Wanneer kwam u op het idee een nier vol plastiek te proppen?

Gisteren was Gunther von Hagens te gast bij Jonathan Ross. Gunther von Hagens heeft een paar merkwaardige eigenschappen:

– Hij is een Duitser

– Hij draagt altijd een hoed, zelfs ’s nachts

– Hij is een kunstenaar én een chirurg

– Hij combineert deze twee elementen

– Hij stelt lijken tentoon nadat hij ze geplastineerd heeft

– Hij is een hypnotiseur

Ik veronderstel dat het een gemakkelijk interview was want de vragen liggen voor de hand: hoe kom je in godsnaam op dat idee? Wil je zelf ook zo eindigen? etc.
De man zelf leek een beetje overdonderd. In Duitsland zijn ze duidelijk niet vertrouwd met zo’n talkshowconcept waarin humor primeert, de gasten bezongen worden door een mannelijk homo-koortje, het publiek luid lacht en joelt, en de presentator eigenlijk de ster is.
Nee, in Duitsland hebben presentatoren zilverwit haar, zijn uiterst keurig gekleed, dragen brilletjes met een kettinkje, hebben de vrouwen permanenten, zitten de gasten rond een tafel en worden eventuele grapjes goed voorbereid waarna er eens goed op de knieën gekletst wordt met een ferme bulderlach. Zo gaat dat in Duitsland.

Er werden beelden getoond van hoe Gunther von Hagens de vingers van een hand kon doen sluiten, door de spieren in de onderarm te manipuleren (erin te knijpen). Die arm was dus wel volledig van huid en bloed ontdaan zodat je alleen bot en rauw vlees zag, dat blonk onder de lampen. De vingers hadden precies wel nog een beetje vel en ook nog nagels. Het was weerzinwekkend.

2 Reacties

  1. Ik ben destijds naar “Körperwelten” geweest: zéér interessant!! Jammer genoeg wilden maar een man of 30 van heel de school mee.
    Ik toonde 2 weken geleden in de les geschiedenis een filmpje over Vesalius, waarin ze een link naar Gunther von Hagens maakten en mijn leerlingen waren gechoqueerd.. Ik ben voorstander van zijn werk 🙂 waarna ik de vraag kreeg of ik mijn lichaam aan de wetenschap zou willen geven (na mijn dood). Een interessante discussie met mijn 4es.. Und du, Maarten?

  2. Ik schenk mijn lichaam nu al aan de wetenschap :p

    Maar ik heb er al aan gedacht mijn organen ter beschikking te laten stellen van wie het nodig heeft na mijn dood. Alleen mijn hart mogen ze laten zitten want ik wil geen ander met die miserie opzadelen. De rest is wel van goeie kwaliteit. :).

Geef een reactie

