The Rocket

Afgelopen week was er weer Snooker op tv. Het UK-Championship werd gewonnen door O’Sullivan, maar het hoogtepunt van het toernooi was toch wel zaterdagavond. Ik was op de kerstmarkt dus heb ik het niet live kunnen meemaken.

Halve finale O’Sullivan – Selby. Stand is 8-8, dus de winnaar van dit frame is ook matchwinnaar. O’Sullivan pakt hem met een 147, de hoogst mogelijke score.
Voor wie het verschil niet weet tussen snooker en pool: je wint punten door de gekleurde ballen te “potten” (in het gat te spelen dus). Daarvan levert de zwarte bal de meeste punten op. Om een gekleurde bal te mogen wegspelen moet je eerst een rode bal potten. De gekleurde ballen hebben een vaste plaats op de tafel en worden telkens teruggelegd tot alle rode ballen verdwenen zijn. Vervolgens moeten de gekleurde in een bepaalde volgorde weggespeeld woren: geel-groen-bruin-blauw-roze-zwart.
Een 147 haal je enkel door alleen de zwarte bal weg te spelen want de andere leveren minder punten op.

Zijn bijnaam “The Rocket” slaat trouwens op het tempo waarmee hij de ballen wegspeelt.
Ladies & gents: geniet van het laatste frame. Pure kunst!

4 Reacties

  1. Waarom denk ik bij Snooker sowieso aan de naam O’Sullivan?

  2. ha, omdat dat nen bekenden typ is he 😉

  3. Prachtig om volgen (maar eerlijk is eerlijk: op zaterdagavond vond ik de jenever net iets hartverwarmender).

  4. Ik vond de jenever ook hartverwarmend. Ik wist dat ik die snooker achteraf op youtube zou kunnen zien, in tegenstelling tot de kerstmarkt ;). No regrets dus.

Geef een reactie

