Think for yourself

Dit is mijn probleem: Voor een vers, politiek getint en op het eerste zicht mateloos interessant tweedesemestervak hebben we de keuze uit 3 saaie boeken.

DIT is het eerste

428 pagina’s gespierde lectuur over godsdienst, fundamentalisme en politiek. Inderdaad: het zal niet zijn voor op het strand van Blankenberge te lezen.

DIT is het tweede

477 pagina’s woordboksen en zinsbombardementen. Over integratie. En migranten. En andere issues waar ze in Ter Zake niet over kunnen zwijgen.

DAT is het derde

219 pagina’s “waarheid”. Of zo wordt het toch voorgesteld. Als waarheid. Zoals de koran, of de bijbel of Wikipedia godbetert. Het is een kritiek op exclusie en een pleidooi voor inclusie. En we moeten ophouden met onszelf als “beter” te beschouwen en alle culturen objectief beoordelen. En we mogen niks zomaar aannemen maar kritisch zijn. Behalve voor dit boek, want dat is de Waarheid, geschreven door God himself. En ik ga zijn naam niet uitspreken want het lijkt me de persoon die zijn eigen naam minstens 2 keer per dag googelt. Ik heb dit boek, ik heb het gelezen en daarom ga ik het niet kiezen. Dat zou te gemakkelijk zijn, een boek dat je al gelezen hebt. Wat leer je daaruit? Ik heb wel geen tijd om een boek te lezen dat door zijn omvang veel beter dienst kan doen als projectiel om uit het raam van de eerste verdieping te laten vallen als er weer eens vervelende Getuigen voor de deur staan vervelend te doen. Alhoewel. Ik heb ooit eens gezegd dat ik Getuigen wel binnen zou laten om er eens lustig mee te kunnen discussiëren tot ze erbij neervallen en ik ze bij hun enkels weer moet buitenslepen. Maar daar heb ik nog minder tijd voor.

Eén van de eerste twee dus. Maar welke? That is thé question.

Geef een reactie

