In Bruges

Om met de deur in huis te vallen: het was een heel goeie film. Er was één minpunt: Brugge.

Van het begin was het duidelijk dat Brugge een belangrijke rol vervulde in de film. Het was niet louter een decor, het was een wezenlijk deel van de plot. Je zou denken dat ze de film even goed in Venetië hadden kunnen draaien. Of Carcasonne. Of York. Of een ander toeristisch middeleeuws stadje. Maar neen, het kon alleen in Brugge want Brugge was voor de personages ‘anders’ op een manier die ik nog steeds niet begrijp. Waarom drijft de film de spot met ‘sightseeing’, en met de bootjes en de koetsen terwijl je in Venetië net hetzelfde aantreft? En zelfs in Wenen heb je koetsen. In New York zelfs! Venetië is al uitvoerig in beeld gebracht in films als vb. Casino Royale, Indiana Jones & the Last Crusade of The Merchant of Venice. In geen enkele van die films werd de spot gedreven met Venetië, een stad die even groot is als Brugge, met hetzelfde historische patrimonium, nog meer kanalen, nog meer bootjes en nog meer toeristen. Er zijn geen dancings, geen bussen, geen trams, geen grote winkelstraat à la Steenstraat, en er zijn geen f*cking bowlings. In Brugge zijn er trouwens wél bowlings, wat ze in de film ook mogen beweren. En neen, het zijn geen ‘medieval bowlings’. Dus: waarom is Bruges een “shithole” en al die andere middeleeuwse toeristische steden niet?
Oja, er werd op een gegeven moment wel iets positiefs gezegd over Brugge: Brugge valt zogezegd nog wel mee, alleen jammer dat het in België ligt. But then again: als het niet in België lag dan zouden er nog meer toeristen zijn en dat zou teveel van het goede zijn, aldus Ralph Fiennes.
Een andere quote uit de film: “why would someone go to Belgium?”. Wat is er in godsnaam mis met België? Stel nu dat de film zich afspeelde in Slovenië, zou men zich dan ook afgevraagd hebben waarom iemand in godsnaam naar Slovenië zou gaan? Of Estland? Of Moldavië? Of Uruguay? Of om het even welk ander bescheiden land? Natuurlijk niet! Je stelt je er gewoon geen vragen over. Waarom zou iemand naar België gaan? Tja, om dezelfde reden waarschijnlijk waarom een Belg naar Ierland zou gaan vermoed ik, een onozel eiland ten westen van Groot-Brittannië met nota bene minder inwoners (dan België).

De beelden die je van Brugge te zien krijgt, dat zijn stuk voor stuk de postkaartjes. Toeristenplaatsen waar de gemiddelde Bruggeling amper komt. Die toeristenbril, die was soms een hinderpaal. Maar dan nog: de film is gemaakt voor buitenlanders en die zien dit land en deze stad nu eenmaal als toeristen. Als ze “Brugge” denken, dan bevat hun mental picture de Halletoren en het stadhuis. Als ik “Brugge” denk, dan zie ik mijn huis, mijn vroegere school en de straten waar ik elke dag kom. Ik zie in ieder geval niet de Halletoren want die heb ik intussen wel genoeg gezien en hij betekent dus niks bijzonders meer. Maar als ik aan Parijs denk, dan zie ik de Eiffeltoren. En bij Londen zie ik de Tower Bridge. Ja, dan ben ik de toerist.
“België is een land dat aaneenhangt door pralines”, zegt de Colin. Wanneer heeft u voor het laatst pralines gegeten? Ik dacht het al. Beste toeristen, die pralines en die wafels, die zijn er enkel voor jullie. Wij Belgen houden ons daar echt niet mee bezig.

Goed, dat dus voor de downsides. Downsides die enkel voor Belgen en Bruggelingen storend kunnen zijn en eigenlijk niks met de film op zich te maken hebben. Ja, die zoutkorrels heb je wel nodig als je naar de film kijkt.

Maar het was grappig! In Bruges is een regelrechte Tarantino-film, maar dan door een Brit gemaakt. Wat een combinatie! De conversaties waren om duimen en vingers van af te likken. Zelfs Pulp Fiction was er niks tegen. De actie op het einde was adembenemend. De acteerprestaties niet minder dan groots. Een nobelprijs voor wie de passage met het berichtje dat Harry in het hotel had achtergelaten bedacht heeft! De gezichtsuitdrukkingen van Colin Farrell verdienen posters! Ik zie hem zo oefenen voor de spiegel in zijn chique hotel ergens in Brugge.
De absurditeiten, het cynisme en het sarcasme druipen ervan af. Maar nergens wordt het plat. Integendeel: de film is verrassend diepzinnig en de personages worden goed uitgewerkt.

De plot bevat twee delen: het eerste deel is gezapig, idyllisch en dient om de twee hoofdpersonages uitgebreid voor te stellen. In het tweede deel begint de actie en komt er meer vaart in de plot.

Het zou zonde zijn details vrij te geven over het verloop van het verhaal dus kan ik alleen maar deze film ten sterkste aanbevelen. En dat er nog meer toeristen zullen komen, dat staat nu al vast.

Verscheen ook op Bruggelink

Advertenties

12 Reacties

  1. Eindelijk in de (Brugse) cinema!

  2. Neem het niet persoonlijk, Maarten!

  3. geweldige film 🙂
    ‘k Heb gelachen van’t begin tot ’t einde 🙂

  4. Het zal als Bruggeling wellicht moeilijk zijn om een afstandelijke kijk aan te nemen, maar uw betoog mist toch wel enige relativering. Ik ben het wel met je eens dat de film zich evengoed in een andere stad had kunnen afspelen.
    Verder idd, leuke film met een weliswaar irritante en overbodige dwerg. De vergelijking met Pulp Fiction is natuurlijk een grapje hoop ik… 🙂

  5. Grapje? Figure this: dikke man en dunne man hebben onozele discussie in auto over o.a. frieten op mayonaise.
    En: dikke man en dunne man hebben onozele discussie over een dikke flik die karate kan.

    En figure this: er zijn twee huurmoordenaars. Die huurmoordenaars werken zich in de nesten. Er is een “baas” die je amper te zien krijgt. Er is veel geweld, er is drugs, en tonnen quotes en absurde humor. Weet je wat? Ik vind In Bruges zelfs nog beter :).

  6. Ik dacht eerder aan Guy Ritchie dan aan Tarantino. En Colin deed me vaak denken aan Frank Focketyn met die gezichten soms. En de ene dude was toch compleet overrompeld door Brugge? Ik vond het nogal amusant, het hele shithole gedoe.

  7. Ik vond het moment waarop hij naar beneden viel en toch nog kon spreken er ferm over eigenlijk. Wel hartelijk gelachen.
    Ik heb trouwens gehoord dat de regisseur een dubbel gevoel had bij een bezoek aan Brugge (enerzijds niks te beleven – wat eerlijk gezegd ook wel klopt – anderzijds fantastisch mooi) en dat ook in de film wou duidelijk maken. Ik vond de beelden van Brugge zeer mooi maar het viel op dat er amper een mens rondliep. Ze moesten daar blijkbaar vroeg opstaan bij de opnames.

  8. Hola, spoiler alert daar!
    Maar volgens mij valt er in Brugge evenveel, zoniet meer, te beleven dan in oostende, kortrijk, Sint-Niklaas, Tienen of Lier. Het saaie imago van brugge komt volgens mij door het middeleeuwse (associatie geschiedenis met saai) en door het soort toeristen die er komen (50+). Maar je hebt twee brugges: het brugge van de toeristen en het brugge van de bruggelingen. Het imago van Brugge wordt jammergenoeg alleen bepaald door de toeristen. Bijvoorbeeld: als ik aan lokeren denk, denk ik spontaan aan de Lokerse feesten. Maar wie denkt aan Cactus als hij aan brugge denkt? Niemand toch? Waarom niet? Omdat het Begijnhof in de weg staat!

  9. Serieus? Waar valt hier iets te beleven in Brugge buiten het Cactusfestival dan? Klinkers? Bwaah… Al ga ik dit jaar wel eens naar Benenwerk als ik het niet vergeet.
    Maar ik heb het niet specifiek over zomeractiviteiten. Ik ga al eens naar de schouwburg of zo, maar voor de rest… Tell me!

  10. Je hebt toch een boel cafés, danscafés, de coulissen, terrasjes, de cactusclub met concerten in de magdalenazaal, 2 medieval bowlings ;), veel biercafés, wijnbars, loungebars, vééééééééél restaurants. Zie ook bruggelink 😉

  11. Hier een Ollander. Maak je niet druk! Je lijkt je (te) sterk te vereenzelvigen met Brugge, alsof jezelf “saaie man” wordt genoemd. Je hebt m.i. gelijk met de grote willekeur van het afgeven op Brugge. In de film heb ik dat gezien als manier om beide karakters tegen elkaar af te zetten. Verder, zoals je vast ook gelezen zult hebben, verwijst de film ook naar het boek Bruges-la-Morte van de Gentenaar Rodenbach. Ik moest erg lachen toen ik, na de film googelend, las dat Rodenbach, die alleen gedurende zijn jeugd in Brugge woonde, bij een bezoek op latere leeftijd in de koets zijn zonnebril ophield, hij wilde zijn herinneringen niet laten bederven door de werkelijkheid. Zo is het misschien ook in deze film: een Brugge met een zonnebril op…

    Nee weet je wat erg is: dat een Nederlandse actrice weer als (liefje) van een drugsverkoper wordt neergezet! We hebben al zo’n stempel als drugswalhalla!

  12. @Gerard: de hoer kwam ook uit – o, origineel – Amsterdam.
    Voor de rest heb je gelijk. Maar ik doe het ook wel met opzet, dat overdrijven in het vereenzelvigen met Brugge. Een beetje subjectivisme maakt de tekst altijd leuker.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: