Dokters en Dochters

Vandaag in De Morgen: de amateurgezelschappen aan het woord die zich elke dag belachelijk maken op het einde van Man Bijt Hond. That’s right: belachelijk maken. Tragisch. Want onbedoeld.

Ook ik liep er van in het begin met open ogen in. Mijn eerste reactie was “waar hebben ze die nu weer gevonden”, en vervolgens begon ik het steeds irritanter te vinden.

Maar intussen heb ik het wel begrepen. Het is één grote satire, waarbij de acteurs het er opzettelijk ‘speculoospasta-op-mijn-brood’-dik opleggen, alvorens 5 seconden lang in paniek net langs de camera te staren alsof ze net hebben ontdekt dat hun partner hen bedriegt (wat in de meeste gevallen ook daadwerkelijk het scenario is).

Leuk idee en zo. Als “Thuis” of “Familie” te kakken wordt gezet, sta ik meestal op de eerste rij (no need to comment, Tina; I know!). En in een programma als “In de Gloria” zou dat ook lukken, maar níet in Man Bijt Hond.

Waarom niet? Omdat Man Bijt Hond al vanaf de eerste aflevering – intussen al 12 jaar geleden – een uur in de wind stinkt naar uitlachtelevisie. Schijnbaar willekeurige beschrijvende tv, waarbij toch telkens de grootste randgevallen breed op het scherm worden uitgesmeerd, en die zogezegd “de Vlaming” moeten voorstellen.

Maar die mensen bestaan écht. Dat is géén satire. Dus wat gebeurt er als je vlak na “Wordt gevolgd…” een satirische vervolgsoap plaatst? Exactly: je gaat er vanuit dat de mensen in die soap altijd zo acteren en dat dat representatief is voor het amateurtoneel in Vlaanderen. De acteurs hebben dan ook schijnbaar een even grote slag van de molen gekregen als de arme drommel die 3 minuten eerder in “Wordt gevolgd…” voor aap is gezet.

Maar om met een verstandig woordje te eindigen: het is die arme drommel zijn eigen schuld; hij moet maar niet zo onozel zijn; en het is ook die acteurs hun eigen schuld; ze moeten maar niet meedoen.

Was beter dan Dokters en Dochters: Vaneigens, De lustige lezers, De korste Quiz, Vrienden van de poëzie
Was slechter dan Dokters en Dochters: Zonder handen, De Rodeo in het zwembad (of was dat niet op het einde?).

7 Reacties

  1. Ik vond man bij hond in nederland altijd behoorlijk respectvol.

  2. Ik ben het eens met je dat “dokters en dochters” satire is die niet direct thuishoort in man bijt hond. Maar eenmaall je weet dat het gemaakt is door “de neveneffecten” dan zou er toch al een belletje moeten rinkelen. Ze gingen ook eerst echte acteurs gebruiken om die serie te bevolken, maar dan besloten ze de satire nog een beetje verder door te voeren door amateursgezelschappen in de plaats te zetten.
    De volledige serie is ergens online te bekijken, ik weet niet direct waar.

  3. @lucie: inderdaad, maar hoeveel mensen weten dat? En hoeveel procent van de mensen weten wie of wat Neveneffecten is? Ik wed dat er ook veel “bejaarden” naar Man Bijt Hond kijken (aangezien ze er zelf meestal een hoofdrol in spelen ;)).

    Met echte acteurs….. dat zou hilarisch geweest zijn. Wim Opbrouck, Adriaan Vandenhoof, Tom Van Dyck.

  4. Ik ben fan.

  5. tis just, ge hebt gelijk🙂

  6. hoe satire? wat satire? waar satire? dat is niet écht gewoon slecht ofwat?

    *mond valt open*

  7. @dramoghe: nu verdenk ik je van satire😉. Ironie/sarcasme zelfs!

Geef een reactie

