Spellingsregels

De regel: als de windrichting slaat op een deel van het land, of op een regio, dan wordt die in het Engels met een hoofdletter geschreven. Als de windrichting alleen gebruikt wordt om een bepaalde richting aan te geven, wordt die niet met een hoofdletter geschreven.

Duidelijk? Ik vind van niet. Wat dacht je van deze zinnen?
– In Belgium, the hills are situated in the south of the country while the north is more or less flat.

Ok, het zijn “regio’s”, maar het is ook een windrichting! Het klassieke voorbeeld dat gebruikt wordt om de regel te illustreren is de Southwest in de VS. Dat is in ieder geval een beter voorbeeld van een “regio” dan het noorden van België, omdat het zuidwesten van de VS een echt begrip is. In het Belgische voorbeeld daarintegen, is het “noorden” enkel bedoeld om a.h.v. die windrichting een bepaald landsdeel te definiëren.

Een nog lastiger voorbeeld:

– Egypt is bordered by Sudan in the south and by Israël in the west.

Het is een windrichting én een regio! Als de zin “Sudan is situated south of Egypt” was geweest, dan zou het duidelijk zonder hoofdletter gemoeten hebben. Maar hier is er sprake van hét zuiden van Egypte en hét oosten van Egypte.

6 Reacties

  1. De Engelse spellingsregels?! Ik zou eigenlijk de nederlandse willen weten. Of is het Nederlandse? En ’t is West-Vlaanderen. Maar is het dan West-Vlaams? Of westvlaams? Of…?
    *tip voor een zeer interessante blogpost* 😉

  2. Eigennamen, aardrijkskundige namen en alle afleidingen daarvan krijgen een hoofdletter TENZIJ de naam niet meer als aardrijkskundig ervaren wordt (vb. amerikanisering, calvados en euroambtenaar). West-Vlaanderen is dus met hoofdletter en West-Vlaams ook.
    Let wel: Middelnederlands, Oudnederlands, Nieuwgrieks.

    Dezelfde regel geldt voor personennamen of heiligennamen. Als de persoonsnaam of heiligennaam niet meer als dusdanig fungeert wordt het een kleine letter: argusogen, brailleschrift, freudiaans, marxist.

    Windrichting: kleine letters, behalve als je het gebruikt om een bepaald deel van de wereld aan te duiden: het Westen (zijnde Noord-Amerika, Europa, Oceanië, Japan & Z-Korea) of de Oosterse cultuur (waarmee je de Aziatische bedoelt).

    Religieuze stromingen en culturele/maatschappelijke strekkingen: kleine letter. katholicisme, liberalisme. TENZIJ het tegelijk ook de naam van een volk is: de Joden.

    En voor de rest oppassen voor inconsequenties. Geen mens weet waarom alpendorp met een kleine letter is en Noordzeestrand met hoofdletter. Dat moet nog eens veranderd worden, maar er zal ongetwijfeld een storm van protest volgen door deze die de ‘regel’ nooit gesnapt hebben.

  3. En historische periodes zijn met kleine letters: middeleeuwen, ancien régime, prehistorie…
    Maar feestdagen zijn ook niet van de poes! Zo is het Kerstmis ten opzichte van kerst.
    Is het deze week niet ‘de week van de taal’? Leve het dialect 😉

  4. Moh vint toch, wat een geweldige uitleg. Ik zal hem kopiëren en op mijn bureaublad hangen. Echt, ik wist dat allemaal niet meer.
    Voor één of andere bizarre reden dacht ik dus dat West-Vlaanderen met een ‘-‘ was maar Westvlaams zonder. Is dat in een vorige spelling zo geweest misschien? (ja, ik heb al een aantal stadia doorlopen denk ik – van ‘k’ naar ‘c’ en terug naar ‘k’).

  5. Pfff, die regel is inderdaad niet zo duidelijk. Ik word ambetant van zo’n dingen.

    Ik probeer zo veel mogelijk alles juist te schrijven. De woordenboeken worden hier dagelijks gebruikt. Ik denk dat er op mijn blog zo goed als geen post staat waarbij ik het woordenboek niet geraadpleegd heb.

    Alleen al om deze reactie te schrijven heb ik bijvoorbeeld via Google opgezocht of het zoveel of zo veel moet zijn. 😉

  6. taal leeft! dus niet al teveel dichttimmeren met regeltjes (in whatever taal dan ook) of wel dichttimmeren maar dan wel een breekijzer erbij leveren (da’s mij om het even :o) )

Geef een reactie

