Achterflap

Als je een onbekend boek vastneemt, dan draai je hem automatisch om en lees je de achterflap, juist?
Als je een onbekende CD vastneemt, dan draai je hem ook automatisch om en ga je vlug met je ogen over de onbekende tracklist, waarna je niet veel wijzer bent geworden over de inhoud van die CD, juist?

Waarom geven ze CD’s eigenlijk geen “achterflap”? Gewoon, een korte beschrijving van wat er op die CD staat. Daarnet heb ik uit de bib een CD van Kruder & Dorfmeister meegenomen (DJ-kicks). Hij ligt nu voor me en op de achterkant staat het volgende. Listen up:

“To get away from the – one track after the other – compilation concept, K&D checked in at
(naam van de studio) where their man Alex (don of the echo chambers) has a secret dub-laboratory. There K&D did a dubsession on the selected tracks to inject some dynamics and life into it. They took two bottles of Highland park whisky and their old dub-echoes from the cellar and did a smoked-out dubecho-orgy. The new track and a slight headache was the result.”

Ik weet niet hoe dat bij u zit, maar bij mij komt het water me in de mond als ik dat lees.

12 Reacties

  1. Op zich geen slecht plan, maar ik hou mijn hart nu al vast voor de platte promopraatjes die je op de meeste achterflappen terug zal vinden. Achterflap, achterklap…

    Het concept achterflap is ook niet overal hetzelfde. Hier en in Frankrijk zetten ze er voornamelijk een korte inhoud op ; in Engeland bestaan achterflappen dan weer bijna uitsluitend uit extraits (vond het NL woord niet, sorry) van recensies in allerhande bekende kranten en tijdschriften.

  2. Er zullen ongetwijfeld platte promoplaatjes komen. Ik kijk al uit naar wat Britney Spears op haar achterflap zou zetten. Dat kan nog grappig worden🙂.

    Ik vraag me trouwens af wat er in Engeland op de achterflap van de eerste druk wordt gezet. Maw: als geen enkele recensent het gelezen heeft. Of sturen ze een soort avant-release naar de recensenten misschien?

  3. Op de eerste druk zetten ze recensies van vorige boeken van diezelfde schrijver.😉

    Als het een debuut is, geen idee. Dan toch een korte inhoud?

  4. Kruder & Dorfmeister. Nice!🙂

    Wanneer ik in de bib zin heb om onbekende cd’s mee te nemen dan beslis ik vooral op basis van het hoesje. Stom eigenlijk. Soms valt het mee, soms valt het tegen. Een achterflap zou dus wel handig zijn.

  5. Ik lees de achterflap zelden. Ik kijk eerst naar de vormgeving en pas als die dik in orde is, kijk ik verder. Maar ik ben dan ook een uitzondering veronderstel ik😛

  6. Is het niet leuk om je net door een naam of een hoes te laten verrassen zonder dat je daarom precies weet waaraan je te verwachten? Dat vind ik zelf het toffe aan naar de bib gaan.

  7. @Linn: K&D zijn goddelijk. Heerlijk. Zalig🙂 En met deze cd erbij heb ik hun volledige werk verzameld.
    @Mirthe: ik denk het!
    @Alexander: eigenlijk weet je niet precies waar je je aan kunt verwachten. Neem nu deze van K&D. Je krijgt een impressie en je goesting om hem op te leggen wordt aangewakkerd. Maar hoe het precies zal klinken, dat blijft natuurlijk een verrassing.

  8. Ik laat me niet zelden leiden door recensies in magazines of op de interwebs. Dat lijkt me stukken betrouwbaarder dan zo’n uitgeverspraatje op de achterflap.

  9. Ik ben al even uitzonderlijk als Mirthe…

    De voorzijde van een boek moet me aanspreken, anders negeer ik het volledig. En als het me aanspreekt zal ik heel diagonaal die achterflap wel eens bekijken🙂

    Bij een CD heb ik daar dus totaal geen nood aan. Als ik iets wil lezen neem ik wel een boek :-p

  10. @Menck: ik ook. Maar als je plompverloren wat loopt te “browsen” door onbekende cd’s dan kan zo’n achterflap wel tenminste vertellen wat voor muziek erop staat en een poging doen om mij te overtuigen. Idem bij boeken: om te weten of een boek goed is ga ik een recensie zoeken. Om te weten waar een boek over gaat als ik het toevallig tegenkom in een bibliotheek of een boekenwinkel, lees ik de achterflap.

    @Outro: ik loop tussen de rekken met een schuin hoofd terwijl ik titels en auteurs lees. Als een titel me aanspreekt neem ik het boek uit het rek en bekijk onmiddelijk de achterflap. Hoe de voorkant eruit ziet vind ik minder interessant. Idem bij cd’s eigenlijk. Hoewel een mooie cover iets toevoegt aan het complete plaatje.

  11. Ach een achterflap dat is toch pure geschiedenis. Je googlet even de titel, live vanuit de fnac en je weet meteen welke quota hij kreeg op door jezelf gerespecteerde sites.

  12. Het gevoel, Robin! Het gevoel!😉

Geef een reactie

