Fiesieka

Voor het eerst in mijn leven na het middelbaar heb ik nood aan de lessen fysica waar ik mij niks meer van herinner. Volg even mee:

Mijn kotgenoot beweert bij hoog en laag dat je, wanneer je een warme drank in de microgolfoven zet, je de lepel (van metaal) erin moet laten. Ik zeg hem dat hij gek is en dat hij dat vooral niet mag doen of de microgolf is om zeep.
“Maar nee, bij ons thuis staat dat erop dat je dat moet doen!”, zegt hij.
“Onozelaar, kom eens mee”, zeg ik en ik pak hem mee naar mijn kamer, waar óók een microgolfoven staat, waarvan de handleiding binnen handbereik ligt. Ik lees hem voor dat het verboden is welk metalen voorwerp dan ook in een microgolfoven te steken.

Hij geloofde mij, voorlopig. Tot vandaag. Hij warmt een beker melk op (tegen keelpijn), neemt de kop uit de oven en steekt er een lepel in. Plots hoor ik hem vloeken: die melk is overal gemorst.
“Hoe kan dat?” vraag ik.
“Dat is de reden waarom je er de lepel moet in laten als je hem in de microgolf steekt! Als je een lepel in die hete drank steekt, dan…ja dan….je ziet het wel he!”
“Zever niet”, zeg ik. “Hoe is dat gebeurd?”
“Ik weet het niet.”
“Is er geen enkele mogelijkheid dat je die lepel er iets te onstuimig ingestoken hebt?”
“Neen!”
“Owkeey…..  ik geloof in ieder geval niet dat dat iets met de microgolf te maken heeft. Wat je ook doet: géén metaal in de microgolf!!”

Het mysterie is nog steeds onopgelost….

4 Reacties

  1. Mijn oma’s microgolfoven is ook kapot door dezelfde fout. En ze wist het zo goed: géén metaal… het zijn nog altijd stralen die je “afvuurt” é… Voor het andere mysterie gok ik op de (SORRY!) lompheid van je buurman, maar ik stuur het raadsel door naar Frederick, die nog altijd met fysica bezig is (hij geeft o.a. bijles fysica). We houden je op de hoogte 😉

    Groetjes!

  2. Dat fenomeen is niet zo speciaal hoor. In je microgolf woren dingen opgewarmt door stralen uit te sturen die watermoleculen laten trillen en dus je eten warm laten worden. Dat is anders dan bij een ordinaire kookplaat waar van onder uit alles wordt opgewarmd. Wat er in een microgolf kan gebeuren is dat je water warmer wordt dan 100 graden en dat het niet kookt! Dat kan. Misschien herinner je je nog dat water om te koken ‘kookkernen’ nodig heeft.
    Als je dat superverhitte water nu verstoort door er een lepeltje in de doen gaat dat ineens zéér stevig koken, met een kleine explosie en een vuil aanrecht als gevolg! Het lepeltje in de microgolf bezit dus enige waarheid, al zou ik er zelf ook iets gebruiken dat niet van metaal is!

    Zoek op wikipedia waar eens naar ‘kkokvertraging’ of ‘superheating’

  3. Bedankt voor de uitleg. Het raadsel is dus opgelost. Een andere oplossing zou kunnen zijn: dat water niet te lang in de microgolf laten staan. Dan hoef je er ook geen lepel in te zetten. 😉

  4. En achteraf nog even vermelden: excuses voor de typfouten en verkeerde vervoegingen bij: woren, opgewarmt en kkokvertraging 🙂

Geef een reactie

