Emailliefde

Emailloze vrijdag, mijn voetzolen! (om een explicieter lichaamsdeel niet te hoeven noemen). Een haatcampagne tegen één van de beste uitvindingen van deze tijd, daar doe ik niet aan mee.

Leve communicatie! Hoe meer hoe liever! Emails zijn groen, snel, efficiënt en je moet er geen extra kabels voor onder of boven de grond gaan trekken. En zo goed als gratis!

“Tijdverlies” kelen de verzuurde criticasters. Een mens checkt zogezegd 10 keer per dag zijn of haar email. Het is natuurlijk onbeschrijflijk dom om, als je meer dan één emailadres hebt, die allemaal online te gaan bekijken, daarbij surfend van site naar site, een briefje met neergekriebelde paswoorden bij de hand. Daarvoor bestaat Thunderbird. Maar deze laatste blijft niet buiten schot.

“Bij het horen van het waarschuwingsgeluidje van een nieuwe email, gaat men direct die email gaan bekijken. Tijdverlies!”, zo hoorde ik de verdediger van deze actiedag bezig op de radio vanmorgen. Zijn voorstel: kies drie momenten uit op een dag waarin je je email gaat behandelen.

Geniaal. Zo geniaal zelfs dat ik het volledig aan flarden ga schieten.

Ten eerste: als je al je mail in slechts 3 “checkmomenten” gaat concentreren, zal dat leiden tot pakweg 3u tijdverlies: een uur in de voormiddag, een uur na lunch, en een uur in de avond. Vaneigens is dat lang.

Ten tweede – en deze sluit naadloos aan bij hierboven – de tijd die je zult besteden aan het behandelen van die emails, is gelijk aan de opgetelde tijd van het lezen en behandelen van elke email afzonderlijk, vlak nadat hij is binnengekomen. Enig tijdverlies: de dubbelklik op het symbooltje in de rechterbenedenhoek van je scherm. Waar is het voordeel?

Ten derde: probeer het maar eens: rustig verder werken terwijl je wéét dat daar minstens één email op je wacht. Iedereen is nieuwsgierig als hij/zij post krijgt.

Ten vierde: wat bij dringende emails? Inderdaad: ze zouden beter bellen in plaats van te mailen in zulke situaties, maar wil je echt erop vertrouwen dat iedereen zo denkt, of wil je voorzien zijn op mensen met minder communicatieve intelligentie?

Excuseer me nu, ik moet nog een email versturen.

4 Reacties

  1. Ik heb het eens geprobeerd, zo zonder mail. En wat doe ik dan in de plaats? Bellen. En dat kost me geld en ook veel meer tijd, want ge doet al snel eens een babbelke🙂

  2. Ik snap ook helemaal niet wat er fout is met e-mailen. Met mailen stoor je minder dan met bellen. Ik krijg liever een mail dan een telefoon en ik schrijf veel liever mails.
    En professioneel: je werk moet je toch doen, of dat nu per mail of per brief of per telefoon gevraagd wordt.
    Er is dan eens iets waar ik niks over te klagen heb en dan doen anderen dat.

  3. Er wordt toch geprotesteerd tegen het voortdurend online zijn en niet tegen de e-mail as such?
    Och, het is een politiek correcte en hypocriete discussie. Reken maar dat er een hoop over en weer gemaild is om deze e-mailvrije dag te promoten.

  4. Ach joh, het is natuurlijk het laatste gesputter van diegenen die het niet bij kunnen benen, hier in de 21e eeuw!
    Een dag geen mail is een dag afgesloten zijn van vele van mijn vrienden en bekenden die ver weg wonen! ¡Qué nonsens!

Geef een reactie

