Studeermuziek ’08

Omdat het weer examens zijn en ik weer iets te vertellen heb zal ik nog eens een postje wijden aan de studerende en intussen op “studeermuziek” googlende medemens.

Mijn suggestie voor deze periode is ijskoude maar toch boeiende ambientmuziek. Zeg je al op voorhand dat het al koud genoeg is, dan verwijs ik naar één van mijn vorige artikels. Ik weet zelf niet meer wat erin staat maar misschien is het wel nuttig.

On avant:

Port-Royal: Ontdekt via Anton. Opgelet: dit collectief haalt je hoofd helemaal leeg. Hiermee beleef je een tijdsvacuüm in driedubbel kwadraat want na een tijdje ben je volledig het besef van tijd en ruimte kwijt. Je ziet alleen nog de letters in het boek voor je neus. Geen enkele luidruchtige buur, scooter of telefoon kan nog tot je doordringen. Je bent één en al concentratie. En intussen draai je die pagina’s in sneltreinvaart en worden je hersenen gevuld met kennis. Ik ga even de muziek beschrijven. Het is minimalistisch, elektronisch, über-relaxerend, traag, zweverig, kamerbreed geluidstapijt, soundtrack voor een documentaire over het noorden van Canada. En het zijn Italianen! Het moet geleden zijn van Gigi d’Agostino dat ik nog eens iets uit de laars in mijn iTunes bibliotheek zitten heb.
Album: Flares
Luister (Youtube)

Tosca: Tosca is in de meeste gevallen een kruising tussen triphop, elektronisch, lounge en hier en daar een aanstekelijke beat. Maar daar ga ik het nu niet over hebben. Tosca heeft al veel albums gemaakt, waaronder Dehli9. Dehli9 is een redelijk zwakke plaat, maar gelukkig is het een dubbelaar. De tweede cd bevat het soort muziek dat lichamelijke reacties kan teweegbrengen zoals bloeddrukdalingen, slaperigheid, algemeen gevoel van rust en tevredenheid. Als je Port-Royal al heel erg rustgevend vond, dan is dit ronduit comaverwekkend. Neem het rustigste van Port-Royal, laat alle elektronica vallen, vervang die door een simpele piano die af en toe eens een paar noten laat vallen, zet dat op een achtergrond van een synthesizer die slechts 2 noten heeft, en plak er titels op als “Einschlaf (session 2)” (bij session 1 is er iemand beginnen snurken waarschijnlijk) of “Song (session 7)” (ik zou het even moeten controleren maar ik denk dat ‘Song’ de meest minimalistische titel ooit is), en je hebt Tosca – Dehli9 (Disc 2).
Ik hoor je al denken: slaapmuziek tijdens de blok? Dat is niet goed! En gelijk heb je. Dit speel je beter niet ’s avonds. Het is wel ideaal als je gestresseerd bent. En het zorgt er ook voor dat je je kunt blijven concentreren want er is echt niks in die muziek dat je zou kunnen afleiden. Het filtert wel omgevingsgeluiden zoals een kotgenoot die een pagina omdraait of die zijn/haar bureaustoel even verrolt.
Album: Dehli9 (Disc 2)
Luister (via homepage)

Trentemøller: Het zou kunnen dat je iets pittigers zoekt en dat kun je ook krijgen. De muziek klinkt zoals zijn naam: koud, scandinavisch en hip. En heb ik al gezegd dat de tag ‘Scandinavisch’ mij al automatisch richting playknop doet bewegen? De man is vooral bekend voor zijn remixen van bijvoorbeeld Röyksopp en Djuma Soundsystem, maar sinds vorig jaar heeft hij een eigen album: The Last Resort. Een betere naam had hij niet kunnen kiezen voor dit in ijsblokken opgetrokken geluidskasteel, ergens in een nevelig en besneeuwd woud op een plaats waar nooit iemand komt. Van de radio is vooral “Moan” bekend, maar dat is een slechte waardemeter. De Moan die je op The Last Resort terugvindt is er ene zonder vocals, een uitgeklede beat en 1000 keer impressionanter. Het kernwoord is hier ook weer “elektronisch”, maar dan met addons. Die addons zijn melodie, verrassing, beats, en tempowisselingen. Dat is dan ook het verschil met bijvoorbeeld Port-Royal. Hier loop je wel het risico dat je naar de muziek gaat luisteren, en dus afgeleid bent. Maar hoe meer je hem draait, des te minder je afgeleid zal zijn. Voor mij was hij gisteren goed voor 3/4 etmaal achtergrondmuziek, tot ik hem verving door Booka Shade.
Album: The Last Resort
Luister (Youtube)

Booka Shade: Dit is niet moeilijk te beschrijven. Booka Shade is Trentemøller, maar dan met nog meer pit. Hier gaan de beats rechtdoor en als je zou willen kun je er zelfs op dansen. Ik beveel deze muziek ten sterkste aan voor wanneer je hopeloos achter bent op je planning en het een beetje vooruit moet gaan. Geef het tempo aan met je voet en headbang lichtjes, en de blok zal een versnelling hoger schakelen. Don’t be mistaken: dit is wel degelijk housemuziek, maar dan niet het soort waar je bloedende oren van krijgt. Wel het soort waardoor je zin krijgt om na je studies Groenland te doorkruisen met een hondenslee.
Album: Movements
Luister (Youtube)

Voor de volgende keer beloof ik wat warmere muziek.

5 Reacties

  1. Ach ja, bij mij was dat met portishead en zo op de achtergrond. En zachte elektromuziekjes. 🙂

  2. Mijn genre niet, maar aangezien het jouw smaak lijkt, durf ik je toch Caribou aanraden (vooral het eigenaardige nummer ‘Irene’ van de plaat ‘Andorra’).

    Andere genre-verwante mogelijke studeermuziek die spontaan in me op komt is God Is An Astronaut, 65daysofstatic en het voor de hand liggende Explosions In The Sky.

    Persoonlijk heb ik mijn betere prestaties gehaald op schijven zoals Múm (‘Finally we are no one’), Gravenhurst (‘Fires in distant buildings’) en dergelijke meer.

  3. @Matthias: als Portishead een stuk of 5 cd’s meer zouden hebben dan zou ik dat ook wel spelen. Intussen ben ik Dummy en co een béétje beu.

    @Daan: Mijn genre….. voor zover ik dat heb. Ik luister naar veel andere genres ook, en sommige namen die je noemt klinken me bekend in de oren (Explosions in the Sky, 65daysofstatic) maar nog niks uitgeprobeerd. Maar ik beloof dat ik alle tips een shot ga geven.

  4. nog maar net booka shade ontdekt. niet dat ik moet studeren maar is wel keigoede muziek. Port-Royal: zal ik eens opzoeken en beluisteren. merci voor de tip.

  5. […] zomer 2008 Geplaatst op mei 17, 2008 door Maarten Op het einde van de vorige post over studeermuziek heb ik beloofd dat ik de volgende keer wat warmere muziek zou voorschotelen. Wel, ik zal mijn […]

Geef een reactie

