Madrugada, AB, 12 mei 2008

Ik was nog niet helemaal in de stemming, maar maandagavond was het richting AB voor het concert van Madrugada. Diezelfde dag had ik mijn thesis ingepakt en dat mocht eigenlijk wel gevierd worden.

Dat doet me trouwens aan iets denken: als je in West-Vlaanderen woont, en je vertrekt op het einde van een warm weekend opnieuw naar je kot in Gent, Brussel, Leuven, dan helpt het niet om vroeger te vertrekken: de trein zit sowieso compleet vol. Het enige verschil is dat als je de trein neemt van 16u, zoals ik, hij vol zal zitten met Duitsers. Ja, die mensen willen ook wel eens naar de kust en hebben geen zin om helemaal naar het noorden te rijden met die peperdure Duitse spoorwegen of via de Autobahn. Tja, dat wilde ik even vertellen.

Madrugada dus. Ja, ze gaven van jetje zoals verwacht. We stonden op de tweede rij en konden de adem van zanger Sivert Høyem praktisch ruiken (bij wijze van spreken). Bij Moonartgallery, die het concert van de dag ervoor in Brugge bespreken, kwam de geluidsmuur blijkbaar als een donderslag bij heldere hemel want die recensent vindt hun cd’s “intimistisch” klinken. Ofwel heeft hij enkel de eerste twee en is er nood aan een update, ofwel heeft hij het op de rustige nummers die een onderbreking vormen voor de donkere, galmende rock op hun eerste cd’s. Op hun meer recente cd’s is het zelfs niet meer donker. Daar gaat het keihard rechtdoor en heb je de neiging om godbeterd luchtgitaar te spelen.

Over luchtgitaar gesproken: Jo mijn sympathieke kotgenoot, die mee was, heb ik daar daadwerkelijk op betrapt. Nee, zó fout was het niet.

Wat lezen we daar nog bij MAG? De recensent verwachtte een introverte zanger? Wel, laat ons het zo stellen. Als er een school bestond voor live optreden (het Brel-instituut of zo), dan was de zanger van Madrugada er de rector. Converseren met het publiek, grapjes maken, gezichtsexpressies, Brel-esque gebaren maken om de liedjesteksten te ondersteunen, door de knieën gaan bij het gitaargeweld in Black Mambo en een nagenoeg perfect stemgeluid. Zo zou het altijd moeten zijn.

Man, wat een schitterend concert. Met een voldane glimlach gingen we naar huis. Maar niet zonder de poster van de nieuwste plaat van Portishead op te halen die we voor het concert van de muur gepikt hadden (we waren één van de eerste), en daarna in één van die kastjes hadden gestoken.

Vermoedelijk hun afscheidstournee want na de dood van hun gitarist hebben ze hun meest recente album doodgewoon “Madrugada” gedoopt. Een album dat ‘slechts’ 9 nummers bevat, maar deze zijn stuk voor stuk steengoed.

Deze zomer treden ze nog twee keer op in België. En ik zeg niet waar voor ik zelf mijn tickets heb.

Allez, een filmke. Majesty.

4 Reacties

  1. Ik was er ook in de AB en was eigenlijk niet zo onder de indruk. Maar ik wou ze zo lang al eens aan het werk zien dat ik het toch naar mijn zin heb gehad…

    Driewerf hoera voor je thesis trouwens. Het is een misère…

  2. Inderdaad grote misère. 🙂

    Maar ik was wél onder de indruk van Madrugada. Het is de tweede keer dat ik ze zie en de verwachtingen werden ingelost. Ze slagen erin de geëikte paden van de albums te verlaten en een live-interpretatie te geven van hun nummers zonder dat het een zootje wordt.

  3. Mijn lief is op dit moment aan zijn tweede thesis bezig… 8-(
    Dat betekent dat ik nog tot 30 juli technisch weduwe ben.

    Leuk is anders, maar we komen er wel weer door…

  4. Mooie recensie op Damusic, al heb ik het een beetje anders ervaren. Ik vind – denk ik – Industrial Silence hun beste album, op de voet gevolgd door de nieuwste (of The nightly disease, ik ben er nog niet helemaal uit). Als ik vooraf een soort ideale setlist had moeten samenstellen, dan zou het niet zoveel verschild hebben van de nummers die ze brachten. Is het je trouwens opgevallen dat ze niks uit The Deep End speelden?

    2 thesissen, god behoede mij daarvan. Nog 3 examens en een presentatie van de thesis en het is afgelopen.
    Innige deelneming ;).

Geef een reactie

