Bestemming Knokke-Blankenberge, vrijdag 23 mei 2008, 17u30, vertrek in Brussel-Centraal

Voor mij zat een sjofele man met een zielige hondenblik in zijn ogen. Hij droeg een maatpak, maar tegelijk lagen zijn halflang haar in slierten langs zijn kaal voorhoofd. Hij trok een blikje Jack Daniels open waardoor ik subtiel nog meer aandacht aan hem ging besteden. Zorgvuldig plaatste hij het geopende blikje op de grond tussen zijn twee voeten om er af en toe zorgvuldig even van te drinken. Telkens beëindigde hij zijn slok met een lange zucht wat een wiskylucht in mijn richting stuurde.

Ik keek even naar mijn twee andere medereizigers, of beter: medereizigsters. De twee meisjes kenden elkaar ogenschijnlijk niet en zaten tegenover elkaar aan het raam. Gedurende de 25 minuten van ons leven die we samen doorbrachten heb ik met meisje 1 één woord (“sorry”) en met meisje 2 zes woorden (“mag ik er even uit a.u.b.?”) gewisseld waarbij die zes woorden eigenlijk van meisje 2 afkomstig waren. Ik beantwoordde haar vraag niet maar stuurde haar een glimlach terwijl ik opstond zodat ze haar stoel kon verlaten.

Wat kun je te weten komen over volkomen vreemde mensen in 25 minuten? Wel, de wiskyliefhebber tegenover me bleek een Gentenaar te zijn want hij las de Gentenaar. Het meisje naast me (meisje 2) was geïnteresseerd in roddels en showbiz. Tegelijk was ze niet echt van het superspontane en sociale type. Gedurende die hele rit had ze namelijk niet één keer haar ogen van het roddelblad op het tafeltje afgewend. Toch leek me dit een leuk meisje. Ik weet niet waarom, het is enkel een gevoel. Dit gevoel werd mogelijk veroorzaakt door het contrast met meisje 1. Meisje 1 was geen bitch of zo, het was enkel het soort meisje in wiens buurt ik niet graag vertoef.
Meisje 1 was van het actieve type, te merken aan haar slordiger haar, haar sportieve schoenen en haar trekkersrugzak. Ook zij las een roddelblad, maar 2 keer nam ze haar gezin om 2 luidruchtige telefoongesprekken te voeren. Het eerste was het soort telefoongesprek dat in mijn geval een sms zou zijn, bestaande uit één zin: “ik kom aan om 18u30.” Het tweede telefoongesprek zou ik al helemaal niet voeren: ze belde naar haar pa om te zeggen wanneer ze thuis zou zijn en hem tegelijk nog mee te geven welke plannen ze die avond had. Voor de geïnteresseerden: ze ging die avond gaan eten met haar vriend/man en een ander koppel of zo. Sommige mensen houden van telefoneren. Ik niet. Tenzij het is om noodzakelijke info uit te wissen. Noem mij associaal, het is gewoon zo. Ik bel niet naar mensen enkel om te bellen, of om een klapke te doen. Een gesprek is geen gesprek zonder de lichaamstaal.

In Gent stapten ze alledrie van de trein en bleef ik alleen achter. Het treinstel werd gevuld met een groep gepensioneerden waaronder een verontrustend groot aantal oude vrouwtjes met hoge enthousiaste stemmen. Een ander oud gepensioneerd vrouwtje dat al sinds Brussel in de trein zat, keek even over haar schouder naar de bende permanenten dat kwam binnengewandeld, schudde even met haar hoofd in ergernis, keek naar mij en trok haar wenkbrauwen op alsof ze wilde zeggen “wat een bende kiekens!”. Ik glimlachte even maar vond het onderwerp niet interessant genoeg om er nog verder interactie over te hebben, dus ik richtte mijn aandacht weer schijnbaar op mijn boek.

Als iedereen op die trein zoals ik zijn of haar belevenissen zou uitschrijven…… dat zou één langerekt avontuur zijn!

2 Reacties

  1. Ik zou iedere dag een volledig boek kunnen schrijven denk ik. Elke dag over en weer (naar Gent) rijden, zorgt voor tonnen verhalen en impressies.

  2. Ik baseer mij steeds op de plaats waar ze uitstappen om te bepalen wie ze precies zijn (en ik ga hier niet uitleggen hoe, want dat zou te beschamend zijn aangezien ik veel te snel conclusies trek uit een woonplaats alleen al). En ik let op hun manier natuurlijk.

Geef een reactie

