To run: de start

Al dat koersen, het bezorgt een mens een pijnlijk achterwerk, veel vliegen in de mond en weinig conditietraining. Dat laatste is toch mijn indruk na twee sessies met hartslagmeter waarbij het ding bleef steken op 140 en maximaal even 160 aangaf.

Zo komt het dat ik begonnen ben met lopen. En mijn “persoonlijke coach” is uiteraard de lieftallige Evy.
“3-2-1-START”, riep ze, en weg was ik.
Ik bonsde op en neer en op en neer op het fietspad terwijl mijn haar voor mijn ogen van links naar rechts danste op de tonen van ik weet al niet meer welke R&B-act.
In het begin voelt het erg onwennig om een grote lichamelijke inspanning te leveren en toch nauwelijks vooruit te gaan. Met hetzelfde aantal verbrande calorieën rijd ik normalerwijze tot in het water van de Noordzee. Maar in plaats van aan de kust was ik was nog maar 500 meter ver en toen ik na een minuutje op dreef begon te komen gebood Evy dat ik moest wandelen. Ik gehoorzaamde braafjes en onmiddellijk wist iedereen in mijn buurt dat ik nog maar aan les 1 zat.

“Je bent goed bezig!”, riep ze in mijn rechteroor nadat ik weer had aangezet (het linkeroortje van mijn mp3-speler heeft het begeven. Herkenbaar?) en ik vroeg me af hoe ze dat wist. Voor hetzelfde geld lag ik op dat moment zwaar hijgend in de graskant met een been in de vaart en een hand op mijn tikker terwijl er wit schuim tussen mijn lippen kwam opborrelen. “Goed bezig!”. Sure.

Gelukkig was dat niet het geval en ik ging ondanks Evy’s richtlijn (“kalmpjes!”) wat sneller lopen zodat ik een oud mannetje op zijn fiets kon voorbijsteken. That gave him something to think about.

Mijn hartslagmeter gaf niks om over na te denken: gemiddeld 133, maximum 167 (op het einde van de 3 minuten). Ik wou dat ik al aan les 10 of zo zat, maar in plaats daarvan had Evy een verrassing: morgen rustdag.
“My *ss”, dacht ik. “Ik ga morgen wel gaan koersen dan”.

Deze morgen stapte ik fris en monter uit bed, maar toen ik de trap afging kwam ik tot de vaststelling dat mijn rechterbeen geen gewrichten meer had en iemand er ’s nachts ongemerkt mijn dijspier had uitgehaald en vervangen door een houten plank. De plank kreunde onder mijn gewicht en ik kreunde mee terwijl ik voorzichtig van trede naar trede schuifelde.

Dat oud mannetje van gisteren gaat waarschijnlijk op dezelfde manier van de trap, maar die heeft tenminste nog de moed om op zijn fiets te kruipen. Ik volg mijn programma dan toch maar gedwee en de koersfiets blijft op stal. Dat geeft mij dan weer iets om over na te denken.

8 Reacties

  1. Evy zegt ook dat ge niet te hard van stapel mag lopen…. het gaat niet om de snelheid maar om de inspanning ^^

  2. Hopelijk laat je Evy niet in de steek een paar lessen voor de eindmeet. Ik ken er eentje die dat gedaan heeft. Kuch.

  3. @Linn: Allez gij! Hoe komt het? Te lastig? Te lang? Te pijnlijk? Te saai?

  4. Ooh, lopen met Evy! Ik ben zo ook een keertje meegeweest met mijn zusje.

    Ben maar meteen met les 11 begonnen. Les 1 is voor wussy’s!😉

  5. Zeg ier miss. Wussies wussies; ik loop hier rond als een kreupele door les 1 en vandaag komt normaal les 2. Dat wordt op z’n minst onaangenaam. :s

  6. Als je morele steun nodig hebt op het parcours langs de vijvers van Elsene, dan bel je maar.

    Eigenlijk zou ik ook iets aan mijn conditie moeten doen, dus ik ben een beetje jaloers dat jij het gewoon doet… Veel geluk vandaag!

  7. En dan ga jij naast mij rijden met je flashy citroën?🙂. Jammergenoeg ben ik in Brugge dus mijn trainingsparcours heet Damse Vaart. Ik ga moeten vertrekken want er hangt wat onweer in de lucht.

  8. Ik weet niet hoe het komt. Ik kon een keer niet gaan omdat ik ziekjes was en daarna ben ik niet meer geweest. Stom, stom, stom.

    Ik maak er binnenkort terug werk van. Hopelijk is mijn conditie nog niet helemaal terug bij af.

Geef een reactie

