Ronde van Vlaanderen

Na een week in het vagevuur dat smallband heet vertoefd te hebben heb ik eindelijk mijn foto’s van de start van de Ronde van Vlaanderen kunnen uploaden naar Flickr en kan ik dus ook mijn relaas van de feiten doen.

De Ronde vertrok om kwart voor 10, wat wil zeggen dat ik om kwart voor 9 op de Markt stond, waar op dat moment al deftig veel volk verzameld was. Van links naar rechts: sportfreaks, Vlaanderen-freaks, bekend volk en gewone toeschouwers. (klik voor vergroting)

A propos: dit heeft niks te maken met de uit de hand gelopen opdracht die Tom Waes in zijn programma aan de kijkers meegaf nl. “fotografeer een BV”. Het was nog niet eens uitgezonden en stel dat het al uitgezonden was, ik had het niet gezien. Hou ondertussen maar op uw hersenen te pijnigen: het is de man met de telefoon en het is Marijn Devalck. Voor de rest heb ik geen interesse in BV’s (tenzij wanneer Bart Peeters verkondigt niet meer te willen presenteren).

Aan de kathedraal had ik een afspraak met Matthias en Tom, maar om daar te geraken moest ik door de Steenstraat die behoorlijk druk was, en waar je niet kon oversteken wegens op en af rijdende wielrenners en VIPS die foto’s wilden nemen. Het is waarschijnlijk overbodig te zeggen aan welke kant ik me bevond. Na een lange tocht richting ’t Zand was het duidelijk dat er no way was dat ik ooit aan de overkant zou kunnen geraken zonder een paar regels te overtreden. Maar hey, ik was niet de enige die die morgen regels overtrad:

Ter hoogte van de kathedraal kreeg ik de rest van de Bruggelink crew dan eindelijk in de mot, en zij mij ook:

Een fikse beenzwaai die discreet bedoeld was maar onmogelijk onopgemerkt voorbij gegaan kan zijn bracht mij voor heel even praktisch op het parcours van de Ronde, een gedachte die zich heden ten dagen nog steeds regelmatig tussen mijn oren nestelt en een opwaartse krul tovert ter hoogte van mijn rechter mondhoek.
“Hoezo beenzwaai” vraagt u zich al dan niet luidop af? Wel, kijk naar de foto hier boven en let op de dranghekkens. Enfin, ik ben aan de overkant geraakt zonder dat een renner in mijn flank gereden is. Oja, net daarvoor heb ik Gilbert gezien! Had ik dat al gezegd? Nee he. Ewel, ik heb dus Gilbert gezien én een foto gemaakt. Ik ben nog steeds euforisch.

Het plan was dat Matthias en ik het parcours zouden coveren in de nabijheid van de Markt, en dat Tom en zijn maat zich wat verder zouden installeren, om zo een maximale diversiteit aan impressies en beeldmateriaal te kunnen vastleggen op de gevoelige sensor.

Met Matthias heb ik me een weg geworsteld naar het podium, waarbij we ons door een flessenhals moesten wringen op de hoek van de Steenstraat en de Markt. Een strategisch uitgekozen locatie op de hoek van de Wollestraat en de Oude Burg gaf ons een goeie kans het peloton relatief langzaam voorbij te zien dokkeren want daar moesten ze een straat indraaien.

Tja, en toen kwam het peloton. Op de foto’s zijn volgende renners te herkennen in volgorde van verschijning: Gert Steegmans, Oscar Freire, Nick Nuyens & Wim Vansevenant, de enige Japanner in de Ronde (Fumiyuki Beppu), vervolgens De man-die -blijkbaar- nog-liever-zijn-ploegleider-doodslaat-met-een-hamer-dan-de-Ronde-van-Vlaanderen-te-rijden, en er was ook nog Tom Boonen, waarbij het aantal stripfiguren dat ik die dag gezien heb op twee komt.

Wie ik niet gezien heb is de driekleur met daarin de latere winnaar: Stijn Devolder.

Uiteindelijk bleek dit het begin geweest te zijn van een sensationele koers met onstuimige weersveranderingen, bloedstollende valpartijen, man-tegen-man-gevechten, een overdosis adrenaline en een finale in pure thrillerstijl waar ik een tijdje niet goed van was. En morgen is er weer koers!

6 Reacties

  1. Is dat omdat je zei dat het een BV was (hoewel je het over een andere man had) of omdat het op één punt een BV was, maar de man die voor Marijn Devalck staat komt mij ook bekend voor! (En, yeah right… voor thesis werken :p)

  2. *steekt tong uit* het artikel was al geschreven. alleen de verbinding ontbrak om het online te krijgen 🙂

    Deze die er voor staat is in ieder geval niet Bicky Maertens 😉

  3. Die man naast Marijn Devalck, achter de al dan niet bekende man, lijkt me ook bekend. Namelijk dat rare mannetje uit Windkracht 10 (een programma dat ik nog nooit bekeken heb, maar ie lijkt erop!). Hij heeft altijd van die vervelende rollen… Groeten!

  4. Ga je me vertellen dat ik 3 bv’s gefotografeerd heb? 🙂

  5. Bij nader nadenken is hij niet de acteur uit Windkracht 10, maar een andere Vlaamse acteur, zijn naam ontglipt me… Nu, voor hetzelfste geld is het hem niét é… Laat het ons er maar op houden dat het 3 BV’s in 1 zijn 😀
    Hopelijk vond je het fijn met Frede in Brussel! Tot…. zaterdag? 70-80-90? Brugge? Shaking our booty down?

  6. Jamel Debbouze, daar trekt ie op. Zie: http://www.caradisiac.com/media/images/le_mag/mag285/jamel-1g.jpg (Amelie Poulain)

Geef een reactie

