Half uurtje Brussel

Ik stap uit de trein en zoek naar de dichtstbijzijnde trap. Een defecte roltrap ligt het dichtste bij, ik ben de enige die het aandurft hem te gebruiken.

Aan de ingang van het stationsgebouw staan enkele zwervers bij elkaar. Eén van hen vraagt mij om een sigaret, ik schud mijn hoofd in ontkenning terwijl ik één schouder ophaal. Ik rook niet.

Aan de bushalte staat een meisje te ijsberen. Ze heeft het zichtbaar koud. Op haar rug draagt ze een tas in de vorm van een viool. Door haar achterzak zie ik de contouren van een pakje sigaretten. Rokende zwervers zijn normaal. Vioolspelende meisjes die roken zijn uitzonderlijk. Ik weet niet waarom.
Het meisje stapt op de tram en wordt vervangen door een oudere vrouw die in looppas naar de bushalte waggelt, hoewel er geen bus in zicht is. Ze bekijkt de dienstregeling. Inwendig zeg ik haar dat de dienstregeling voor zondagavonden er niet opstaat. Toch kijkt ze vervolgens op haar horloge, alsof ze de info die ze zocht heeft kunnen vinden.

5 minuten later komt de bus. Ik steek kort mijn hand op. De oudere vrouw blijft gesticuleren tot de bus volledig stilstaat. We stappen op. Midden in de bus staat een zwerver. Hij draagt een versleten leren jas, een jeans en vreemdsoortige handschoenen waar allerlei uitsteeksels op staan. Hij heeft lange haren die voor de helft rood zijn. Hij heeft een baard van een week of 2 en…..een rooie clownsneus. Ik ga hem voorbij om mij 2 meter verder op een stoel te nestelen. De man blijkt babbelziek te zijn: voor de hele bus verkondigt hij allerlei onzin.

Ter hoogte van het koninklijk paleis komt de man in aanvaring met de oudere man die vlak achter mij zit. In het Frans worden verwijten over en weer geslingerd die niet voor publicatie vatbaar zijn. Midden in de vuurlinie luister ik naar mijn mp3-speler en kijk ik uit het raam.

Terugkomen in Brussel is altijd weer een interessante belevenis.

Powered by ScribeFire.

Geef een reactie

