Niet om te lachen

Als ik een blik werp over mijn schouder naar de post van gisteren……. neen, niet die, maar die ervoor…ja die……..over de aprilvis, dan stel ik vast dat ik iets té argwanend ben geweest. Blijkt dat onwaarschijnlijke verhaal van de scharreleieren waarschijnlijker dan gedacht te zijn, en dus mogen we echt vrezen voor de eieren die onze tuinkippen (klinkt dit niet mooier dan scharrelkippen? Ik stel me daar altijd zo’n graatmager halfgepluimd scharminkel bij voor) zich laten ontvallen. Bodemvervuiling is de oorzaak, en dat geeft toch wel aanleiding tot enkele logische gevolgtrekkingen, zoals daar zijn:

– Zitten er ook zware metalen mijn sla, mijn worteltjes en mijn arme radijsjes die in mijn tuin groeien? Ochere…

– Zitten er dan ook geen zware metalen in die kip die met de regelmaat van de seizoenen zijn/haar kop verliest en vervolgens gepluimd en geroosterd wordt?

– Zitten er dan ook geen zware metalen in de peren die in de perenboom hangen, achter in de tuin? Idem voor de okkernoten, de appelen en de frambozen?

– Wat met de aardappelen die je bij de boer gaat kopen en recht uit die zwaarvervuilde grond komen?

– Hoe komt het dat wij nog leven?

Ik denk dat die Europese norm nog lager ligt dan de lat waar Bart Dewever niet onderdoor is geraakt. Het zou interessant zijn om onze eieren te vergelijken met die in Oekraïne. Het noorden meerbepaald. Daar waar die kerncentrale neergesmolten is indertijd. Dat zou een goeie referentie zijn om weer naar hartelust te kunnen relativeren.

A propos: als dat niet die grote grap was die ze elk jaar uithalen, welke was het dan wel?

Eén reactie

  1. Op het VTM-nieuws lieten ze een man aan het woord die het vertikte om zich hierbij neer te leggen. Ik vond het net goed dat hij zich niet liet overhalen om zijn kippeneieren niet meer te eten (men zei: “Niet meer dan 2 eieren per week!”); ik kan me niet inbeelden dat geforceerde eieren uit kippenbatterijen gezonder zijn dan die van kippen die “vrij” rondlopen. Ik sluit me dus volledig bij je aan wat de peren, noten en frambozen betreft! En nu allemaal een eitje bakken, zoals de man uit het nieuws 😉

Geef een reactie

