Fonts

Lay-out is heel belangrijk als je een persoonlijk werk maakt. Soms ligt die vast en ben je verplicht te schrijven in Times new roman, lettergrootte 12, marges x centimeter, etc. Maar soms heb je ook volledige vrijheid, zoals ik bij het schrijven van mijn thesis. Er is geen richtlijn naar aantal pagina’s maar naar aantal woorden. Zodussss is de vraag welk lettertype we gaan gebruiken. Lucida is niet mis, maar dat is nogal “onstuimig”. Verdana is alleen mooi tot lettergrootte 9. Times New Roman? Nee, bedankt.

Hmmmm, Garamond misschien? Wat ziet er goed uit voor een doorlopende, afgedrukte tekst? Het moet in ieder geval vlot te lezen zijn, dus geen Arial want dat is voor computerschermen en Powerpointpresentaties.

11 Reacties

  1. Calibri?

  2. Arial is perfect te lezen op print. Ik gebruik het meestal in 8pt (ik hou van klein) en in 90% zwart. Leesbaarder kan bijna niet.

    Maar voor een lange tekst is het soms aangeraden om een screefletter te bruiken (wat waarschijnlijk de reden is voor die opgelegde Times). De Garamond is inderdaad niet mis. Misschien kan je de Georgia ook eens uitproberen?

  3. *schreefletter

  4. Arial op 8?? Dat is wel heel mini!🙂
    Garamond is wat sierlijker dan Georgia, maar cursief gaat het serieus de mist in met wansmakelijke krullen en sommige letters die schever lijken te staan dan andere. Georgia heeft dat probleem niet. Het is afwegen…

    @Tom: ik heb geprobeerd calibri op te zoeken, maar internet wil niet verder dan google (en deze pagina). (word 2003 hier).

  5. Mirthe, jij bent een grafisch ontwerper die Arial gebruikt? Ik hoor het donderen in Keulen!

    Maarten, Calibri is inderdaad fijn (kan ik je wel sturen moest je het niet vinden), Georgia ook, of anders Helvetica hé. Verdana, Tahoma en consoorten niet, dat zijn meer screenfonts.

    Ik hou ook wel van Century Gothic, maar ik denk dat dat misschien beter iets voor titels is en niet voor leestekst.

  6. 8 pt is trouwens niet zo klein hoor voor leestekst. Ik gebruik meestal 9 of 10 pt (tenzij het voor een niet-grafisch vak is en het er langer moet uitzien dan het is😀 )

  7. Helvetica mag je ook eens sturen want dat heb ik ook niet🙂

    Century Gothic ziet er fris uit, maar ik zoek het wat plechtstatiger. Ik stel me in de plaats van de profs die het zullen lezen en op basis van de looks al direct een vooroordeel zullen vormen.

  8. @Greet: Wat is er mis met Arial? Het heeft enorm veel weg van de Helvetica (werd speciaal gemaakt voor windows omdat men geen rechten wilde betalen op de helvetica), hoewel er duidelijke verschillen zijn natuurlijk. Ik vind de helvetica soms zelfs veel onhandiger dan een Arial.

    En ik heb er nog nooit iemand over horen klagen in mijn ontwerpen. De typografisch kant wordt zelfs met veel enthousiasme onthaald!

  9. Momenteel schrijf ik mijn samenvattingen in Georgia 10pt. en 1,5 interlinie. Ik moet zeggen: het ziet er heel goed uit!

    @Mirthe: wat is het nut van 90% zwart (tov 100%), en hoe stel je dit in?

  10. @Maarten: In InDesign kan je dat instellen door maar 90% van de kleur te gebruiken. In Word denk ik niet dat je dat kan doen. Ofwel moet je het donkerste grijs nemen dat in je kleurenpalet staat. Zo zou je wel eens bijna hetzelfde effect kunnen krijgen. (Of je klikt op ‘Meer kleuren…’ en kiest daar het donkerste.)

  11. Leuke site!. Er zijn nog weinig goede sites over dit onderwerp te vinden.
    Ben blij met jullie post!
    Ik kan helaas geen bookmark aanmaken naar ditisgeenblog.wordpress.com in Firefox.😦 Weten jullie hoe dit komt?

    Groetjes Barbara

Geef een reactie

