Chapter 1

Goeiemorgen/middag/avond/nacht!   Het is nu ….6…..dagen geleden dat ik nog eens iets geschreven heb. Schande! Verwerpelijk! Afstotelijk! On-ge-hoord! In Brussel is het internet opnieuw geïntroduceerd met horten en stoten. Kort overzicht:

Zondagavond: supersnel. Euforie heerst, champagne wordt ontkurkt, iedereen sluit vriendschap met iedereen.

Maandag: terug naar af. Af en toe een bitje dat binnenkwam en een mailke in Thunderbird. Niettemin geprobeerd een MP3’tje te downloaden. De pieken waren 2 bit per seconde wat me in lichte euforie bracht. Vooral als er weer een percenteke was toegevoegd aan het totaal. Pathetic…

Maandagavond: Vermoedens steken de kop op dat één van ons de boel aan het blokkeren is door het downloaden van enorme hoeveelheden illegaal materiaal en daarbij de volledige internetconnectie voor hem/haar opeist. De vermoedens worden bevestigd na een klein experiment met de modem waarbij we één voor één de kabels loskoppelen en ik op mijn laptop akte neem van websites die plots wél beginnen te laden. We proberen de schuldige te identificeren wat niet lukt: er is niet bepaald consistentie tussen de snelheid van het internet en de kabels die we loskoppelen. Bepaalde kabels geven eerst wél, en daarna weer geen verbetering.
We besluiten het te proberen met een raid in het gebouw. In ware Gestapo-stijl wordt er op deuren geklopt en bewoners ondervraagd. Iedereen blijkt onschuldig. Besluit: de oorzaak van de trage verbinding is het aantal aansluitingen.

Dinsdag: Normaal internet. Hoop laait op. Niemand weet waaraan we dit te danken hadden.

Woensdag: niks. Zelfs geen connectie. Rood kruis door het monitorke in mijn systeemvak

Woensdagavond: Jo krijgt het lumineuze idee de modem te resetten. Gevolg: normaal internet. Niet su-per-snel maar acceptabel snel. Zoals hier thuis dus.

Donderdag: Antwerpendag. Geen idee hoe het internet het gedaan heeft. ’s Avonds pizzeria bezocht in centrum van Brussel.

Vrijdag: Naar Brugge.

Mea Culpa. Inderdaad: ik had dinsdag verbinding en ik heb er niks nuttigs mee gedaan.

Intussen geprobeerd een aanvang te maken met mijn dik boek van internationale politieke economie. Ik ben nog niet verder geraakt dan de titel van deze post.

Geef een reactie

