Rare jongens, die Galliërs

“TSJAA”

Ken je dat geluid? Dat is het geluid van de onoverwinnelijke Galliërs die het Romeinse leger platwalsen. Best wel vreemd he, maar probeer zelf maar eens een onomatopee te bedenken die beter past. Moeilijk he? Tsjaaâ will do just fine.

Onlangs las ik dus, na een pauze van 8 jaar of zo waarin ik mij geestelijk herbrond heb, nog eens een Asterixstrip. Uit nostalgie, je verstaat wel, het is niet om er een gewoonte van te maken. Ik kan stoppen als ik dat wil. Ik zweer het!!

Vroeger vond ik die geweldig, nu vraag ik mij af wat die Romeinen eigenlijk misdaan hebben? Ik bedoel: waarom verdient elke Romein afzonderlijk het om afgerost te worden, in de tekening hierboven zelfs terwijl hij niet eens aanvalt? Nee, ze stonden enkel opgesteld voor een parade of zo. Ik zeg je: die sadistische Galliërs kennen niks van just war theorie! Geen zelfverdediging, maar preventief aanvallen. Nu doen de VS dat ook. De onoverwinnelijke Galliërs met de VS vergelijken: wie heeft mij dat voorgedaan? Niemand! Die geestelijke herbronning zal wat teveel van het goede geweest zijn.

Sadistisch zijn ze in ieder geval wel, die Asterix en Obelix. Ik herinner me dat Obelix bij wijze van geschenk een heel Romeins legerkamp in de pan mocht hakken. Stel je voor. En die arme Romeinen maar mot krijgen. “Ga bij het leger, teken bij!” zeggen ze dan….

Ik vind de onoverwinnelijke Galliërs ook egoïstisch: waarom mogen alleen zij van die toverdank profiteren? Waarom verspreiden ze die niet over het heel Gallië om de Romeinen te verdrijven? Waarom mag alleen hun dorp ervan profiteren? Enfin…”profiteren”…hoeveel vrijheid heb je als je volledig omsingeld bent door Romeinen, en voor elke soldaat die je de grond in klopt er 3 in de plaats komen? Zinloos… En vette-vette egoïsten.

Ook niet erg slim, die onoverwinnelijke Galliërs. Elke keer opnieuw moeten staan aanschuiven voor een slok toverdrank die na een tijdje uitgewerkt is. Op een dag valt er één in de ketel, en wat blijkt? Die is voor de rest van zijn leven ijzersterk! Nooit meer hoeft die toverdrank te nemen! Maar denk je dat Panoramix, die snuggere druïde, op het idee komt van iedereen een bad te geven in toverdrank? Nee! Helemaal niet! Hij gaat liever keer op keer zijn ingrediënten gaan sprokkelen, en laat dat dorp liever keer op keer in de rij staan! Domme jongen, domme jongen.

Asterix is wel grappig. En dan heb ik het niet over situatiehumor, maar over de tekeningen! In het Romeinse leger worden rangen blijkbaar uitgedeeld naargelang je gewicht. Officiers zijn altijd groot en/of dik, en de soldaten zijn magere mannekes. Maar wat bij iedereen gelijk is: de beentjes en de voeten. Zelfs de grootste dikzak heeft miezerige beentjes én hobbitvoeten.

Ik heb nog veel Jommekes van vroeger…. jaja…. zou ik? …… nee, toch niet.

Eén reactie

  1. saai

Geef een reactie

