Fietsbreuk

Ik heb het hem weer gelapt. Ik was nog maar vertrokken en *KNAL*, een schok, wat gewiebel, wat vreemde reacties als ik zigzagde en een ongewoon losse vering. En ik héb normaalgezien niet eens vering!

4 of 5 jaar geleden had ik het al eens meegemaakt op de Brugse vesten. Die schok en dan dat vreemde gevoel dat er een veer gestoken is ergens ter hoogte van je voorvork. Maar op het eerste gezicht lijkt alles in orde, dus rijd je gewoon verder. Van de Katelijnebrug tot de Dampoort heb ik zo gereden. Het is pas toen ik overstak aan het sas van de Dampoort dat ik merkte dat mijn kader….ik herhaal: mijn kader gebroken was. En ik herhaal ook hier: gebroken. De diagonale buis in twee. Zomaar. Plots. Bij het optrekken, dat wel.

Na dat incident had ik een gloednieuw kader gekregen, en dat heeft redelijk lang op zich laten wachten. Intussen reed ik rond met een liliputterfiets van bij de fietsenmaker.

Het ziet ernaar uit dat dit me opnieuw te wachten staat want ik heb geen zin in een nieuwe fiets. Tenzij ik mijn stuur en mijn zadel+zadelpen mag houden, dan ga ik er nog eens over nadenken. Ik sta afkerig tegenover nieuwe fietsen, als het geen koersfietsen zijn. Een fiets in Brugge, daar dokker je mee over kasseien en spring je over borduren, ontwijk je toeristen, snij je bochten af in nauwe steegjes en probeer je de mensen in de overvolle winkelstraten af en toe eens de stuipen op het lijf te jagen als ze weer eens vergeten zijn waar het trottoir is. Dat dóe je niet met een nieuwe fiets. Dat doe je met de fiets die je zo gewoon bent dat je er praktisch op vastgegroeid bent. Een nieuwe fiets, dat is alsof je plots op een qwerty moet typen, of met een auto moet rijden die je niet gewoon bent waardoor je je plots een groentje voelt in het verkeer, ookal heb je al lang een rijbewijs.

Zou dat eventueel te lassen zijn?

4 Reacties

  1. […] De nieuwe post van Maarten brengt herinneringen […]

  2. Die kasseien zijn waarschijnlijk nog de oorzaak van die breuk ook. Zou Brugge geen gratis kasseifietsen willen uitdelen? 😀

  3. @Mirthe: Op de lange termijn hebben ze misschien mijn chassis wat verzwakt, maar het gebeurde niet op kasseien maar op een vlak fietspad. En de laatste tijd gebruikte ik mijn fiets nog nauwelijks in Brugge centrum, want mijn achterlicht is kapot en de Brugse flikken liggen altijd op de loer. 🙂

  4. […] de spatborden en alles bleek intact te zijn. Gelukkig maar, want het was de fiets van mijn pa. Mijn eigen fiets is er wat erger aan toe, zoals de trouwe lezer wel weet. Ik controleerde ook even of mijn gsm nog heel was, want die zat in […]

Geef een reactie

