Vriendjes van de juf

Ik neem aan dat je dit nummer herkent? Fleet Foxes met‘White Winter Hymnal‘, alias de moderne versie van Broeder Jakob. Vermoedelijk herken je het van de radio, en een willekeurige check van de site van Stubru laat dan ook zien dat dit nummer tussen 22/8 en 26/9 37 keer is gedraaid/gedraaid zal worden. Dat is een gemiddelde van iets meer dan 1 keer per dag. Er bestaat daar een woord voor: hype. Er bestaat ook een ander woord voor: voortrekkerij. Of nog een ander woord: keppekindjes.

Voor de liefhebbers van dit lieflijk nummertje mij gaan afschieten: ja, ik heb hun volledig album, en ja, ik vind dit een redelijk goed nummer (hoewel het lang niet het beste is van de plaat). Maar ergens is het toch niet eerlijk: Calexico (u weet, ik heb een zwak voor deze groep. Dat is zacht uitgedrukt) heeft ook een nieuwe plaat uit, Carried To Dust genaamd. Deze krijgt overal lovende kritieken, en dan vooral de eerste single ‘Two Silver Trees‘. Terecht! Two Silver Trees is zonder meer een briljant product door een ervaren groep die al een lange weg heeft afgelegd.
Opnieuw naar Stubru: Two Silver Trees levert één zoekresultaat op: op 24 augustus hebben ze het gedraaid in Lazy Summer.

Dan vraag ik mij af: waarom Fleet Foxes wel en Calexico niet? Twee groepen die zich in hetzelfde muzikale genre bevinden? Akkoord: die Calexicoplaat is nog maar net uit, maar de single gaat hem toch al een tijdje vooraf?

Calexico – Two Silver Trees

4 Reacties

  1. Eén keer per dag gedraaid worden vind ik nog niet overdreven hoor, ik ken bands, acts en commerciële troep die meermaals daags onze oren teisteren bij StuBru.

    En Calexico is geen alleenstaand geval, ik ken eveneens nog heel wat bands, acts en alternatieve lekkernijen die nooit – dus ook niet één keer op een week tijd of zo – gedraaid worden.

    Oh well, het kan soms raar gaan. Elbow gaat al zoveel jaren mee, had met ‘grounds for divorce’ een machtig nummer dat veel te weinig werd gedraaid, maar heeft nu plots wel een hit met een andere single. Muziek die wel of niet wordt opgepikt door StuBru: ge kunt er weken aan een stuk over discussiëren, vrees ik…

  2. Mogen we Calexico niet eerder op Radio 1 situeren? Stubru suckt al jaren, dat is afserveren zoals Donna voor mijn part. Nee, in Wallonië daar hebben ze nog smaak. Ik luister, als ik dan al eens naar de radio luister, Classic 21 of Pure fm.

  3. Bwah, Radio 1 is geen muziekzender maar in de eerste plaats een informatieve zender. Voor hun muziek pikken ze hier en daar iets van Stubru, Radio 2, evergreens of kleinkunst.
    Stubru is jongerenradio, en jongeren willen herkenbare dingen. Vroeger viel dat waarschijnlijk niet op, maar hoe ouder je wordt, hoe meer het repetitieve je gaat opvallen. Dat is voor mijn part niet sucken, dat is gewoon omdat we tegen de buitengrens van het doelpubliek beginnen aan te leunen.

    Calexico op Radio 1: 38 zoekresultaten (waarvan wel 17 keer ’s nachts). Blijkbaar heb je gelijk. Ik vraag me af waarom Radio 1 wel en Stubru niet, terwijl Fleet Foxes wél Stubru haalt (én Radio 1).

  4. ik vind het nummer geslaagd 😉 Een artiest met een gitaar en op de achtergrond drums… ik smelt helemaal weg!

Geef een reactie

