven voor mijn verjaardag binnen 2 weken, maar wel geld. En dat kan ik dan gebruiken om de gsm van James Bond te kopen hier nog wat verder boven. Ja, soms ben ik een echt kind. En dus ja, ik geef toe: de titel van deze blogpost dient om Nokia-bezitters aan te trekken.

Toekomstige gsm’s zullen ook GPS bevatten, ze zullen de draagbare DVD-spelers deels vervangen, je zult ermee kunnen betalen in winkels en later ook in restaurants, je zult er je auto en je huisdeur mee kunnen openen, etc. Fantastisch nietwaar? Wanneer de olie op is en er geen enkele auto nog zal rijden, dan nog zullen er gadgets zijn. In mijn kindertijd was dat mijn zakmes, nu is het mijn (toekomstige) gsm. En zo blijven we gelukkig.


Powered by ScribeFire.

12 Reacties

  1. Ik deel je smaak grotendeels, maar dat paarse geval (met knopjes die te klein zijn om door een duim ingeduwd te kunnen worden) vind ik toch echt erover, hoor 😛

  2. PAARS??

    *kijkt zelf nu ook eens goed*

    Verdorie, hij is paars! Ik zag dat als blauw :s

    jah, een paarse moet ik niet hebben. Dan liever die bruine.

    Die knopkes zien er ok uit imo. Meer dan ok zelfs.

  3. Wel paars e jongen :p

  4. Geef mij toch maar mijn goede, vertrouwde QTEK S200 ^^ .

    En als dat geen paar is, dan heeft de Maagd Maria een rood kapje aan.

  5. Minstens 3MP? Waarom? Persoonlijk zou ik bij SE eerder gaan voor een W880i. Dat mag dan maar 2MP zijn voor ’t soort foto’s die je met een GSM maakt is dat ruim voldoende.

    GSM’s als MP3-speler vind ik een perfecte combo want ’t benaderd hetgeen ’t vervangt heel dicht, GSM’s als fototoestel daarentegen maken altijd foto’s van vrij bedenkelijke kwaliteit.

  6. @ Dirk: Daar heb ik een goeie reden voor. Vroeger liep ik altijd met een digicam in mijn zak of rugzak rond bij wijze van zielig fotografisch materiaal. Sinds ik mijn, toch wel goeie, camera gekocht heb, heb ik dat ding (die digicam dus) terug bezorgd aan de rechtmatige eigenaar, zijnde mijn vader. Nu kom ik tot de vaststelling dat je zo’n reflexcamera niet zomaar altijd en overal kunt bijhebben. Dus in plaats van een nieuwe digicam te kopen voor 200 euro én dan nog eens een nieuwe gsm, heb ik liever allebei tegelijk. Die camera hoeft geen denderende kwaliteit te zijn, maar ook geen prul zoals ik nu heb. En ik heb al een aparte sony-walkman mp3-speler.

  7. ’t Probleem is dat je in je lijstje zegt dat een basic camera 120€ kost en dat is correct. Je vergeet er wel bij te vermelden dat zo’n camera de vloer veegt met je GSM.

    Zoek bijvb. eens een GSM die in de buurt komt van dit koopje:
    http://www.fotokonijnenberg.be/product_details.php?id_product=48562

    Je aparte mp3 walkman daarentegen zal qua hoofdfunctie (muziek afspelen) veel minder troeven hebben tov een GSM.

  8. Ik verwacht ook helemaal niet dat mijn gsm-camera even goed zou zijn als een gewone camera. Die gewone camera was de enige die ik had, dus gebruikte ik die ook om mooie foto’s te maken. Daarvoor heb ik nu een veel betere camera. Maar voor de obligate snapshots heb ik niks meer.
    Het voordeel van mijn mp3-speler tov een gsm? Hij laadt op wanneer hij als usb aangesloten is op een pc (supersnel trouwens), en hij verbruikt ook mijn gsm-batterij niet. Daarbij is hij zo klein dat ik hem makkelijk kan meepakken als ik met mijn koersfiets ga rijden terwijl mijn gsm dan veilig in mijn zadeltas weggeborgen zit. En dan nog de grootste reden van al: ik héb al een mp3-speler, dus hoef ik er geen op mijn gsm te hebben.
    En stel dat ik daar op een dag wel behoefte voor zou hebben: de K800 heeft ook een mp3-speler. En hij is ook 200 euro goedkoper dan de W880, omdat hij op het einde zit van zijn levenscyclus terwijl die W880 nog maar pas is uitgekomen en dus ferm overprijsd is.

  9. Hallo?!? Een W880i 200€ duurder? Waar koop jij je GSM? http://www.gsmhuis.be/gsmhuisb/RAPRD/SonyEricsson-W880i/msew880iZi.html?M5NoArtRel=&M5Option=&ab_agid=1
    Jij gaat je K800i voor 79€ kopen?

    Ik neem aan dat je op de richtprijzen doelde maar iedereen weet dat die niet relevant zijn.

    In je hele argumentatie staat overigens ook niet waarom je met 2MP geen en met 3.2MP wel snapshots zou kunnen maken.

    Ik vind ook dat je je post zelf onderuit haalt. Eerst iedereen willen overtuigen dat een GSM een telefoon+MP3-speler+camera kan zijn om dan terug te krabbelen. Ik dacht dat je eerder algemeen en niet louter persoonlijk een boodschap wou brengen en dan is een GSM toch nog steeds een meer capable MP3-speler dan een capabel fototoestel.

  10. Em…. in de phonehouse? http://www.phonehouse.be/phone-house-belgie/producten/mobiele-telefonie/gsm/45e84ab5d5e7f/sony-ericsson-w880i

    Het verschil tussen de camerafunctie op de K800 en de W880 is vergelijkbaar met het verschil in MP3-functie tussen beide, maar dan in omgekeerde zin. Met de K800 is foto’s maken makkelijker aangezien de camerafunctie even uitgebouwd is als de mp3-functie bij de W880: het maakt zo ongeveer de “helf” van het apparaat uit. Met daarbij ook lensbeschermcover en een krachtige flits. En nog steeds 75 euro goedkoper 😉
    Ik moet wel toegeven dat die W880 er verdomd mooi uitziet en het keypad ziet er ook praktischer uit dan bij de k800.

  11. Phonehouse? Daar bestaan boeiende blogs over in combinatie met Sony Ericsson 😛

    En de W880i vind ik persoonlijk ook een stuk better looking dan een K800i maar dat kan natuurlijk van persoon tot persoon anders zijn.

  12. Inderdaad! Daarom dat ik zelf ook wat van die bloginspiratie wil meepikken 😉

Geef een reactie

