Soundtrack van je dromen

Als je één blik werpt op mijn laatst afgespeelde tracks op last.fm, dan kun je kennis maken met een merkwaardig aspect van mijn muzikale beleving. (geloof het of niet, maar voorgaande zin heb ik niet minder dan 6 keer opnieuw geformuleerd). Ik heb zo van die “periodes” waar ik in verzeild geraak, waarna ik nog maar moeilijk de uitgang kan vinden.

Calexico stond al afgetekend bovenaan mijn lijst van meest afgespeelde groepen, en daar zal de eerste maanden/jaren/decennia geen verandering in komen vrees ik.

“Oh, komaan, how bad can it be??”, vraag je je nu af? (zoniet, begin er dan maar mee). In ieder geval erg genoeg om tussen vrijdagnamiddag en nu (maandagavond) zo goed als niks anders gespeeld te hebben.

“Maar word je dat dan niet beu?”
Awel, eh, neen. Die mannen hebben 5 volledige albums uit, een stuk of 3 EP’s en een niet uitgegeven instrumentaal album. Vul dat nog aan met wat losse mp3’s en je komt aan 135 nummers.

“Maar….waarom?”
Omdat het verdekke zo heerlijk goed is tiens! Muziek naar mijn hart: sfeer is belangrijker dan songs, een atmosfeer waarbij je je in een stoffig mexicaans stadje ergens midden in de woestijn waant dat een naam draagt zoals “Nueva Rosita”, “Pitiquito”, “Redondeados” of enig andere naam die Westkapelle, Zelzate en Aarschot met gebogen hoofd de aftocht doet blazen, muziek waarbij je niet hoeft te luisteren zolang je maar voelt, muziek die plotseling een traan in je ooghoek kan doen aanzwellen, zonder reden, gewoon door het algemene melancholische gevoel dat je overvalt. Muziek waarbij je diezelfde traan en die melancholie gaat koesteren waardoor je dat nummer blijft en blijft en blijft en blijft afspelen. Muziek waarbij je spijt krijgt dat je in zo’n saai deel van de wereld geboren bent en gaat fantaseren over allerlei gewaagde maar niet eens zo onrealistische vakantiebestemmingen.

Ladies & Gentlemen: El Morro:

En Stray:

Calexico homepage
Calexicana: Calexico sound and vision archive (kies maar voor de triple-t remix)

Geef een reactie

