Homo Humoristicus

Plezant jong! Plezaaaant!

From now on I shall be called by the name of Gert, as it appears to correspond better with my looks. Nope, not kidding. This is the story…

Gisteren was het weer komediekameel. Fottoke…

dsc00152.jpg

Voila….

Alle goeie plaatsen waren bezet dus bleven alleen de allerslechtste plaatsen over voor ons. Bij een muziekoptreden is dat achteraan, bij comedy is dat – yup – vooraan. De MC was een Hollander – ik moet even zijn naam zoeken, misschien komt hij hier ooit eens terecht als hij nog eens zijn naam googlet (want dat doen we toch allemaal wel eens) – Bas Birker! Vorige keer was het Kees (Keish), nu was het Bas (…Bas dus). Hij had het wat moeilijk in het begin, kreeg geen applaus want we waren te lam en ons avondeten was nog aan het verteren. Hij deed eerst wat irritant over dat applaus maar slaagde erin het publiek uiteindelijk mee te krijgen door wat grappen te lanceren, vraag me niet welke want dat weet ik al lang niet meer.

Plots begon Bas tegen Katrien, die in de hoek zat, dat ze eruit zag als een echte Katrien. En hij had een vriendin, Diewertje, en die zag er ook uit als een echt Diewertje. Zo zei hij. Plots richtte hij zich naar mij – niet moeilijk want daar zat ik, helemaal vooraan, out in the open, totally exposed – “Wat is jouw naam?”
“Maarten”
“Maarten?”, hij keek erg verbaasd alsof dat een naam is in de categorie van Jada, Akim of Shanaaaja. Je vriendin heet wel Diewertje godbeterd. En daarmee zeg ik niet dat ik dat een lelijke naam vind. Alleen….. een beetje vreemd.
Hij bekeek me even wat beter en zei toen: “Je ziet er niet uit als een Maarten. Nee, serieus, draai je even om zodat de zaal je ook wat kan bekijken”.
Ik draai mij om en zie overal schuddende hoofden. “Gert!”, roept er iemand. “Wtf?”, roep ik terug.
“Nee, je ziet er echt niet uit als een Maarten”, herhaalt Bas.

Maar dat kan toch helemaal niet?? Ik bén een Maarten. In een strip van Kiekeboe neemt Kiekeboe deel aan een Kiekeboe-imitatiewedstrijd. Hij werd tweede!! Wel, zo voelde ik me. Ik zie er niet uit als een Maarten, dus zie ik er niet uit als iemand als ik. Denk er maar eens over na. Screw Gert.

De winnaar was Joost Vandecasteele. Het was geen wedstrijd, maar je kunt toch altijd met gemak zeggen wie de publieksprijs krijgt. Neem een schel Wim Opbrouck, rol dat op, en prop dat vol met Wim Helsen-preparé. Dan heb je Joost Vandecasteele.
Neh, hij was wel redelijk origineel. Maar je kon verdomd goed horen waar hij zijn mostord haalde. Oordeel zelf:

Geef een reactie

