Beste Ierse song?

“Ierland is de laatste dagen een nieuwsitem omdat ze het Verdrag van Lissabon niet geratificeerd hebben. Wij ook niet, maar wij mochten er dan ook niet over stemmen. Soit, we gaan op zoek naar de beste Ierse song, stuur dus maar uw suggesties”.

Zo orakelde Lieve De Maeyer deze morgen in 70-80-90. Wat later werd Belfast Child van Simple Minds gespeeld. Simple minds indeed, daar bij Stubru. Een nummer van een Schotse band, opgedragen aan een stad in Noord-Ierland. Way to go.

Wij Belgen mochten niet stemmen?? What’s that all about? Heb geduld: ons parlement, dat wij een jaar geleden zelf verkozen hebben, zal ons de moeite besparen dat kolossaal verdrag te lezen en zelf die loodzware taak (hopelijk) opnemen om vervolgens erover te stemmen. Het is nog altijd geen democratie (in de zin dat het parlement van één lidstaat een verdrag kan tegenhouden dat al door een meerderheid van lidstaten is goedgekeurd), maar het is toch democratischer dan een referendum waarin populistische leugens en afbraakpolitiek hoogtij vieren.

Oh, wat klink ik weer zuur. Ik zal erover ophouden. Een pepmiddel dan maar. De beste Ierse song ey?

U2 – Bullet The Blue Sky

4 Reacties

  1. Ik kan me daar ook altijd zo over opwinden, hoe kunnen ze nu verwachten van een volledige bevolking dat ze weten waarover zo’n verdrag gaat? Alsof iedereen dat gaat lezen …

  2. Ik ga voor Troy van Sinead O’Connor. Hoewel Bullet the Blue Sky ook een pracht van een nummer is!

  3. Dat je de Hothouse Flowers durft vergeten. Tsk.

  4. @Robin: geen kwestie van vergeten, maar kwestie van preferentie 😉

    @Mirthe: de enige vertegenwoordiging van Sinead O’ Connor in mijn collectie is als gastzangeres bij Massive Attack. Maar dat reken ik niet als Iers…
    Troy…..lang geleden dat ik dat nog eens gehoord heb.

Geef een reactie

