Geslagen melk

Om 9u30 stond ik al in Delhaize vanmorgen. De zuivelafdeling baadde in geel licht waarin alles er vers en overvloedig uitzag. Ik zocht de goedkoopste kaas om op mijn pasta te kunnen strooien, maar mijn blik bleef hangen bij iets blauws. Het was de dop van een fles bio-lait battu, oftewel karnemelk, óftewel botermelk. Die laatste is trouwens mijn favoriete benaming. Botermelk. Dat klinkt toch verrukkelijk? Ik dacht aan mijn kindertijd, waarin ik enkele keren karnemelk dronk, zomaar om te proberen, maar het walgelijk slecht vond. Ik dacht aan mijn puberjaren, waarin ik karnemelk plots wél dronk. Met sloten! En hoe meer brokken boter erin dreven, hoe beter.

“Waarom niet?” dacht ik, en zo gebeurde het dat ik daarnet de fles in kwestie voor bijna de helft geledigd heb in één keer, met gesloten ogen, terwijl op de achtergrond “Building Steam With a Grain of Salt” weerklonk van DJ Shadow. Moment van de dag.
“Sweeeeet”, dacht ik direct daarna. Maar terwijl ik de boter van mijn lippen likte en de vettige witte delicatesse langs de binnenkant van de fles naar beneden zag lopen, bedacht ik dat het goedje helemaal niet zoet was, maar wel zuur.

Natuurlijk is karnemelk zuur. Niet héél zuur maar lichtjes zuur, zoals pickles chips, pindakaas of Gini. Het staat ook bekend als de beste dorstlesser die er is.

Nooit drink ik nog gewone melk.

Nooit.

4 Reacties

  1. Ik dronk het niet in mijn kindertijd, niet in mijn jeugd en nu nog steeds niet. Geef mij maar gewone melk, met een lekkere wafel om er in te soppen 😀

  2. Brrrr, “kirrumEEEk”…… NOT tasty.
    Maar ieder z’n smaak 😉

  3. En bij cornflakes?

  4. Ik eet nooit cornflakes.

Geef een reactie

