Nieuwe Google Earth

Hoe langer het internet bestaat, hoe absurder je dromen worden. How’s that?
Wel, op het internet (en eigenlijk informatica in het algemeen) worden steeds meer dromen werkelijkheid. Vroeger zat ik soms urenlang op Encarta me te verbazen over hoe groot die encyclopedie wel niet was. Ik zocht trefwoorden met het gedacht “dit zal er nooooit instaan”, maar het stond er wél in! Intussen omvat het internet ongeveer 34 miljoen keer Encarta ’98, is er ook interactiviteit bijgekomen, weblogs, foto’s bij de vleet, video, film, muziek, nog meer muziek, sociale netwerken, etc, etc.

De atlas de 56 miljard keer meer detail bevat dan de grootste atlas die ik in huis heb en bovendien 60 euro minder kost (Google Earth dus) heeft onlangs een update gekregen (m.a.w.: hij is geüpdatet, tevreden G?) waarbij je nu o.a. kunt rondvliegen in een virtueel vliegtuig. Indeed: Flight Simulator, maar dan met levensechte landschappen. Gisteren ben ik van Salzburg naar Brussel gevlogen waarbij ik onderweg een ommetje heb gemaakt langs Brugge om even over de schoorsteen van mijn eigen huis te scheren, en ik heb mijn straaljager nog aan de grond gekregen ook. Het was wel midden in een veld, maar kom.

Weer een droom in vervulling. Waar gaan we volgende nacht over dromen? Vermoedelijk iets heel onwaarschijnlijks. Voorlopig dan toch.

PS: ja, oké, die flight simulator is niet zó baanbrekend, maar het is goed af en toe eens stil te staan en achterom te kijken naar pakweg 2001. Dat is voor mij de tijd van het afstuderen, van Muse met Newborn en van de aanslagen in de V.S. Internet was voor mij niet veel groter dan Hotmail en diende om je mails te checken. En Messenger had nog geen schermafbeeldingen en had nog andere, meer tam-tam-achtige geluiden.

PS 2: Street View is nu in Google Earth geïntegreerd. Maar het werkt een beetje komiek. Je hebt geen pijltjes, maar moet telkens dubbelklikken op de volgende camera verder op de weg. Het is wel schermvullend!

Eén reactie

  1. zeer

Geef een reactie

