Gisteren in Phara

Gisteren in Phara heb ik me kostelijk geamuseerd met die twee van de NGA die doodserieus hun plannen uit de doeken kwamen doen. Ik weet niet wat ik grappiger vond: hun uitgestreken gezichten of die ene zijn bril (is dat zijn échte bril??). De Crem probeerde hen op zijn eigen manier te ondergraven: door enerzijds hun initiatief te prijzen (“jullie moeten doordoen!”) maar anderzijds een paar projectielen van synisme af te vuren (“ik ken jullie vaders, het is een familiaal trekje”). Op een gegeven moment stond de ergernis op De Crems gezicht en kon hij het niet laten een luide zucht te slaken toen die jonge snaak tegenover hem begon over de geplande wapenleveringen, daarbij duidelijk de draak stekend met de gang van zaken op Defensie. Plots leek hij zich weer te realiseren dat de NGA een satire was op zijn eigen kartel (of toch een deel ervan). Misschien kon hij beter niet té enthousiast meegaan in het spel dat ze speelden. Met hém speelden.

Ik vond het fantastisch hoe geloofwaardig ze overkwamen. Jammergenoeg was hun boodschap minder geloofwaardig. Ik bedoel: toen het woord “keizerrijk” viel, verslikte ik mij bijna. Ook hun plan om de democratie achterwege te laten (waarom richt je dan een partij op??) en hun zgn. “Marchalplan voor West-Vlaanderen” waren er een beetje over.
Ga anders eens in Knokke vragen of ze er geld nodig hebben. Of in Texas (het zuiden van West-Vlaanderen waar het bulkt van de bedrijven), of bij ons in Brugge waar de toeristen praktisch met kruiwagens vol geld de stad binnenkomen en een paar dagen later gepluimd weer vertrekken.
Of nee, Brugge was “geen echte stad” zeker volgens jullie? Zo heb ik het toch begrepen. Oostende is nog “een beetje” een stad, maar Brugge en Kortrijk zijn het niet. Ik ben de eerste om toe te geven dat Brugge geen stad is (zie niet zo lang geleden), maar binnen West-Vlaanderen komt het toch het dichtst in de buurt van wat een stad moet zijn. Gent is trouwens óók geen stad. 250000 inwoners, dat zijn Elsene en Schaarbeek. Zonder West-Vlamingen blijven er nog 112000 van over en is Brugge zowaar groter. 

Het cursieve moest er even uit….
Ik ben benieuwd naar wat er zal gebeuren op 30 maart? Een grote verbroedering gevolgd door één groot straatfeest? Een symbolische onafhankelijkheidsverklaring? Een moraliserende oproep tot verdraagzaamheid? We’ll see.

Geef een reactie

