Land in crisis

Waar kan ik heen? Ik kan niet naar België. Niet naar België, daar hebben ze geen regering!

Op muziek gezet, zou het niet echt kloppen, maar nog even en die van Het Goede Doel mogen hun lyrics beginnen aanpassen.
Soms is het wel eens leuk om een stuk te lezen zoals dat van Tom, waarin de zaak met wat humor bekeken wordt, en niet zoals bij vele van mijn landgenoten, met een paar ton azijnzuur.

Als je rondleest in blogs en lezersbrieven zie je dit voortdurend terugkomen:
– Politiekers
– Kinderachtig
– Gedoe
– Het buitenland lacht ons uit
– Koopkracht
– Economie
– Gezever
– Goed bestuur
– Democratie
– Etc.

Om te beginnen: wij lachen Taiwan niet uit omdat ze internationaal niet erkend zijn, we lachen ook Rusland niet uit omdat de democratie daar een lege doos is geworden, we lachen Oekraïne niet uit als ze daar de verkiezingen ongeldig verklaren, we lachen Cyprus niet uit omdat de Grieks Cyprioten in een referendum de heriniging van het eiland verwerpen en lekker alleen lid worden van de EU zonder de Turks Cyprioten, en we lachen ook Kosovo niet uit omdat niemand weet wat ermee aan te vangen. Ik bedoel maar: het is een politieke crisis van 13 in een dozijn en daar is niks grappig aan.

Ten tweede: Verhofstadt werd een half jaar geleden uitgespuwd omdat hij zogezegd zijn beloftes niet nakwam. Leterme probeert ze nu juist wél na te komen en we zijn opnieuw aan het zagen. Hij beloofde een staatshervorming, nu mag hij zien dat er één komt ook! Anders moest hij dat maar niet beloofd hebben in zijn campagne. Ja, zo kan ik ook de verkiezingen winnen: ik beloof iedereen een huisslaaf voor de komende 4 jaar.
Aan al wie op CD&V-NVA gestemd heeft: dit is júllie mening die ze daar aan het verdedigen zijn tijdens de onderhandelingen, zo heb je het zélf bepaald tijdens de verkiezingen, en als je werkelijk dacht dat het zo eenvoudig zou zijn dan was je wel héél naïef.

Ten derde: de koopkracht en de economie nemen af naar het schijnt. Dat was opeens in de media deze week en iedereen schijnt dat plots overgenomen te hebben. Alsof iedereen opeens z’n rekeningstand heeft nagekeken en geconcludeerd heeft dat er inderdaad wel wat meer op mag staan (uiteraard!). Ik ontken niet dat er een afname is en dat de economie achteruitgaat, het valt alleen op hoeveel macht de media wel niet heeft in het verspreiden van een idee.

Ten vierde: democratie, wel dit is het toppunt van democratie. Wij hebben de “onzen” gekozen, zij de “hennen” (ik weet geen andere formulering), en omdat die twee visies niet verzoenbaar zijn, zijn die politici al 170 dagen aan het onderhandelen. Het is niet rationeel, zeker niet. En als het aan hen lag waren ze al lang begonnen met het vormen van een regering. Maar ze kúnnen niet omdat ze ons iets beloofd hebben. En als ze die belofte breken dan worden ze in 2009 afgestraft. Nee, democratie is niet het beste systeem. Het is alleen het meest eerlijke met de meeste inspraak. Voor echt goed bestuur moet je in principe bij andere systemen zijn. De EU bijvoorbeeld. Dat is niet bepaald een democratie, en maar goed ook.

Ten vijfde: goed bestuur. Ja, er is ons goed bestuur beloofd, maar dat geldt ook voor een staatshervorming.

De 11de maart hebben we een regering.

Powered by ScribeFire.

9 Reacties

  1. Als linkse rakker zit ik in de positie om de huidige politiek af te breken :p

  2. Wat is nu eigenlijk je punt?

  3. Mijn punt – als dat nog niet duidelijk was – is dat de mensen niet zoveel moeten zagen over de lange regeringsonderhandelingen. Ze hebben het zelf zo bepaald door hun stemgedrag. Alleen diegenen die niet op VB, LDD of CD&V-NVA gestemd hebben, hebben recht van klagen.

    @outro: de juiste positie idd, nl de oppositie 🙂

  4. Dus ze hebben alle recht om het land een half jaar te gijzelen want de burger heeft het zelf zo gewild? Mooie stelling, maar daar ben ik het toch niet mee eens. Het is de taak van de verkozenen om een regering te vormen, niet om hun eigen gezicht koste wat het kost te redden. Wie campagne voert met slogans als “goed bestuur” (waar dat in godsnaam ook op mag slaan) moet na 175 dagen niet afkomen met “geen bestuur”. Iedereen weet dat geen enkele partij al zijn beloftes kan nakomen, aangezien er nu eenmaal een regeerakkoord moet zijn elke partij wat water in de wijn moet doen. Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd zijn, tot er iemand een absolute meerderheid haalt en dan kan die partij gerust zijn volledig kiesprogramma uitvoeren. Tot nader order moet er op fatsoenlijke wijze onderhandeld worden.

  5. Daar ben ik het volledig mee eens. Maar het probleem is dat er in 2009 al Vlaamse verkiezingen zijn, en het VB staat de messen al te wetten om de CD&V-NVA een serieuze opdoffer te geven.

  6. WOEHOE! Je originele banner is terug! (kwestie van de boel hier es wat op te vrolijken..)

  7. Inderdaad Tina, maar dat is toch wel al een maand of 2 zo 🙂

  8. Ik let normaal gezien meer op de inhoud dan op de lay-out, maar die politiek ben ik beu, dus ik schakelde over op iets anders. Tot zover de complimenten.

  9. Ach ja, anderzijds had ik nog niet veel gezegd over de politiek en omdat iedereen erover begint kan je niet achterblijven he. Het is de bedoeling dat die banner af en toe eens switched, maar ik heb nog geen afbeelding gevonden die ik even goed vind 🙂

Geef een reactie

