Conceptalbums

Thema: Mag ik eens over conceptalbums schrijven? Túúrlijk mag ik dat! Het is toch mijn blog zeker?

Wat? Omdat het begrip “conceptalbum nogal breed is, zal ik eerst even Wikipedia linken voor zij die het nodig hebben. Voor de rest gebruik ik mijn eigen interpretatie van dat begrip want dat verschilt een beetje van hun versie.  http://nl.wikipedia.org/wiki/Conceptalbum

Eigen interpretatie: ja, ik ga deze structuur met subtitels aanhouden. Dat maakt het lezen gemakkelijker en zo kun je het zelfs blokken. (natuurlijk gaat niemand dat doen. Behalve de autisten onder u, en dan nog kan ik dat alleen maar toejuichen…)
Voor mij is een album een conceptalbum als:
– Er een algemeen thema/gedachte/sfeer door het gehele album gaat
– Er geen leegte tussen de tracks is
– Er sprake is van veel “tussennummers” die een overgang vormen
– Bepaalde nummers samen eigenlijk één nummer vormen
– De afzonderlijke tracks niet veel voorstellen maar eigenlijk een prachtig geheel vormen

Naarmate een album aan meer van bovenstaande criteria voldoet, is het een conceptalbum.

Beste voorbeelden: Hier ga ik niet de beste voorbeelden opnoemen, maar de voorbeelden die ik bezit en die ik het beste vind. Van kwaliteit dus.
Radiohead – Amnesiac
Massive Attack – 100th Window
– Massive Attack – Mezzanine
Tool – Lateralus

Deze albums zal ik in aparte posts wel eens bespreken. Geen algemene waarheden, alleen persoonlijke interpretaties. Ik wil er nog aan toevoegen dat sfeer essentieel is. De eenzame harten van sergeant Peper is wel een conceptalbum, maar de sfeer komt nog niet aan de enkels van die op Mezzanine. En nu weet je ook ineens wat voor sfeer ik apprecieer.
Bovenstaande opsomming is ook geen ranglijst. Dat is veel te moeilijk toe te passen (noteer: Lateralus is de beste).

Hoe kwam ik op het idee van deze post? Ik stond in de douche na te mijmeren over de nieuwste van Radiohead die ik ondertussen al twaalventachtig keer heb afgespeeld en hoewel ik het goed vind, vind ik het jammer dat het géén conceptalbum is. In tegendeel: het is een verzameling van 10 goeie nummers. Geen wereldschokkend goeie nummers à la National Anthem of Dollars & Cents, maar toch goeie nummers. Ze zijn alleen een beetje…..bijeengeharkt.

Eén reactie

  1. […] door Maarten Je kan niet op gelijk welk moment gepassioneerd gaan schrijven over je favoriete conceptplaten. Nee, je moet daarvoor “in” de platen zitten, in de sfeer ervan. Sommige dingen mag/kan […]

Geef een reactie

