Respectabele Hollanders

Moeilijke opgave van Freaq: favoriete Hollanders. Het probleem met die mensen is dat je ze eigenlijk niet kan uitstaan, behalve deze die je persoonlijk kent. Zo heb ik het genoegen er enkelen te kennen en dat zijn heel leuke mensen. En, opvallend: deze leuke mensen durven wel eens toegeven dat ze hun landgenoten moeilijk kunnen uitstaan. Is dat die fameuze identiteitscrisis? Voorlopig ga ik er dus van uit dat ik toevallig die enkele Nederlanders ken die best wel sympathiek zijn.
En ja, je mag Hollanders niet vergelijken met Brabanders of Limburgers. Het imago van Hollanders in Nederland is identiek aan het imago van Nederlanders in de ogen van Vlamingen.
Een lijst van Nederlanders die ik niet hoef is rap samengesteld en die begint alvast met Boogerd. Boogerd is/was de beste Nederlandse sportman in één van de weinige sporttakken waar de Belgen beter in zijn. Met andere woorden: Boogerd is de enige “bedreiging” voor onze overmacht. Boogerd is ook een hele domme renner: veel te ongeduldig, veel te veel aanvalszucht, blaast zich voortijdig op, in een duel van man tegen man in de laatste rechte lijn trekt hij meestal domweg de sprint aan voor zijn tegenstander. In volle inspanning vindt hij het altijd nodig het volk aan de kant en de kijker thuis er extra van te overtuigen dat hij echt aan het afzien is. Zijn open mond, zijn tong, zijn hagelwitte tanden en over-the-top grimas zijn legendarisch. “Kijk eens hoe ik afzie! En toch ga ik door! Heb je nu geen rivieren vol bewondering over voor mij?”.

Eric Dekker mocht ik ook niet. Altijd aanvallen en mij grijze haren bezorgen. Bijna de Ronde van Vlaanderen winnen (stel je voor: een Nederlander. Heiligschennis zou het geweest zijn!). En altijd die overdreven zegegebaren als hij over de streep bolde.

Em, Nederlanders die ik wél mag……

– Mart Smeets: die man heeft gewoon een heel rustige uitstraling, en kan op een heel levendige manier de samenvatting van een koers becommentariëren.

– Hans Teeuwen: ja, die is nogal grappig.

– Bart Dirks: was correspondent in Brussel voor de Volkskrant. Hield een blog bij over België en heeft nu een populair boek uitgegeven getiteld “België bestaat”. Heeft een frisse kijk op de dingen en heeft zich kunnen bevrijden van de cliché-beelden die Nederlanders over Belgen hebben. Nu is hij terug in Nederland maar de link vind je nog steeds hier.

-Anton Corbijn: Regisseur van Control, en begenadigd rockfotograaf.

-Clarence Seedorf: voetballer. Maar zijn aanwezigheid in deze lijst heeft eigenlijk vooral te maken met de club waar hij in dienst is.

-Guus Hiddink: pleegde landverraad door als coach van Rusland Oranje uit het EK voetbal te knikkeren. De man is ook een übertrainer. Luister wat hij zegt, hij heeft altijd gelijk. Louis van Gaal ook trouwens.

– Thea Beckman: Jeugdboekenheldin.

Volgende keer: To the next level: Duitsers die te verdragen zijn.

2 Reacties

  1. Argh, je daalt nu een flink stuk in mijn achting: iemand die Mart Smeets hoog heeft zitten (*pakt snel een teiltje om als opvang te dienen voor de omhoogstuwende maaginhoud*). Ik snap dat je vindt dat hij goed commentaar levert, maar de man is zo’n male chauvinist pig: over Steffi Graf zei hij bijvoorbeeld: “Daar zou ik hem wel even in willen hangen” (*teiltje moet weer aangerukt worden*), en zo zijn er legio voorbeelden…

    (sorry, dit moest ik éven kwijt) 🙂

  2. Naast Thea Beckman mogen van mij ook Jan Terlouw en Evert Hartman staan.

    Man, wat heb ik genoten van die drie mensen hun boeken.

Geef een reactie

