Och Karl….

Heeft het iets met zijn voornaam te maken? Of is het de gewenning? Is het misschien een gebrek aan talent, zoals bij die andere Karl die eigenlijk Carl heet?

Ondeugende Karl

Niks van dat alles, maar enkel een kwestie van voorkeur. Ik moet Karl Vannieuwkerke niet. Althans niet in zijn praatprogramma Tour 2008. Karl spreekt op een geheimzinnige manier. Alsof alles wat hij zegt tussen ons beiden moet blijven. Hij heeft het fijnste der fijne glimlachjes op zijn mond. Een mond die hij amper durft open doen als hij spreekt. En zijn ogen blinken. Pretlichtjes alsof hij ondeugende dingen aan het vertellen is. Ik krijg er koude rillingen van en voel de neiging om hem iets ruws, iets grofs, iets bijtends toe te schreeuwen zodat hij weer normaal zou doen.

“Michael, hoe heb jij de rit van vandaag beleefd?”
“Wat vind je van de winnaar?”
“Beschrijf eens het gevoel van als eerste over de eindstreep te komen.” *Knipoog* Komaan Michael vertel nog eens over die emoties, die vreugde, die eindeloze triomf, die eindeloze glimlach, jajaaa toon die witte tanden nog maar eens.

Karl, hou op je te gedragen als een klein meisje en wees eens een echte presentator. Probeer eens een gesprek te hebben met je gasten in plaats van er een langgerekt interview van te maken. Hengel niet steeds achter die verdomde clichés en vraag eens iets onvoorspelbaars.

Vroeger was het beter

Ach, die nostalgie, die heroïek, die bikkelharde strijd van man tegen man. Karl krijgt er geen kippenvel van, Karl stelt er zich accordeonmuziek bij voor. Jawel, dát is de Tour voor Karl: accordeons, du pain, du vin, du boursin en coureurs die eigenhandig hun fiets herstellen in de jaren stillekes. Stel je voor! De coureurs moesten zelf hun platte banden verwisselen! Wat een helden waren dat toch! Deelnemers van de Dakar rally die toevallig voor hun tv zitten lachen Karl hartelijk uit. “Een platte band in een Frans dorpje is niet hetzelfde als een opgeblazen motor in de Sahara”, zullen zij je vertellen.

Karl en zijn rode draad

Karl stelt zijn gasten een dozijn vragen die hij allemaal netjes genoteerd heeft. Die vragen hebben geen logische volgorde en Karl vindt het niet nodig er een vorm van overgang tussen te steken. Nee, Karl laat gewoonlijk even zijn adem stokken, één seconde maar, en stelt dan een volgende vraag, met precies dezelfde intonatie als de vorige. Desondanks gaat die vraag over iets compleet anders. Over de ervaringen van Tom Waes bij het Kanaalzwemmen bijvoorbeeld.

“Collega Lieven van Gils is op zoek gegaan naar die smid, en dit…is het resultaat”

“Dit is het resultaat”, dat zegt hij elke dag opnieuw. De “aat” in ‘resultaat’ spreekt hij bijna fluisterend uit. “Dit is het resultaat, maar vertel het niet verder want eigenlijk is het een geheim!!!

[…] (1 seconde waarin Karl even zijn adem inhoudt)

“Michael, heb jij iets opgevangen van de stunts van Tom?”
“Nee, maar hij heeft me er vandaag tot in den treure over verteld.”

Tom Waes lacht ongemakkelijk en zoekt tevergeefs naar een stuk decor om zich achter te verstoppen.

Awkward

Op een kaal plein onder een kaal zeil en onder kale belichting staat een kale grote tafel. Er zitten slechts 3 mensen aan met elk één glas wijn. “Je hebt zeker nog nooit zo snel wijn gedronken, Michael?”, vraagt Karl aan Boogerd, wijzend op diens lege glas dat contrasteert met de 2 nog halfvolle glazen. Net op tijd weerklonk er accordeonmuziek waarbij Karl weer een sprookjesachtig verhaal opdiste over een “mooie” of “lelijke” coureur die 60 jaar geleden de Giro verloor omdat hij een te lange plaspauze had ingelast. Wat een verhaal! Een standbeeld voor de man! Er wordt een grote foto getoond van de vent in kwestie maar hij is zo goed als onherkenbaar door het kikvorsperspectief dat de cameraman inneemt. Voor Boogerd kwam dat shot net op tijd zodat zijn schaamrood niet in beeld kon gebracht worden. Hier zullen nog maanden grapjes over gemaakt worden.

Elders is het beter

Mart Smeets is de Nederlandse collega van Karl. In zijn programma vertelt Mart Smeets en hij laat vertellen. Er ontstaan luchtige en interessante gesprekken, vrij van stille seconden vlak voor de presentator aarzelend een nieuwe vraag stelt. Waarachtige gezelligheid, daar op het terras bij de NOS, een kleine compensatie voor de malaise die de Nederlandse kijker een hele namiddag te verduren heeft gekregen in de vorm van het live-commentaar bij de koers.

Maarten Ducrot: “Het is niet zoals bij de spoorwegen dat je aan een hendel trekt en het plots harder gaat”

Als er zo’n hendel bestaat, dan kunnen we er in België wel één gebruiken.

PS: Gelukwensen… (om niet te zeggen “Kudos”… en dat mag je letterlijk opvatten if you catch my drift)

  • … voor Lieven Van Gils die er elke avond weer in slaagt chique volk aan zijn signeertafel te krijgen,
  • … voor Michel Wuyts en zijn fichebak, voor zijn eindeloze kennis, aangename commentaar en koersinzicht,
  • … voor Hans De Clercq en zijn inside-informatie, zijn gegoochel met cijfers en rankings en zijn dictielessen (zijn Nederlands is al veel verbeterd al is er nog werk aan),

Hans de Clercq: “Ze zien ze nu rijden en dat werkt natuurlijk als een stier op een rode lap.”

  • … voor Karl Vannieuwkerkes commentaar bij tennismatchen, waar zijn gefluister perfect tot zijn recht komt.

Vandaag zal ik Hans De Clercq wat onder de loupe nemen. Eens zien of zijn voorspellingen steek houden.

20 Reacties

  1. Ik ben absoluut wel fan van Karl en zijn programma. Overdag de koers met de keiharde feiten, het afzien, de strijd en ’s avonds het geromantiseerde beeld van de Tour en van Frankrijk. En zijn manier van spreken, en van doen in’t algemeen, daar zal je dan inderdaad wel voor of tegen zijn, maar ik ben absoluut voor. In deze context.

  2. Sterk betoog – ik zou bijkanst geen goesting meer hebben om mijn dagelijkse gewoonte van Tour 2008 bekijken vol te houden – maar wat betreft de woestijnrally heb ik meer respect voor coureurs die op eigen krachten door berg en dal trekken dan voor een stelletje macho’s die vooral over veel geld beschikken om eens wat in een zandbak te kunnen gaan crossen. En akkoord, er wordt tijdens de Tour ook al eens inboorling overhoop gefietst, maar meestal is dat dan wél zijn eigen schuld.

  3. Het gefluister stoort mij ook mateloos. Het is precies of Karl wil ons een sprookje vertellen.
    Ook zijn gekap op voetbal vind ik overdreven.
    -“Ja, de koers is toch toegangkelijker dan voetbal hé”
    -“Die renners zijn nog echte volksmensen, niet zoals bij de voetbal.”

    Vorig jaar was het een plaag, dit jaar heb ik nog maar 2 keer gekeken en één keer had hij het er weer over.

    Akkoord dat dat misschien zo is, maar er zijn nog genoeg andere sporten om op te kappen. Maar neen, Karl moet altijd weer op die voetbal kappen.

  4. Hij zal eens een bal in zijn kruis getrapt gekregen hebben.

  5. Karl is a) een neuroot, b) een maniak (die ogen inderdaad) of c) iemand met een ongelooflijk hypnosepotentieel.
    Ik had het er “bij mij” ook nog over, onlangs. Maar eum, Mart Smeets is toch ook niet een weinig evil hoor. Dat is pas een obsedé die zijn pillen vergeten pakken is.

  6. Ghoh ik erger mij niet aan de man. Zoals Mathias zei heb je overdag de feiten van de geniale Wuyts en ’s avonds ja die stijl van Karl. Maar daar ben je voor of tegen, dat is inderdaad zo en ik hoor hem ook liever bij tennis dan dat ik er beeld bij krijg bij de koers maar die man geniet wel van zijn vak, dat zie je. En 1 van zijn doelen is om de Tour ook aantrekkelijk te maken voor vrouwen en ik denk dat hij daar goed in slaagt. Ik word er noch warm noch koud van, van de man persoonlijk dan, maar het concept van Tour 2008, dat vind ik best wel geslaagd. Niet dat ik er elke avond naar zit te kijken, verre van, maar toch ja. Geen irritaties. Die zijn er wél bij Hans De Clercq, idd :p

  7. Ik sta redelijk onverschillig tegenover Karl, maar ik ben wel van mening dat, moest de duivel bestaan en menselijke vorm aannemen, hij slechts vier bokkenpoten zou schelen van Van Nieuwkerkes physique.

  8. @Ishku: wat moeten we dan van Wuyts gaan zeggen? Met stem en al!

  9. Toch iemand die de ogen aanhaalt! Dank Alexander.
    Naast Roel Paulissen moet Karl toch wel dé Belg zijn die zo lang mogelijk weigert te knipperen met zijn ogen. Ik krijg er zodanig de kriebels van dat ik soms hardop naar hem roep: KNIPPER DAN TOCH MAN!
    Dit vollédig terzijde.

  10. Ewel, niet over den Karl, maar over dat koersen. Ik vind dus echt dat ze die mannen eens zouden moeten laten koersen op een vélo uit de jaren stilletjes. Geen supersnelle dingen maar echte vélo’s met een ouderwets koersstuur. Dan zou ik eens kijken zie. En zelf hun banden verwisselen zonder hulp van buitenaf zoals in de goeie oude tijd. Of hun vélo weer aan elkaar lassen als hij doorbreekt. Dàt waren nogal eens tijden…

  11. @Griet: in zijn ogen vallen mij vooral de pretlichtjes op. Op knipperen let ik doorgaans niet anders word ik zot :).

    @Elke: ik heb nog nooit een velo zien doorbreken (behalve de mijne). Maar dan nog zou ik het niet eerlijk vinden als ze dat zelf zouden moeten doen. Neem nu iemand die heel veel talent heeft, maar toevallig twee linkerhanden heeft, dat zou toch jammer zijn he?

  12. Ewel, mijn geschiedenisleraar (hier thuis, ik heb dat) beweert toch dat er vroeger niet mocht geholpen worden en dat er ooit ene gestraft werd omdat hij bij de smid iets weer aan elkaar moest vastzetten en de blaasbalg door iemand anders werd bediend. Dat waren nogal eens tijden. Ja, ik ben oud, ja… 😉

  13. Dat is zo! En zo heb ik het ook gehoord in Tour 2008, met blaasbalg en al :). En dat hebben ze terecht veranderd. Ik zie Cadel Evans al bezig druipend van het zweet zijn voorvork met een hamer te bewerken terwijl hij de smid “don’t touch the shoulder!!” toeschreeuwt.

  14. Allé, gij, dan zou ik kijken. Echt.

  15. Ik vind Karl geweldig. Zelden geziene rust. Iemand die van zijn programma geen personalityshow wil maken, maar mensen laat spreken. Mooie decors, goede gesprekken en vooral kennis.

    De man die jij de hemel inprijst spreekt over Caspar ipv Casper, over Gejou ipv Jegou, over Ljunqvist ipv Lovkvist. Mart Smeets is de blaasbalg van de smidse waar Eugene Christophe ooit zijn fiets repareerde, Karl Vannieuwkerke rijdt mee op het achterwiel van Christophe en vertelt als was hij Kuifje in Frankrijk.

    Dit is het beste en meest pure wat de VRT te bieden heeft, de uitgebreide kennis en liefde voor het vak krijg je er nog eens bovenop. Karl, laat de pretlichtjes maar verder stralen. Nooit was de zomer zo schoon…ondanks het slechte weer.

  16. Maarten,
    Jij kent blijkbaar niets van wielersport en het zit alleszins niet in jouw bloed. Jij bent met andere woorden een azijnpisser. Karl is een echte Westvlaming met het wielerhart op de juiste plaats. Zijn programma is prachtig en zeer gevarieerd. Probeer jij het maar eens. Iedere dag weer iets origineels uit je mouw te schudden. De combinatie koers, Franse bezienswaardigheden, iedere dag andere gasten enzovoort. Een pluim voor de ganse ploeg van VRT is hier op zijn plaats.
    Il ben Westvlaming en wielerfan in hart en ziel en weet uit ervaring dat alleen de Vlamingen het wielermilieu door een door kennen, en het programma van Karl zeer weten te waarderen. Daarom .. Karl, Michel, Lieven en ook de mensen in de studio in Brussel… doe zo verder, jullie zijn goed bezig. En van de Nederlanders zullen we maar best zwijgen zeker. Leer eerst een beetje Frans uitspreken zoals het moet, en dan zien we verder…
    Maarten, dit programma is gemaakt voor de koersliefhebber, vergeet dit niet.

  17. Giovanni,
    Niet alleen kruip ik zelf regelmatig op mijn koersfiets, ik hou ook met hart en ziel van het wielrennen. Ik twijfel er niet aan dat de VRT-ploeg grote inspanningen levert, en dat zeg ik ook onderaan mijn post. In mijn post over het EK heb ik zelfs gezegd dat de mannen van VT4 er goed aan doen wat beter naar de wielerverslaggeving op de VRT te kijken. Waar ik heb over had was de stijl van Karl, die mij persoonlijk niet erg aanspreekt. Dat en de rommelige stijl van vragen stellen. Dat heeft niks te maken met al dan niet wielerliefhebber zijn.
    En voor de volledigheid: ik ben ook een West-Vlaming.

  18. Schitterend programma! Karl Vannieuwkerke is een opperbeste presentator! De man van de VRT! Als je hem niet lust, kijk dan maar niet…dan verdien je hem niet als presentator. Een kenner die zijn gasten laat uitspreken en op elk moment de juiste vraag stelt.

  19. Carl Vannieuwkerke?! Heerlijke vent, prachtige ogen…jaloerse mannen?
    Ik vond Tour 2008 het beste televisieprogramma van het jaar.

  20. Jaloerse venten allemaal, Karl eeft gewoon kweetnie oe mooie schitterende ogen, ekle vrouw valt er voor, en dat is waar de andere mannen zich zo aan ergeren. Het geheimzinnige glimlachje maakt het alleen nog maar leuker, zo voelt elke vrouw zich aangesproken.

    SCHOOONE OGEN WOW !!

Geef een reactie

