Opwaaiend stof in de AB

“Een puik concert dus, maar niet briljant genoeg voor die vierde ster.”

Zo besloot de recensie in De Morgen van Calexico’s concert maandagavond in de AB. Een recensie waarin enkel positieve dingen te lezen waren, op deze laatste zin na dan. Is het geen regel in de journalistiek dat je besluit een logisch gevolg is uit de argumenten die je opbouwt in de loop van je stuk? En dat je in je besluit niet met nieuwe elementen moet komen aandraven? Nieuwe elementen zoals “niet briljant genoeg”? En is het daarbij niet helemaal not-done om die nieuwe elementen niet eens toe te lichten?
Dus blijft de vraag: waarom was het niet briljant genoeg?

Ikzelf weet het niet, maar ik ben dan ook geen objectieve beoordelaar. Of wacht, je hoeft niet objectief te zijn in een recensie zeker? Nize, dan ga ik mijn mening neerpennen.

Vaststelling 1: het voorprogramma – Get Well Soon – heeft niet alleen een verrassend goed klinkende groepsnaam, het gaf ook een verrassend goed klinkend concert. Zeker volgens de normen van voorprogramma’s. Toen wij binnenkwamen hadden ze net hun eerste akkoorden aangeslagen en voor het podium stonden al een paar mensen verzameld. Genant weinig eigenlijk. Melijwekkend zelfs.
Bleek dat de mannen (en vrouw) amper 2 nummers nodig hadden om het publiek de zaal in te drijven en op het einde van de setlist stond de zaal aardig vol.
“Respect!” riep iemand uit het publiek tijdens het stille ogenblik tussen de laatste noot van het laatste nummer en het luide applaus.
Als compliment kon het tellen.

Tweede vaststelling: Calexico is het soort band dat zelf meehelpt met het klaarzetten van het materiaal, het testen van microfoons en het stemmen van instrumenten. Ook dat verdient respect.

Derde vaststelling: Zelden zo’n natuurlijk overkomende frontman geweten als Joey Burns die ons begroette in het Frans en het Nederlands, uitgebreid de rest van de band voorstelde, ons allen bedankte voor onze aanwezigheid, en kwistig complimenten rondstrooide voor de AB en voor de stad Brussel en haar multicultureel karakter. En zijn humor is heel droog:
“Who’s sweating?”
(heel de zaal steekt hand op)
“Oh no you’re not!”

De muziek dan…
Vierde vaststelling: een concert van Calexico kun je volgens mij pas ten volle appreciëren als je de nummers al wat kent. Calexico houdt van improvisatie en Burns houdt vrijwel nooit vast aan de oorspronkelijke melodie.

Vijfde vaststelling: chemie. Chemie tussen de bandleden die dermate perfect op elkaar ingespeeld waren dat fantasietjes, knipogen, gelach en wat onozel doen er gewoon bijhoorden. Op een gegeven moment stonden ze zelfs luidop te overleggen of ze een bepaald nummer nu wel op díe of op die andere manier zouden spelen.

Zesde vaststelling: één groot feest! En dat het plezant was!

8 Reacties

  1. Get Well Soon ben ik vorige vrijdag gaan bekijken als hoofdprogramma in de 4AD. Moedwillig, want ik had de cd besproken en vond die tamelijk straf. Ze hebben mij inderdaad evenmin ontgoocheld, maar idem: zo weinig volk, man!

  2. Oh, en de broer van de zanger – de mens die trompet speelt en wat met belletjes staat te kletsen – kwam bij mij als een seniele jeanet over. Doch dit terzijde.

  3. Laat me raden: seniel omdat hij wat vreemdsoortig staat te headbangen tijdens de ruwere stukken en niet goed weet wat hij intussen met die trompet moet?
    En jeanet omdat hij er zo uitziet? (dat was toch direct mijn gedacht).

    Ah, is dat de broer van de zanger?🙂

    Nog iets terzijde: de man achter de keyboard lijkt goed op Kris Marshall, acteur in oa My Family.
    Check hem: http://img.thesun.co.uk/multimedia/archive/00335/Kris_Marshall_335415a.jpg

  4. Awel, ik dénk dat dat zijn broer is want hij lijkt toch wel verduiveld straf op die zanger. En ja, inderdaad om de redenen die je daar aanhaalt😀

    Op de keyboardspeler heb ik eerlijk gezegd niet gelet, ik was te gebiologeerd door trompetmans…

  5. Even opgezocht: neet, geen broer (zanger Konstantin Gropper, trompetist Maximilian Schenkel), mààr bij violiste staat er warempel wel Verena Gropper.

    allez, dit ter info.

  6. Is Get Wel Soon ook niet een kwartier ofzo te vroeg begonnen? Zelf vond ik Calexico bloedmooi maar veel te lang.

  7. kheb het niet kunnen volgen via de site, dus dat ze maar rap ne keer terugkomen..

  8. @Geert: op de site van de AB wordt om 12u ’s middags op de dag van het concert het definitieve aanvangsuur bekendgemaakt. En dat was kwart voor acht.
    Voor mij mocht het de hele nacht blijven duren. Maar als je bedoelt dat ze misschien té veel nummers uit hun nieuw album hebben gespeeld, nummers die ze eigenlijk niet hoéfden te spelen, dan ga ik akkoord.

    @byeline: gisteren kon je het concert in Amsterdam ook online volgen. Dat in de AB was beter :p.

Geef een reactie

